1996 metais pristatytas miesto automobilis Ford Ka iš karto sulaukė daug žiniasklaidos dėmesio. Galvojant apie Europos miestus ir jaunimą sukurtas automobilis žavėjo žurnalistus savo žaismingu dizainu. Tačiau juodos spalvos Ka atrodė gražiausiai. Kodėl? Ir ką reiškia keistas šio modelio pavadinimas?

Ankstyvieji Ford Ka turi didžiulius juodus bamperius. (Gamintojo nuotrauka)

Ford Ka buvo sukurtas skiriant daug dėmesio jo išvaizdai – to neįmanoma paneigti. Išvaizda taip rūpėjo šio modelio kūrėjams, kad jie ryžosi aukoti praktiškumą – jūs nenorėtumėte ilgoje kelionėje sėdėti ant galinės šio automobilio sėdynės. Bet kam rūpi – pirkėjai visada galėjo rinktis Fiesta. Vos pasirodęs Ka turėjo akį rėžiančius didžiulius nedažytus juodus bamperius. Prie juodos spalvos kėbulo jie dar tinka, bet tokie maži automobiliai kaip Ka dažnai dažomi ryškiomis spalvomis. Bet apie viską nuo pradžių.

Ka pirmtakas – įspūdingas itališkas konceptas

Ka dizaino pagrindu tapo koncepcinis automobilis Ghia Saetta. Ghia, žinoma, yra Italijos automobilių dizaino namai ir kėbulų gamintojas. 1996-ųjų Saetta buvo sukurtas egzistuojančių Ford modelių pagrindu ir turėjo šio gamintojo logotipą. Tai – žaismingas, ryškus, bet kartu ir realistiškai paprastas mažas raudsteris.

1996-ųjų Ghia Seatta konceptas, suteikęs galimybę žvilgtelti į būsimo Ka dizainą. (JOHN LLOYD, Wikimedia(CC BY 2.0)

Saetta, aišku, buvo sukurtas Ford kompanijai. Akivaizdu, kad Ford tuo metu jau kūrė naują miesto automobilį ir Seatta tapo jo dizaino pamatais. 1996 metais buvo pristatytas ir gamybai paruoštas Ka. Aišku, jau su stogu, įprasta hečbeko forma, bet su nemažai detalių, primenančių tą Saetta koncepciją. Dar vieno mažo Ford, regis, niekas nesitikėjo, nes Fiesta ir taip yra labai kompaktiškas automobilis – daug kas mieliau būtų pamatęs Probe pamainą.

Ką reiškia Ka vardas?

Ford Ka vardas iš karto įžiebė klaustukus virš žmonių galvų. Paplito paaiškinimas, kad tai – stipriai stilizuotas, keistai fonetiškai užrašytas angliškas žodis carautomobilis. Nors Ford Automobilis būtų visai logiška versija, iš tikrųjų šio modelio vardo kilmė yra kitokia.

Ford Ka tapo vienu populiariausių 20 amžiaus pabaigos mažų miesto automobilių. (Charles01, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Ka – tai senovės egiptiečių faraonas, valdęs 32-ame amžiuje prieš mūsų erą. Vardas Ka reiškia Siela. Tokiais žodžiais automobilių modeliai vadinami dažnai – Kia Soul (Siela), Rolls-Royce Silver Spirit (Sidabrinė Dvasia), Dodge Spirit (Dvasia). Taip automobilis šiek tiek sugyvinamas. Be to, Ka modelio pavadinimą lengva atsiminti, nors žmonės jį tarė įvairiai – buvo žmonių, kurie K ir A raides tarė atskirai.

Dėmesį traukiantis Ka

Vos pasirodęs 1996 metais Ford Ka sulaukė nemažai automobilių žurnalistų komplimentų ir užsakymų. Santykinai paprasta ir akivaizdžiai galvojant apie kainą sukurta forma sugebėjo rasti žaismingo žavesio. Pačiuose kampuose įkurdintų ratų dėka Ka atrodė kone sportiškai. Vos daugiau nei 3,6 metrų ilgio ir 1,6 metrų pločio Ka buvo sukurtas gyvenimui mieste. Po jo kapotu montuoti įvairūs maži benzininiai varikliai, kurių darbinis tūris siekė nuo 1,0 iki 1,6 l. Tiesa, kai kurie buvo prieinami tik Brazilijoje, kur masiškai naudojamas etanolis. Brazilija, beje, buvo viena iš trijų šalių, kur Ford Ka buvo gaminamas – šie miesto mažyliai taip pat buvo surenkami Ispanijoje ir Italijoje. Visi Ka turėjo 5 laipsnių mechaninę transmisiją.

Na bet kodėl tie bamperiai…

Galbūt Ford Ka dizainas ir buvo giriamas, bet pirmus tris metus Ka gamintas tik su nedažytais juodais plastikiniais bamperiais, kurie dengė ir ratų arkas. Tamsaus kėbulo fone jie šiaip ne taip pasislepia, bet ryškiai nudažytas Ka su tais juodais bamperiais atrodo prastai.

Nedažyti Ka bamperiai buvo tarsi užmaskuoti tamsaus kėbulo fone. (GerardM, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Šio sprendimo priežastis paprasta – Ka buvo sukurtas kaip labai pigus automobilis miestui. Nedažyti bamperiai yra pigesni ir atsparesni vakarų europiečių parkavimosi įpročiams. Ka nebuvo vienintelis automobilis rinkoje su nedažytais bamperiais, bet ant mažo automobilio jie atrodo labai dideli.

Pirmus tris metus Ka net nebuvo siūlomas su kėbulo spalvos bamperiais, bet vėliau toks pasirinkimas atsirado, nes jo reikalavo pirkėjai.

Ford SportKa. Kėbulo spalvos bamperiai Ka serijos automobiliams tiko geriau. (Gamintojo nuotrauka)

Clarksonas apie Ford Ka

Vienas garsiausių automobilių žurnalistų pasaulyje Jeremy Clarksonas dažniausiai dirba už kokios nors ypatingai brangaus sportinio automobilio vairo, bet anksčiau jis apžvelgdavo ir visai paprastus naujus automobilius. Tokius kaip Ford Ka.

1996 metais TopGear laidoje apie Ford Ka Clarksonas pabrėžė artimus jo giminystės ryšius su Fiesta. Clarksonas gyrė Ka dydį, ekonomiškumą, mažiems automobiliams įprastai nebūdingą komfortą greitkelyje. 1,96 m ūgio žurnalistas puikiai tilpo Ka vairuotojo vietoje, nes šio automobilio stogas yra gana aukštai. Ir pigus, bet praktiškas Ka interjeras Clarksonui patiko. Jis net paminėjo inovatyvią Ka saugumo konstrukciją – vidinį susilankstantį rėmą, kuris avarijos metu nukreipia variklį šalin nuo kabinos. Galiausiai Clarksonas padarė išvadą, kad Ka yra net geresnis už Fiesta, bet pasikalbėjęs su žmonėmis gatvėje jis pastebėjo, kad moterims Ka patinka labiau nei vyrams.

Ypatingos Ka versijos

2003 metais pristatytos dvi naujos Ka versijos. SportKa turi kiek platesnę, žemesnę ir standesnę važiuoklę su didesniais ratais, o StreetKa yra dvivietis kabrioletas. StreetKa yra labai toli nuo pirminės Ka idėjos – tai yra tikras mados aksesuaras tiems, kuriems rūpi išvaizda, o ne pigus miesto hečbekas. Ir tai buvo akivaizdu jau pristatymo metu – StreetKa raudsterį pristatė australų dainininkė Kylie Minogue. StreetKa net galėjo būti komplektuojamas su odiniu salonu – prabangu tokio dydžio mašinai. Tiesą sakant, vienintelė išorinė kėbulo detalė, kurią StreetKa pasiėmė iš hečbeko, yra kapotas – likusią Ka dalį sukūrė Pininfarina.

Ford StreetKa – stilingas miesto raudsteris. (Gamintojo nuotrauka)

SportKa ir StreetKa turi 1,6 litrų 70 kW variklį, kurio kilmė, beje – Pietų Afrika. 70 kW neatrodo daug, bet nei tonos nesveriantis automobilis su ratais kampuose ir sportine važiuokle jaunam vairuotojui kiekvieną kelionę paversdavo pramoga. SportKa buvo reklamuojamas kaip nenaudėlis Ka brolis dvynys.

Ka vardo pabaiga

Ford Ka daugybei jaunų europiečių (ir brazilų) tapo pirmuoju nuosavu automobiliu. Ford tai buvo sėkmingas modelis, todėl 2008 metais jį pakeitė antros kartos Ka. Įdomu, kad antros kartos Ka, kuris buvo visiškai nepanašus į savo pirmtaką, buvo gaminamas FIat gamykloje Lenkijoje ir buvo sukurtas Fiat 500 pagrindu. 2014-aisiais pristatytas trečios kartos Ka buvo sukurtas Brazilijoje. Ford Ka gamyba nutraukta 2021 metais.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia