Hanomag – tai 1871 metais Hanoveryje įkurta kompanija, gaminusi garvežius, traktorius, sunkvežimius, automobilius ir kitą techniką. 1925 metais ji pristatė kompaktišką automobilį Hanomag 2/10 PS. Jis buvo pravardžiuojamas ir išjuokiamas, bet savo laiku tai buvo vienas iš inovatyviausių ekonominių automobilių.

Ankstyvieji Hanomag 2/10 PS turėjo integruotus sparnus – vėliau jie buvo šiek tiek pakeisti. Papildomi žibintai sumontuoti vėliau. (Hmg210 , Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Hanomag 2/10 PS – tai pirmasis šios kompanijos automobilis. Tačiau, kadangi Hanomag nebuvo pramonės naujokė, 2/10 PS gamyboje pavyko pritaikyti keletą inovacijų. Pavyzdžiui, Hanomag 2/10 PS buvo pirmasis mažas vokiškas automobilis, gamintas pasitelkus surinkimo liniją. Šis sprendimas, kurį į automobilių pramonę atnešė Ford, leido sumažinti gamybos kaštus. O tai, žinoma, buvo labai svarbu, nes Hanomag 2/10 PS buvo ekonominės klasės automobilis.

Hanomag 2/10 PS ilgis siekė 2,78, plotis – 1,18 metrus. Kaip pastebėsite, tai buvo labai mažas automobilis, tačiau jo viduje vis tiek tilpo du suaugę žmonės. Tam, kad salonas būtų pakenčiamai erdvus, Hanomag jį išplėtė iki pat išorinio sparnų paviršiaus. Dėl to Hanomag 2/10 PS atrodo žymiai jaunesnis automobilis nei iš tikrųjų yra – jis yra vienas iš pirmųjų automobilių su kėbule sumontuotais ratais (pats pirmasis buvo rumunų Persu).

1927-ųjų Hanomag 2/10 PS. Šis automobilis buvo stebėtinai aerodinamiškas, nors tai nebuvo vienas iš šio dizaino tikslų. (Hmg210 , Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Įprastai tais laikais automobilių ratai slėpdavosi po kėbulo išorėje sumontuotais sparnais. Tiesą sakant, tokios formos automobilis pakeitė ir Hanomag 2/10 PS – po jo gamintas Hanomag 3/16 PS dabar atrodo senesnis už pirmtaką. Net ir vėlesni Hanomag 2/10 PS turėjo ryškesnius sparnus, nes jie tais laikais buvo svarbi estetinė automobilio detalė.

Hanomag 2/10 PS ir Hanomag 3/16 PS – galite pastebėti, kad naujesnis automobilis jau buvo paprastesnis ir pasižymėjo labiau tradicine forma. (Christian Jaeger, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Minėjome, kad iš Hanomag 2/10 PS dažnai buvo šaipomasi. Neįprasta automobilio forma buvo viena iš priežasčių, kodėl gatvėse Hanomag 2/10 PS sulaukdavo ne visai draugiškų žvilgsnių. Kommissbrot – tai tokia pigi forminė duona, kurią įprastai valgydavo Vokietijos kareiviai, ir viena iš Hanomag 2/10 PS pravardžių.

„Kilogramas skardos, kilogramas dažų ir Hanomag jau paruoštas!“ – taip buvo apibūdinamas Hanomag 2/10 PS paprastumas. Iš tikrųjų, automobilis svėrė apie 370 kg, nes buvo pagamintas iš šiek tiek medienos ir labai plonos skardos. Tam, kad Hanomag 2/10 PS kėbulas turėtų bent šiek tiek standumo, automobilis turėjo tik vienas dureles. Hanomag siūlė ir furgono, ir sedano, ir kupė versijas, nors panašu, kad paprastas kabrioletas su medžiaginiu stogu buvo populiariausias.

Hanomag 2/10 PS furgonas. Kroviniai buvo dedami į tą dėžę virš variklio skyriaus. (Wuselig, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Juokingai mažas automobilio svoris jam nepadėjo išvystyti didelio greičio – Hanomag 2/10 PS įsibėgėdavo tik iki 60 km/val. Tačiau vieno cilindro 0,5 litrų variklis 100 km sudegindavo tik 4 litrus benzino. Tai buvo didelis pasiekimas – tarpukariu Hanomag 2/10 PS buvo ekonomiškiausias masinės gamybos automobilis pasaulyje.

Tas 7,35 kW galią išvystantis variklis, beje, buvo sumontuotas viduryje – kaip daug vėliau pasirodžiusių superautomobilių varikliai. Tais laikais automobilių varikliai įprastai buvo montuojami priekyje po dideliu ir labai neaptakiu kapotu.

Viduryje sumontuotas 0,5 litrų variklis per trijų laipsnių transmisiją ir grandinę suko galinius ratus. (Lothar Spurzem, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Per trijų laipsnių transmisiją Hanomag 2/10 PS variklis suko tik galinius ratus. Automobilis turėjo paprastus būgninius stabdžius ir primityvoką pakabą su mediniais ratais.

Na taip, Hanomag 2/10 PS buvo ekonominės klasės automobilis – tai rodo ir faktas, kad gamintojas jam suteikė tik vieną priekinį žibintą (papildomi buvo montuojami po 1931 metų dėl naujų reikalavimų). Tačiau atkreipkite dėmesį į visas jau išvardintas inovacijas – itin lengvas kėbulas, žemos degalų sąnaudos, konvejerinė gamyba, į kėbulą integruoti ratai. Nors Hanomag 2/10 PS kūrėjai Karlas Pollichas ir Fidelis Böhleris negalvojo apie aerodinamiką, tai buvo pakankamai aptakus automobilis, o tai jam padėjo pasiekti tokias geras degalų sąnaudas.

Lenktyninis Hanomag 2/10 PS. (Lothar Spurzem, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Beje, Hanomag 2/10 PS buvo naudojamas ir automobilių sporte. Keli tokie automobiliai dalyvavo ir Niurburgringo atidaryme 1927 metais. Jie neturėjo įprasto kėbulo, tačiau išlaikė tuos pačius mechanizmus. Vėliau lenktynėse dalyvavo ir iš vytelių pintais kėbulais papuošti Hanomag.

Lenktyninis Hanomag 2/10 PS su pintu kėbulu. (flyz1, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Hanomag 2-10 PS gamyba nutraukta 1928 metais. Per tuos tris metus Hanomag pagamino 15,8 tūkstančius tokių automobilių. Pigaus, biudžetinio automobilio įvaizdis nepadėjo Hanomag pasiekti didesnio populiarumo – pardavimais jis nusileido ir Opel 4 PS, ir Dixi, kuris vėliau tapo pirmuoju BMW.

Hanomag gamino automobilius iki pat Antrojo pasaulinio karo. Po jo kompanija norėjo sugrįžti į automobilių pramonę ir 1951 pristatė Partner prototipą, tačiau jis masinės gamybos nepasiekė.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia