Jei paskutiniame praeito amžiaus dešimtmetyje atidžiai stebėjote automobilius, tikriausiai prisimenate vieną populiarų aksesuarą – kone kas antras automobilis kadaise vilko įžeminimo juostelę. Dabar tai, aišku, tėra artefaktas iš praeities, nors parduotuvėse jų dar galima rasti. Bet kodėl jos išnyko? Kam tos juostelės buvo reikalingos apskritai?

Iš tikrųjų, automobilių pasaulyje yra daug abejotinų aksesuarų. Ar stirnas baidantys švilpukai automobiliams tikrai veikia? O kaip kilimėliai tampa avarijų priežastimis? O kaip veikia oro aušintuvas, prikabintas prie seno automobilio lango?

Toyota Cresta su įžeminimo juostele (Toyotacoronaexsaloon, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Sunku atsekti, kada tos įžeminimo uodegos buvo išrastos. Aštuntajame dešimtmetyje jos jau tikrai egzistavo, nors savo populiarumo piką jos pasiekė devintajame ir dešimtajame dešimtmečiuose. Jos buvo pardavinėjamos ne tik automobilių dalių ir aksesuarų parduotuvėse, bet ir degalinėse ir net paprastuose prekybos centruose. Tokios įžeminimo juostelės buvo labai populiarios tarp japoniškų automobilių savininkų, įskaitant ir pačioje Japonijoje, bet jomis savo automobilius puošė pačių įvairiausių mašinų vairuotojai. Įdomu tai, kad žmonės jas pirko dėl skirtingų priežasčių.

Kaip nesunku suprasti, įžeminimo juostelė yra skirta… įžeminimui. Ji turėtų nukreipti nepageidaujamą elektros krūvį žemyn, toliau nuo automobilio. Mintis čia labai paprasta – judėdamas per sausą orą automobilis sukaupia statinį elektros krūvį. Nieko čia keisto, lėktuvai irgi nuo to kenčia. Kai automobiliuose atsirado daugiau elektronikos prietaisų, žmonės ėmė nerimauti, kad statinės elektros iškrovos gali ką nors sugadinti. Dėl tos pačios priežasties įžeminimo juostelės buvo dažniau montuojamos po japoniškais automobiliais – juose tradiciškai buvo daugiau elektronikos. Kiti manė, kad tos juostelės dėka radija veiks geriau. Negana to, paplito ir įsitikinimas, kad neįžemintas automobilis apsilankymo degalinėje metu gali kibirkštimi įžiebti bake susikaupusius benzino garus – net nereikia sakyti, kad tai sukeltų katastrofišką gaisrą. Galiausiai, žmonės manė, kad ta įžeminimo uodega apsaugos juos pačius nuo išlipant kartais patiriamos iškrovos.

Įžeminimo juostelė atrodo kaip paprasta gumos atraiža, tačiau joje kažkur turi būti laidininkas. Dažniausiai tai yra koks nors metalinis laidas, bet ir pati juostelė galėjo būti pilna vario dalelių. Tiesa, būta ir įžeminimo juostelių visai be jokių laidininkų – tai tebuvo kažkas tarp apgaulės ir stiliaus aksesuaro. Bet ar įžeminimo juostelė apskritai veikia?

Įžeminimas į asfaltą, kuris net nėra laidus elektrai (先従隗始, Wikimedia)

Iš tikrųjų, tos įžeminimo juostelės nelabai ką gali padaryti. Visų pirma, įžeminimas taip neveikia. Pastebėsite, kad įvairių elektros sistemų ar žaibolaidžių įžeminimas nėra toks paprastas. Strypai į žemę kalami gana giliai. Ta asfaltu (kuris, beje, nėra elektrai laidi medžiaga) besivelkanti juostelė ne kažin ką gali įžeminti. Bet nieko tokio, nes įžeminti nėra ką. Automobilių elektronika yra gerai apsaugota nuo statinės elektros iškrovų, juose yra vidinės įžeminimo sistemos. Degalų papildymo metu jokių kibirkščių ten neturėtų būti, nepriklausomai nuo to, ar automobilis turi tą guminę uodegą, ar ne. Vėlgi, viskas yra apgalvota ir sistemos turi savo įžeminimus. Galiausiai, jei vos išlipę pajaučiate kaip automobilis jums trenkia elektra, taip dažniausiai yra dėl to, kad jūsų kūnas yra įsielektrinęs ir tas krūvis pabėga į įžemintą automobilį, o ne atvirkščiai.

Beje, keistas faktas – kai kurie žmonės manė, kad ta juostelė gali padėti tiems, kuriuos pykina važiuojant automobiliu. Žinoma, tai yra arba nesąmonė, arba geras placebas. Tačiau su laiku buvo įsitikinta, kad tokių įžeminimo juostelių automobiliams nereikia ir jų populiarumas nuslūgo. Kita vertus, ir dabar yra parduotuvių, kur jos siūlomos atvirai.

Ankstesnis straipsnisKodėl kombainas vairuojamas galiniais, o ne priekiniais ratais?
Kitas straipsnisAr iš skęstančių laivų tikrai pirmiausia gelbėjami moterys ir vaikai?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia