Mūsų šalyje daugelis žmonių perka naudotus automobilius. Tai yra visiškai įprastas dalykas. Ir kitose turtingesnėse šalyse jauni žmonės dažniau renkasi pigesnius dėvėtus automobilius. Internete taip pat daug naudotų katerių, traktorių, sunkvežimių ir kitos technikos skelbimų. O kas nutinka su senstančiais lėktuvais? Ar visi jie yra tiesiog nurašomi ir tampa metalo laužu? O gal egzistuoja ir naudotų didžiųjų lainerių rinka?

Jei sekate aviacijos naujienas, tikriausiai dažnai matote pranešimus apie didelius užsakymus, kuriuos gauna Boeing, Airbus, Bombardier, Embraer ir kiti lėktuvų gamintojai. Taip oro linijos atsinaujina savo flotiles, nes nauji lėktuvai yra patikimesni, naudoja mažiau degalų. Tai reiškia, kad seniausi tampa nebereikalingais, tačiau su jais gali nutikti keli skirtingi dalykai.

Visų pirma, seni lėktuvai gali nebeatitikti standartų ir būti nurašytais. Kai kurie laineriai, tokie kaip Boeing 737, 747 ar 777 skraido jau ne vieną dešimtmetį ir tebėra gaminami. Tai reiškia, kad nurašyti lėktuvai dar gali pasitarnauti kaip atsarginių dalių šaltinis. Tas dalis gali panaudoti pačios oro linijos, kurios ir naudojo lėktuvą, bet jos gali būti ir parduodamos. Ne tokia naudinga lėktuvo dalis (fiuzeliažas, sparnai, uodega ir taip toliau) yra suplėšoma į gabalus ir perdirbama kaip metalo laužas. Lėktuvuose yra daugybė vario laidų, aliumininių detalių, kitų pakankamai brangių metalų, todėl iš jų tikrai įmanoma pasipelnyti. Tačiau ne visi senstelėję lėktuvai yra nurašomi.

Išsaugomos visos geros nurašytų lėktuvų dalys, o visa kita tampa metalo laužu. (aeroprints.com, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Iš tiesų naudotų lėktuvų rinka yra milžiniška, nes didžiosios aviacijos bendrovės savo flotiles reguliariai atnaujina siekdamos sumažinti degalų sąnaudas. Tai reiškia, kad lėktuvų atsisakoma ne tada, kai jie nebėra tinkami naudojimui ar tiesiog per dažnai genda, o tada kai atsiranda geresnių, taupesnių modelių. Išmesti gerus, pilnai tebeskraidančius lėktuvus į metalo laužą būtų tikras pinigų švaistymas, todėl jie yra parduodami naudotų lėktuvų rinkoje. Juos dažnai perka mažesnės skrydžių bendrovės, taip pat besivystančių šalių oro linijos. Dėvėti lėktuvai iš Europos oro linijų gali būti panaudoti Afrikoje, Pietų Amerikoje, kitose ne tokiose turtingose šalyse. Juk jie yra visiškai saugūs ir, dažnai, ne tokie jau seni.

Šis Boeing 747-100 buvo pagamintas kaip įprastas keleivinis laineris, tačiau vėliau tapo krovininiu ir, galiausiai,… (JetPix, Wikimedia (GFDL 1.2)

Kartais pasikeičia ir lėktuvo paskirtis. Pavyzdžiui, vienas iš didžiausių kada nors pagamintų priešgaisrinių lėktuvų Boeing 747-100 Supertanker buvo pagamintas kaip keleivinis lėktuvas dar 1971 metais, o 2009 metais ėmėsi gesinti gaisrus. Šio lėktuvo istorija yra pakankamai įdomi, jis dažnai keitė rankas. 1971 metais jis buvo pagamintas Delta Airlines, 1975 metais buvo parduotas China Airlines, vėliau trumpai dirbo Airijoje, 1984 metais pateko į Pan Am rankas, 1991 metais Evergreen buvo konvertuotas į krovininį lainerį, o vėliau – į gaisrus gesinantį lėktuvą, kol 2015 metais buvo nurašytas. Kiti keleiviniai lėktuvai virsta krovininiais, o kartais – ir kariniais transportiniais lėktuvais.

…gaisrus gesinančiu orlaiviu. (Alan Wilson, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

Beje, padėti parduoti naudotą lėktuvą gali ir gamintojas. Dažnai didieji lėktuvų gamintojai turi specialias naudotų lėktuvų programas, kurios padeda pirkėjams surasti pardavėjus ir atvirkščiai. Taip galima būti užtikrintiems, kad lėktuvas atitiks aukštus gamintojo standartus ir nereikalaus didelių papildomų investicijų. Kodėl gamintojai, kurių pagrindinis darbas ir pajamų šaltinis yra naujų lėktuvų pardavimas, turėtų būti suinteresuoti dėvėtų lėktuvų pardavimais?

Bombardier ir kiti lėktuvų gamintojai padeda pirkėjams surasti dėvėtų lėktuvų pardavėjus. (André Du-pont, Wikimedia (GFDL 1.2)

Viskas labai paprasta. Kaip teigia Bombardier , naudoti lėktuvai padeda supažindinti naujas oro linijas su lėktuvo tipu. Ateityje tai gali padėti toms oro linijoms parduoti ir keletą naujų lėktuvų. Kai bendrovėje jau dirba nemažai pilotų ir aptarnaujančio personalo, kurie yra apmokyti dirbti su tam tikro tipo lėktuvais, tikėtina, kad ta bendrovė prie jų liks ir atnaujindama savo flotilę. Kartu tai didina gamintojo žinomumą regione, augina atsarginių detalių ir priežiūros paslaugų užsakymus.

Taigi, naudotų lėktuvų rinka tikrai egzistuoja ir klesti, gerai skraidantys ir trūkumų neturintys lėktuvai nėra tiesiog nurašomi. Didžiosios aviacijos verslas yra painus reikalas, kuriame nuolat balansuojama tarp įvairių rizikų ir pelno. Todėl ir iš atgyvenusių lėktuvų stengiamasi uždirbti maksimalų įmanomą pelną.

Taip pat skaitykite:

Kodėl kai kurių lėktuvų varikliai yra po sparnais, o kitų – prie uodegos?

Kodėl pakilimo takai oro uostuose neturi tokių į viršų riestų galų kaip lėktuvnešiuose?

Ar kabinose sėdintys pilotai gali matyti lėktuvo sparnų galus?

Kokiais degalais varomi reaktyviniai lėktuvai?

Kodėl saugos diržai lėktuvuose yra visai kitokie nei automobiliuose? 

Kodėl šis lėktuvas turi tris variklius po vienu sparnu ir du po kitu? 

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia