Kei – tai mažų automobilių klasė Japonijoje. Tai – ypatingai kompaktiški ir mažus variklius turintys automobiliai, kurių savininkai džiaugiasi mažesniais mokesčiais ir miestuose turi kai kurių kitų privilegijų. Kei klasė kadaise buvo sugalvota siekiant sumažinti parkavimo, kamščių ir taršos problemas didžiausiuose Japonijos miestuose. Daihatsu Copen yra vienas iš retų kei klasės automobilių, pasiekusių Europos rinką.

Yra kelios priežastys, kodėl kei klasės automobiliai Europą pasiekia retai. Šie maži miesto automobiliai yra sukurti Japonijos rinkai ir Japonijos vairuotojams – Vakaruose jie nebūtų paklausūs, nes net mūsų miesto automobiliai yra didesni. Tačiau keli kei klasės mažyliai Europą visgi pasiekė. Pavyzdžiui, Suzuki Jimny visureigis Japonijoje priklauso kei klasei. Tiesa, dėl to tekančios saulės šalyje Jimny turi mažesnius bamperius ir atsisakė vieno visureigių atributo – atsarginio rato išorėje. Suzuki Alto bei Mitsubishi i-MiEV irgi buvo sukurti kei automobilių kategorijai. Kaip ir Daihatsu Copen.

Daihatsu Copen Japonijoje 2005 metais. (663highland, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Daihatsu yra Japonijos automobilių gamintojas, nuo 2016 metų priklausantis Toyota koncernui. Nors Daihatsu kompanija oficialiai įkurta tik 1951 metais, jos pirmtakė Hatsudoki Seizo veikė nuo 1907-ųjų. Tai – ta pati, bet reorganizuota kompanija, todėl teigiama, kad Daihatsu paveldėjo Hatsudoki Seizo istoriją ir yra laikomas vienu iš ilgiausiai veikiančių vidaus degimo variklių gamintojų Japonijoje.

Absoliuti dauguma kei klasės automobilių Japonijoje yra maži hečbekai – tokia forma efektyviai užpildo numatytas kei standartų išmatavimų ribas. Tuo tarpu Daihatsu Copen yra stilingas dvivietis kabrioletas (raudsteris) su metaliniu stogu. Aišku, jis yra labai mažas – 3395 mm ilgio, 1475 mm pločio ir 1245 mm aukščio. Įprastai Nodum.lt svetainėje išmatavimus suapvaliname, bet šįkart reikia suskaičiuoti kiekvieną milimetrą – Daihatsu Copen legaliai negali būti ilgesnis ar platesnis, nes nebepataikytų į kei klasės standartus.

Daihatsu Copen ilgis – 3395 mm. Ratų bazės ilgis – 2230 mm.

Daihatsu Copen buvo pristatytas 1999-ųjų Tokijo automobilio parodoje. Ten šis automobilis sulaukė nemažai dėmesio, nes yra stilingas, savotiškai gražus ir jaunatviškas. Copen ryškiai išsiskyrė iš bendros kei automobilių pasiūlos ir buvo aiškiai nutaikytas į tuos vairuotojus, kuriems rūpi, kaip jie atrodo. Tokių kei klasės stileivų būta ir anksčiau – Honda Beat yra neblogas pavyzdys – bet Copen neturėjo ryškių ambicijų į atletiškumą. Priekiniais ratais varomas Copen savo charakteriu ir kėbulo formomis yra minkštas. Pirmos kartos Daihatsu Copen gamyba prasidėjo 2002 metais.

Copen vardas, beje, yra du sujungti žodžiai Compact + Open (Kompaktiškas ir Atviras). Vėliau raidę C norėta pakeisti K nuo klasės pavadinimo kei, bet šios idėjos atsisakyta.

Kai tik pasirodė, Copen buvo aptarinėjamas ne tik kaip automobilis, bet ir kaip aksesuaras. Galbūt dėl to, kad prieš Copen šiame segmente Daihatsu galėjo pasiūlyti tik palyginti nuobodų Leeza Spider. Copen formas dizaineriai nušlifavo žiūrėdami į 1991-ųjų Nissan Figaro bei tuomet dar jauną Audi TT. Tai buvo pasakyta atvirai – Copen nėra kokia pigi kopija, o konkurentų modeliuose įkvėpimo ieško visi.

Daihatsu Copen pasižymi labai minkštomis formomis, bet turi mažą spoilerį ir, kartais, Recaro sėdynes. Vairuotojai dažnai rinkosi ir sportiškus ratus. (Tennen-Gas, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Japonijoje Copen turi tokį variklį, kokį gali turėti pagal kei klasei taikomus apribojimus – po jo kapotu burzgia turbobenzininis keturių cilindrų 659 kubinių centimetrų variklis, išvystantis 47 kW galią. Copen yra varomas priekiniais ratais ir turi 4 bėgių automatinę arba 5 bėgių mechaninę transmisiją. Apie 825 kg sveriančiam automobiliui tokia galia nėra katastrofiškai maža, bet Europai patinka didesni skaičiai.

Daihatsu iš karto nusprendė pasiūlyti Copen Europai. O kodėl ne? Dvivietis Mazda MX-5 čia visada buvo labai populiarus. Copen neturi jo sportiškumo, bet siūlo savitą žavesį. Per mažas? Europiečiai labai mėgsta Smart Fortwo, kuris yra dar trumpesnis ir ne ką praktiškesnis. Daihatsu suprato, kad Copen nebus automobilių topuose, bet toks smagus žaislas Europoje, kuri yra automobilių žurnalistų rinka, padeda gerinti markės žinomumą.

Visai naujas, ką tik serijinę gamybą pasiekęs Copen buvo vežamas į Senąjį Žemyną jau 2003 metais. Tiesa, mažai, kas jį pirko – 659 kubinių centimetrų variklis ir vairas dešinėje nebuvo europiečius viliojanti kombinacija. Todėl 2005 metais Frankfurto automobilių parodoje Daihatsu pristatė sueuropintą Copen.

Pirmos kartos Daihatsu Copen Europoje pardavinėtas 2006-2011 metais. (Raf24, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Daihatsu Copen keliauja į Europą

Tas europėjimas nebuvo sudėtinga užduotis. Po kapotu buvo įgrūstas didžiausias variklis, koks tik ten tilpo – benzininė 1,3 litrų keturių cilindrų jėgainė ir taip yra dvigubai didesnė nei ta, kuri naudota Japonijoje. 64 kW neatrodo kaip labai daug, bet prisiminkite, kad Copen nėra tikras sportinis automobilis. Kita vertus, Europoje apsigyvenęs Copen iki 100 km/val. bėgėjasi tik maždaug 9 sekundes – japoniška kei versija triženklį skaitmenį spidometre pamato tik po maždaug 12 sekundžių. Žinoma, dar svarbiau yra tai, kad Daihatsu europiečiams paruošė versiją su vairu kairėje.

Baltas Daihatsu Copen Graikijos Rodo saloje.

Tai iš karto pagerino Daihatsu Copen pardavimus Europoje. Jie niekada nė iš tolo nepasiekė Audi TT ar Mazda MX-5 lygio, bet Copen buvo po truputį perkamas. Net jei garsiojoje TopGear laidoje Jamesas Mayus pavadino Copen žaisliniu, o Jeremy Clarksonas (ūgis – 1,96 m) juokėsi, kad į jį net netelpa.

2011-aisiais apie 5 metus trukę Copen pardavimai Europoje buvo nutraukti. Šis sprendimas buvo priimtas dėl dviejų priežasčių – pardavimai buvo prasti, o ir Japonijos jena labai sustiprėjo. Visi Copen buvo surenkami Japonijoje, o atvežti į Europą dėl valiutų kursų, muitų ir kitų reikalų, jie pasidarydavo labai brangūs. Copen negalėjo būti brangus, nes yra mažas automobilis su 1,3 litrų varikliu. Taigi, Daihatsu vokiečiams pasiūlė 60 riboto leidimo atsisveikinimo Copen versijų Abschiedsmodell ir nutraukė pardavimus.

Antros kartos Daihatsu Copen atrodo stipriai pasikeitęs, bet išsaugojo savo pirmtako žavesį. Europos jis nepasiekė. (Tokumeigakarinoaoshima, Wikimedia)

2012 metais Copen gamyba buvo nutraukta visiškai – modelis per 10 metų paseno. 2013-ųjų Tokijo automobilių parodoje pristatytas naujas Kopen. Tiesa, 2014 metais, kai prasidėjo serijinė šio automobilio gamyba, jis vėl vadintas Copen. Europos jis niekada ir nepasiekė, todėl jame burzgia tik 658 kubinių centimetrų variklis, priekinius ratus sukantis per 5 laipsnių mechaninę ar 7 laipsnių automatinę (CVT) transmisiją.

Antros kartos Daihatsu Copen Cero primena primos kartos modelį. (TTTNIS, Wikimedia)

Antros kartos Copen yra šiuolaikiškas automobilis. Jis gali atrodyti labai įvairiai, nes plastikines jo kėbulo plokštes bei žibintus galima lengvai keisti. Kai kurie antros kartos Copen yra glotnūs ir apvalūs, kaip pirmieji Copen, o kiti – agresyviai aštrūs ir pikti. Juos mėgsta modifikuoti ir patys savininkai.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia