Turinas yra Italijos automobilių pramonės namai. Čia gaminami Fiat, Alfa Romeo, Lancia automobiliai. Turine yra ir pramoninio paveldo objektų, kuriuos verta aplankyti. Pavyzdžiui, prekybos centras Lingotto.
Jei jūs suprantate automobilių kultūrą ir ja mėgaujatės, tikriausiai svajojate apsilankyti ir Citroën muziejuje Paryžiuje. Bet yra muziejų, kuriuose yra kur kas įvairesnės technikos, ne tik automobilių – Vienos Technikos muziejus yra geras pavyzdys, kurį turėtumėte įsitraukti į savo kelionių svajonių sąrašą.
Bet Fiat Lingotto gamykla (Lingotas – tai Turino miesto rajonas) nėra muziejus. Tai – senas pramoninis kompleksas, kurio didžiausias pastatas atgijo kaip didžiulis prekybos ir pramogų centras. Jame – viešbutis, parduotuvės, restoranas, renginių salės. Šalia stovinčiame buvusiame administraciniame pastate yra biurai, veikia verslai.
Fiat Lingotto gamykla yra gyva, net jei automobiliai joje nebėra gaminami. Tai nėra muziejus, tai nėra kažkoks konservuotas pastatas, į kurį galima tik žiūrėti. Tai – funkcionuojantis, gražus ir gausiai žmonių lankomas kompleksas, kuriame vis dar galima įžvelgti gamyklos istorijos ženklų. Bet apie viską nuo pradžių.
Fiat (Fabbrica Italiana di Automobili Torino) kompanija įkurta 1899 metais ir jau 1900 gamino automobilius. Fiat samdė inžinierius, ieškojo inovatyvių sprendimų ir augo neįtikėtinais tempais. 1903 metais Fiat pagamino pirmąjį savo sunkvežimį, 1908 metais eksportavo pirmuosius automobilius į JAV. 1910-aisiais Fiat jau buvo didžiausias automobilių gamintojas Italijoje ir atidarė pirmąją gamyklą JAV. Kompanija ir toliau sparčiai augo. Netrukus prasidėjęs Pirmasis pasaulinis karas suteikė postūmį statyti naują gamyklą ir 1915 metais Giacomo Matté-Trucco su didele architektų bei inžinierių komanda suprojektavo Lingotto kompleksą. Statybos prasidėjo jau kitais metais.
Kompleksas buvo atidarytas 1923-iais, bet statybos tęsėsi. Tiesa, jau tada architektūros žurnalai apie Fiat Lingotto kompleksą rašė, kad jis įrodo, kad funkcionalumas ir grožis yra suderinami. Tiesa, to grožio tiek ir tebuvo, nes gamykla kvėpavo dūkų kamuoliais, o šalia buvo platus geležinkelio mazgas.
Fiat Lingotto gamykla tapo vienu svarbiausių Italijos automobilių pramonės objektų. Ji buvo sukurta semiantis įkvėpimo iš Ford gamyklų, bet tai vis tiek yra unikalus pramoninis objektas. Įdomu, kad gaminami automobiliai čia kilo aukštyn. Žaliavos geležinkeliais atvykdavo į pirmąjį gamyklos aukštą, kur buvo rūšiuojamos ir verčiamos detalėmis. Su kiekvienu gamybos procesu gimstantis automobilis kildavo vis aukščiau ir aukščiau. Paskutiniai apdailos komponentai buvo sumontuojami viršutiniuose gamyklos aukštuose. O tada naujas Fiat automobilis pasivažinėdavo bandymų trasa ant stogo 28 metrų aukštyje.
Ta asfaltuota ovali trasa buvo sukurta 1926-1927 metais. Jos ilgis – kiek daugiau nei kilometras, o posūkiai buvo paversti tokiu kampu, kad tuometinis automobilis galėtų saugiai pasiekti 90 km/val. greitį. Trečiojo dešimtmečio viduryje retas automobilis galėjo įsibėgėti ir iki 70 km/val., todėl trasa buvo saugi. Aišku, šiuolaikinis automobilis tuos posūkius įveiktų dar greičiau, nes modernios padangos bei važiuoklės siūlo geresnį sukibimą, o ir svorio centras yra žemiau. Tiesa, gal būtų baisu tai išbandyti, nes posūkyje pralaužus mūrinį barjerą iki žemės tektų kristi daugiau nei 28 metrus. Kita vertus, tokių katastrofiškų avarijų čia nėra buvę.
Kokie automobiliai važinėjo Lingotto gamyklos stogu? Na, Fiat Topolino dažnai mindė tos trasos asfaltą. Bet ir tokie automobiliai kaip Fiat 8V bei 1100 R ten tikrai buvo testuojami. Vėliau ten tikriausiai pasirodė ir sportinis Fiat X1/9 bei Lancia Delta. Reikia pasakyti, kad trasa ant Fiat Lingotto gamyklos stogo yra paprastas ovalas. Dinaminės sportinių automobilių savybės visada buvo testuojamos lenktynių trasose ir vingiuotuose kalnų keliuose.
Antrojo pasaulinio karo metu Fiat Lingotto gamykla (kurioje, beje, yra lankęsis ir diktatorius Benito Mussolinis) buvo stipriai apgadinta per bombardavimus. Automobilių gamyba jau kurį laiką buvo perkeliama į 1939 metais atidarytą daug didesnę ir modernesnę Fiat Mirafiori gamyklą. Lingotto gamykla po karo buvo restauruota ir ten kurį laiką gaminti šaldytuvai ir skalbyklės. Septintajame dešimtmetyje automobilių gamyba grįžo į Lingotto, bet jau daug mažesnėmis apimtimis. Buvo akivaizdu, kad senamadiškos gamybos linijos yra labai neefektyvios – na kam taip aukštai kelti gaminamą automobilį, kad paskui jį reikėtų vėl nuleisti ant žemės? Paskutinis Fiat Lingotto gamykloje surinktas automobilis buvo pirmos serijos Lancia Delta. 1982 metais Fiat uždarė Lingotto gamyklą.
Lingotto pramoninis kompleksas buvo toks didelis, kad jo uždarymas Turine sukėlė nerimą. Dauguma darbuotojų perėjo dirbti į Mirafiori, bet ką daryti su pastatu? Netrukus buvo nuspręsta, kad Lingotto turi tapti gyva prekybos, pramogų ir kultūros erdve. Šis darbas buvo patikėtas architektui Renzo Piano. Naujas funkcijas įgijusi gamykla atidaryta 1987 metais, bet kai kurie darbai tęsėsi iki 1989-ųjų.
Dabar Fiat Lingotto gamykla daug kam tėra prekybos centras. Gali būti, kad pirmą kartą į jį užėję net nesuprasite, kad tai – pramoninio paveldo objektas. Nors kai kurie ženklai tai išduoda. Pavyzdžiui, tos spiralinės rampos vietoje, kur nėra automobilių stovėjimo aikštelės.
Kadaise jomis važiavo nauji gaminami Fiat automobiliai. Dabar jos naudojamos renginiams, kartais jomis ant stogo keliauja elektromobiliai. Tik jau ne bandymams, o pramogai.
Ant stogo 2002 metais atidaryta Pinacoteca Giovanni e Marella Agnelli – meno galerija, kurioje eksponuojama Agnelli šeimos meno kolekcija, kurioje – Picasso, Matisseo, Canaletto ir kitų garsių tapytojų darbai. Giovanni Agnelli buvo vienas iš Fiat įkūrėjų ir ilgametis kompanijos vadovas. Galerija yra jau minėto Renzo Piano suprojektuotame antstate, kuris turi priminti erdvėlaivį, bet yra vadinamas scrigno – karstu. Čia pat galima išgerti kavos, pasižiūrėti į Fiat 500 raudonmedžio formą, naudotą kėbulo gamybai, pasidomėti kitais Italijoje sukurtais daiktais.
Pati Fiat bandymų trasa išlaikė savo formą ir paverstus posūkius. Kadangi kampas iš tikrųjų yra labai status, net jei nuotraukose taip neatrodo, pasivaikščioti galima tik apatine trasos dalimi.
Lingotto gamyklos stogas dabar yra sodas su meno kūriniais, erdvėmis pasėdėjimui ir net jogai.
Kitame pastato gale yra dar vienas antstatas. Tai – stiklinė sfera, kurioje yra susitikimų salė. Šalia jos – sraigtasparnių nusileidimo aikštelė. Ir tai yra Renzo Piano kūrinys, atidarytas 1994 metais.
Fiat Lingotto gamykla yra geras pavyzdys, kaip atgyvenusias pramonines erdves galima išlaikyti gyvas nepaverčiant jų muziejais. Tai yra pastatas, kuriame vis dar sukasi ekonomika, o ne neliečiama kultūros vertybė, įdomi tik tiems, kurie žino istoriją. O istorija vis dar ten – tiesiog nuvykite, pakilkite ant stogo ir pasitelkę vaizduotė išgirskite ratus sukantį Topolino.