Airbus A380 yra įspūdingiausias šių laikų keleivinis lėktuvas. Deja, dviaukštis milžinas pasaulio oro linijoms nebėra reikalingas ir jau žinoma, kada Airbus sustabdys jo gamybą. Lėktuvų su dviem per visą ilgį besidriekiančiais aukštais nebeliks, bet ar žinojote, kad A380 toks nebuvo pirmasis? Šią vietą aviacijos istorijoje užėmė Breguet Deux-Ponts, bet jūs apie jį tikriausiai net nesate girdėję.

Iš tiesų, dviaukščių lėktuvų yra buvę ne tiek jau mažai. Šiuo metu virš jūsų skraido ne tik A380, bet ir Boeing 747. Nemažai ankstyvųjų skraidančių laivų (didelių nuo vandens kylančių lėktuvų) taip pat buvo iš dalies dviaukščiai. kartais apatinis aukštas buvo naudojamas kaip salonas keleivių atsipalaidavimui, o kartais ten buvo įrengtos ir įprastos vietos keleiviams. Tačiau būtent Breguet 761 buvo pirmasis lėktuvas, turintis du per visą ilgį besidriekiančius aukštus keleiviams.

Prancūzų kompanija Breguet Aviation pakankamai anksti suvokė, kad pokario Europai reikės vidutinio nuotolio lėktuvo, galinčio gabenti daugiau nei 100 keleivių. Tokią talpą buvo galima pasiekti tiesiog sukuriant ilgą ir platų fiuzeliažą, tačiau šis sprendimas Breguet kompanijai netiko. Inžinieriai suvokė, kad norint greitai pakelti lėktuvą į dangų, reikia naudoti prieinamus komponentus ir kiek įmanoma labiau supaprastinti gamybą. Tuo metu Breguet nusprendė, kad trumpesnis, bet dviaukštis fiuzeliažas yra geresnis pasirinkimas.

Šiame lėktuve tilpo daugiau nei 105 keleiviai. (Ralf Manteufel, Wikimedia(GFDL 1.2)

Lėktuvo kūrimas prasidėjo dar 1944 metais, kuomet Antrasis pasaulinis karas dar tebevyko. Breguet Aviation slapta tikėjosi, kad naujasis 761 taps pirmuoju prancūzišku pokario keleiviniu lėktuvu, tačiau ši garbė atiteko SNCASE SE.161 Languedoc. Breguet 761 buvo kuriamas kaip funkcionalus ir praktiškas orlaivis, tačiau jis tikrai nebuvo gražus. Didelis ir storas fiuzeliažas su viduryje sumontuotais sparnais atrodė nerangus. Šis lėktuvas turėjo kvadratinius langus, kurie taip pat nebuvo labai gražus, o uodega buvo įsiliejusi į bendrą fiuzeliažo siluetą.

Breguet 761 pirmam skrydžiui pakilo 1949-ųjų vasario 23 dieną.  Nepaisant neelegantiškos išvaizdos, Deux-Ponts pramintas lėktuvas pasižymėjo pakankamai geromis skrydžio savybėmis. Tiesa, buvo nuspręsta, kad naudoti 1590 ag (1190 kW) varikliai yra nepakankamai galingi. Kiti trys prototipai, vadinti Br.761S, jau naudojo po keturis 2100 ag (1600 kW)  Pratt & Whitney R-2800-B31 variklius. Šie lėktuvai perėjo eilę bandymų be jokių incidentų. Naujieji varikliai puikiai atliko savo darbą, o pats lėktuvas buvo lengvai valdomas.

Besileidžiantis Breguet Br.763 1966 metais. (Ralf Manteufel, Wikimedia(GFDL 1.2)

Matydama, kaip sėkmingai skraido prototipai, Prancūzijos Vyriausybė nusprendė užsakyti 12 tokių lėktuvų – 6 Air France oro linijoms ir dar 6 Transporto ministerijai. Tiesa, buvo nuspręsta, kad serijinės gamybos lėktuvas bus dar galingesnis – pasirinkti 2400 ag (1800 kW) Pratt & Whitney R-2800-CA18 varikliai. Tuo pačiu pasirinkti ilgesni ir tvirtesni sparnai, patobulinta pilotų kabinos konfigūracija.

Pirmasis komercinis Breguet Br.763 pakilo 1951 metų liepos 20 dieną ir jau kitais metais pradėjo gabenti Air France keleivius. Viršutiniame aukšte buvo 59 vietos, o apatiniame – dar 48. Gamintojas skaičiavo, kad tankiau išdėsčius sėdynes lėktuve tilptų net 135 keleiviai. Skirtingus aukštus jungė mažas liftas. Šie lėktuvai vykdė skrydžius iš Paryžiaus. Dažniausiai Br.763 skrisdavo link Viduržemio jūros, kiek rečiau – į Londoną. Įdomu tai, kad pirmasis prototipas Br. 761 nebuvo nurašytas ar pastatytas muziejuje – jis buvo konvertuotas į krovininį lėktuvą.

Breguet Deux Ponts – pirmasis pilnai dviaukštis lėktuvas. (Ralf Manteufel, Wikimedia(GFDL 1.2)

1955 metais Prancūzijos karinės oro pajėgos užsakė 30 Breguet Br.765 Sahara lėktuvų. Ši versija turėjo 2500 ag (1900 kW)  Pratt & Whitney R-2800-CB17 variklį. Dar nepasibaigus 1955-iesiems užsakymas buvo atšauktas, tačiau, kadangi Breguet jau buvo beveik užbaigusi 4 lėktuvus, jie buvo nupirkti. Prancūzijos oro pajėgos taip pat perėmė Br.761S prototipus. Šie Deux-Ponts pasitarnavo transportuojant karius.

Tai ir buvo visi Breguet Deux-Ponts lėktuvai. Iš viso jų pagaminta vos 12 – vienas Br.761 prototipas, trys Br.761S, 12 Br.763 Provence ir keturi Br.765 Sahara. Nors buvo deramasi dėl kitų užsakymų, 1959 metais į rinką įžengęs Sud Aviation SE 210 Caravelle visais atžvilgiais buvo pranašesnis už savo konkurentą. Taigi, tuo Breguet Deux-Ponts istorija ir baigėsi. Kita vertus, tai buvo pirmasis tikras dviaukštis lėktuvas, todėl bent dėl to jis neišnyks iš aviacijos istorijos knygų.

Breguet Br.765 Sahara – Prancūzijos karinės oro pajėgos užsakė 30 tokių lėktuvų, bet galiausiai buvo pagaminti tik 4 šios modifikacijos orlaiviai. (RuthAS, Wikimedia(CC BY 3.0)

Breguet Br.763 Provence techniniai faktai:

Ilgis – 28,94 m;
Sparnų ilgis – 42,96 m;
Tuščio svoris: 32 535 kg;
Įgulos skaičius – 3 (neskaitant skrydžių palydovų);
Keleivių skaičius – 107 (teoriškai galima padidinti iki 135);
Varikliai – 4X 2400 ag (1800 kW) Pratt & Whitney R-2800-CA18 ;
Maksimalus greitis – 390 km/h;
Kreiserinis greitis – 336 km/h;
Nuskrendamas atstumas – 2,290 km.

Taip pat skaitykite:

Paskelbta Airbus A380 programos pabaigos data – kodėl pasaulis nebenori milžiniškų lėktuvų?

Ar įmanoma įsigyti dėvėtų didžiųjų lėktuvų?

Už ką lenkų lėktuvas PZL M-15 Belphegor gavo vaiduoklio vardą?

RFB Fantrainer atrodo kaip reaktyvinis naikintuvas, bet yra propelerinis;

Asimetriškasis Rutan Boomerang turėjo du variklius, bet ir jie nebuvo vienodi;

Mažas BAe 146 turi net 4 variklius.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia