Filmai apie britų šnipą Jamesą Bondą yra nesibaigianti epopėja. Agentas 007, kurį 1952 metais sugalvojo Ianas Flemingas, peržengė laikmečių ribas ir yra nesenstantis kovotojas su blogiu. Su Bondo personažu siejamos moterys ir greiti automobiliai. Vienas iš jų – Lotus Esprit, kuris 1977-ųjų „Šnipas, kuris mane mylėjo“ ne tik turėjo daug paslėptų prietaisų, bet ir galėjo plaukti po vandeniu.

Jei jums patinka Bondiada ir ypač klasikiniai jos filmai, turėtumėte atsiminti Lotus Esprit. Filme „Šnipas, kuris mane mylėjo“ toks Lotus suvaidino pakankamai svarbų vaidmenį, nes padėjo Bondui ir jo pagalbininkei KGB agentei Anyai Amasovai pasprukti nuo ginkluoto sraigtasparnio (ne malūnsparnio). Tas Lotus Esprit, kuris, žinoma, buvo specialiai paruoštas šnipų darbui, pavirto povandeniniu laivu ir taip padėjo Bondui ir Amasovai išsigelbėti.

Bondo Lotus Esprit kyla iš vandens Sardinijoje. (Lotus nuotrauka)

Prie Bondo automobilio tuoj grįšime, bet prieš tai -…

…šiek tiek istorijos

Lotus Cars kompanija, kurią 1948 metais įkūrė legendinis Colinas Chapmanas, visais laikais garsėjo lengvais sportiniais ir lenktyniniais automobiliais. Chapmanui prabangios mašinos mažai rūpėjo. Jis norėjo lenktyniauti ir kurti labai lengvus automobilius, kurie posūkiuose lenktų Jaguar ir Bentley modelius. Tai nėra gera verslo strategija, nes vairuotojų, kurie ryžtųsi pirkti nepatogius, bet smagius ir greitus automobilius, nėra tiek daug.

1970 metais prie Lotus prisijungė inžinierius Tony Ruddas. Jis iš karto iškėlė modelių įvairovės klausimą. Tuo metu Lotus gamino vos porą gatvėms skirtų automobilių – tai buvo Elan ir Europa. Tai – maži dviviečiai automobiliai, iš esmės netinkantys ilgoms kelionėms. Vėlgi, Chapmanui tai mažai rūpėjo – važiuok greitai, važiuok smagiai, o jei nori keliauti kur nors toliau, Lotus yra ne tau. Ruddas manė, kad Lotus turėtų sukurti porą naujų modelių ir taip prisivilioti daugiau pirkėjų.

Lotus Elan yra labai lengvas automobilis, įkvėpęs Mazda MX-5 kūrėjus. (Grenadille, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Ruddo rūpesčiu buvo pradėti du projektai. M50 projektas 1974 metais virto prabangesniu Elan broliu Elite. Tuo tarpu M70 turėjo tapti prabangesne Europa pamaina. Tai turėjo būti dvivietis sportinis automobilis su varikliu viduryje, ypatingai gražiu dizainu ir prabangiai įrengtu salonu.

1971 metais Chapmanas susitiko su vienu geriausių automobilių dizainerių Giorgetto Giugiaro. Jei norite gražaus automobilio, turite jiems suteikti šiek tiek Italijos. Tačiau pirmieji M70 maketai Chapmano neįtikino – jis manė, kad automobilis yra nepakankamai aptakus. Iš tikrųjų, jam nepatiko tai, kad M70 projektas nepriminė anksčiau gamintų Lotus modelių. Tai buvo modernus pleišto formos sportinis automobilis, sukurtas semiantis įkvėpimo iš Giugiaro Maserati Boomerang koncepcijos.

Pirmos serijos Lotus Esprit šalia kitų laikmečio pleištų atrodė puikiai. (Jamesx12345, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Chapmanui naujo automobilio modelis nepatiko, bet Giugiaro gerai suprato, kad dizainą išmano geriau nei kiti. Jis Italdesign studijoje ramiai tęsė darbus ir pagamino viso dydžio maketą, kuris 1972 metais be jokių Lotus logotipų buvo pristatytas Turino automobilių parodoje. Žmonės rikiavosi prie Italdesign stendo ir grožėjosi nauju Giugiaro dizainu, net neįtardami, kad jis buvo kurtas Lotus. Dėmesys galutinai įtikino Chapmaną ir 1975-ųjų Paryžiaus automobilių parodoje Lotus pristatė pirmos serijos Esprit.

Tuo metu jau buvo intensyviai ruošiamasi „Šnipas, kuris mane mylėjo“ filmavimui ir aukštas pareigas Lotus kompanijoje užimantys žmonės manė, kad…

… Bondui reikia Esprit

1976-ais metais Rogeris Mooreas jau filmavosi naujame filme, bet „Šnipas, kuris mane mylėjo“ kūrusi kompanija Eon Productions dar žvalgėsi įspūdingų automobilių. Lotus Cars viešųjų ryšių vadovas Donas McLaughlanas girdėjo gandus apie tai ir nusprendė pasiūlyti naująjį Esprit. Bet kaip tai padaryti?

Lotus Esprit 1976 metais atrodė futuristiškai ir įdomiai – jis iš tikrųjų traukė akį kaip tikras superautomobilis. (Lotus nuotrauka)

McLaughlanas uždengė arba nuėmė visus ženkliukus, puošusius Lotus Esprit prototipą ir juo nuvyko tiesiai prie Eon Productions biuro šalia Londono. Ten jis priparkavo Giugiaro dizaino automobilį ir tarsi žvejys jaukė laimikio. Netrukus šalia neaiškaus pleišto formos automobilio rikiavosi Eon prodiuseriai, kurie bandė atspėti, kas tai yra. McLaughlanas jiems aprodė prototipą, papasakojo apie jo dizainą ir su pelnytai dideliu pasitikėjimu savimi laukė užsakymo. Eon iš karto paprašė abiejų Esprit prototipų filmavimui Sardinijoje – Bondui reikia šio automobilio!

Tiesa, pirmasis Esprit pasirodymas nebuvo labai sėkmingas. Režisieriui Lewisui Gilbertui naujasis Lotus Esprit didelio įspūdžio nepaliko. Tai greitai pasikeitė, kai už vairo sėdo Lotus bandytojas Rogeris Beckeris, kuris parodė, kaip Esprit turi būti vairuojamas. Puikius įgūdžius ir absoliutų pasitikėjimą automobiliu pademonstravęs Beckeris vairavo Esprit ir filme. Įdomu ir tai, kad vienas iš Esprit buvo paverstas kameros automobiliu – iš jo filmuotos gaudynių scenos.

Kameros automobilio darbo dirbantis Esprit, 1976-ieji Sardinija. (Lotus nuotrauka)

Bet, kaip žinote, tam filmui galiausiai prireikė ne dviejų ir ne trijų Esprit, nes vienas iš jų turėjo tapti…

… Wet Nellie

Kas būtų Jamesas Bondas jei ne jo slapti ginklai ir įrankiai, sukurti Q divizijos? 1977-ųjų filme „Šnipas, kuris mane mylėjo“ Bondo Esprit pasivertė tikrų tikriausiu povandeniniu laivu. Apie šią galimybę, beje, žinojo ir Amasova, kuri teigė, kad KGB to automobilio brėžinius pavogė pora metų prieš jų susitikimą.

Vienas iš Esprit virsmą povandeniniu laivu vaizdavęs automobilis. (Hollywood cars Museum, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Iš tikrųjų, šiam filmui buvo sukurtas tikras povandeninis laivas. Tam Eon Productions įsigijo net kelis (greičiausiai šešis) Esprit kėbulus. JAV kompanija Perry Oceanographic vieną iš jų pavertė povandeniniu laivu, kiti buvo skirti vaizduoti skirtingus automobilio virsmo povandeniniu laivu epizodus.

Iš tikrųjų, povandeninis Esprit, gavęs Wet Nellie pravardę, nebuvo sandarus. Vos paniręs jis prisipildydavo vandeniu, todėl Wet Nellie įgula turėjo dėvėti narų kostiumus. Povandeninį Lotus valdė buvęs JAV Karinio jūrų laivyno jūreivis Donas Griffinas. Automobilis galėjo plaukti pirmyn, nes turėjo 4 elektrinius variklius, bet nebuvo lengvai valdomas. Aišku, filmui to ir nereikėjo.

Wet Nellie parodoje 1998 metais. (Jörg Behrens, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Beje, 2013 metais tikrą filme naudotą Wet Nellie įsigijo Tesla Motors vadovas Elonas Muskas.

… Esprit po Bondo

Giugiaro dizaino Lotus Esprit buvo atnaujintas kelis kartus:

  • S1 (1976-1978 m.) turi 2 litrų variklį;
  • S2 (1978-1982 m.) pasižymi atnaujintu dizainu, o nuo 1980-ųjų buvo montuojamas 2,2 l variklis;
  • S3 (1982-1988 m.) išlaikė 2,2 l. variklį, bet 1986 metais jis gavo turbokompresorių.
Colinas Chapmanas su savo Lotus Esprit. (Lotus nuotrauka)

S3 gamybos pabaiga nenužudė Esprit vardo – tiesiog vėlesni neturėjo Giugiaro parašo ant brėžinių. 1988 metais pristatytas atnaujintas Esprit, kurio dizainą sukūrė Peteris Stevensas. Jį 1994 metais pakeitė Juliano Thompsono sukurtas S4, kuris 1996 metais gavo ir 3,5 l V8 versiją. 2002 metais Esprit buvo atnaujintas paskutinį kartą – šį darbą atliko Russellas Carras.

Colinas Chapmanas netikėtai mirė 1982 metais – automobilių sporto legendai buvo 54-eri. Lotus Esprit buvo paskutinis automobilis, kurį jis patvirtino ir labai mėgo. Tai yra viena iš priežasčių, kodėl dabar Esprit, ypač Giugiaro dizaino automobiliai, yra noriai medžiojami kolekcionierių.

„Šnipas, kuris mane mylėjo“ nebuvo vienintelis filmas, kuriame Bondas vairavo Esprit. 1981-ųjų filme „Tik Tavo akims“ galima pamatyti du Esprit Turbo automobilius – baltą ir vario spalvos.

Lotus Esprit Turbo iš „Tik Tavo akims“. (Lotus nuotrauka)

Norite daugiau filmų automobilių istorijų? Paskaitykite apie Pono Byno Mini! O galbūt jums bus įdomu sužinoti, kas slepiasi po „Bukas ir bukesnis“ furgono kailiu? Tuo tarpu Eleanora iš „Dingti per 60 sekundžių“ egzistavo tik filme.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia