Jūsų automobilį sustabdo policijos pareigūnas ir paaiškina, kad vykdomos prevencinės priemonės prieš neblaivius vairuotojus. Kaip bus tikrinamas jūsų blaivumas? Prieš jūsų akis ir lūpas tuoj pasirodys alkotesteris. Tačiau JAV taip nebūna. Ten įprastai nebūna nei tokių reidų, nei alkotesterių.

Gyvenimas JAV ir Europoje stipriai skiriasi ir tai matoma ir automobilių eisme. Ar kada susimąstėte, kodėl amerikiečiai taip myli pikapus? O kodėl kai kuriose JAV dalyse automobiliai priekyje nenešioja valstybinių numerių? Vairuotojų blaivumo matavimas irgi skiriasi.

Alkotesterio demonstracija JAV 1972 metais. (Wikimedia)

Nėra taip, kad amerikiečiai nežinotų, kas yra alkotesteriai. Pati technologija iš dalies buvo išvystyta būtent JAV. 1927 m. Čikagos chemikas Williamas Duncanas McNally sukūrė alkotesterį, kuriame iškvėptas oras buvo leidžiamas per tirpalą su cheminėmis medžiagomis, kurios reaguodamos į alkoholį keitė spalvą. 1931 metais Rolla Neil Harger iš Indianos sukūrė pirmą alkotesterį, kuris buvo pakankamai mažas, mobilus ir praktiškas, kad jį būtų galima naudoti kelyje. Sis skaičių nerodė, bet leido nustatyti, kad vairuotojas yra išgėręs.

Šiuolaikiniai alkotesteriai, net ir patys mažiausi, yra pakankamai tikslūs, kad nustatytų blaivumą. Ir JAV jie yra naudojami, bet tos keistos procedūros, kurias esate matę filmuose, nėra kažkoks mitas ar kino kūrėjų juokeliai.

JAV blaivumo tikrinimas

JAV vairuotojo blaivumas gali būti vertinamas pasitelkiant eilę skirtingų pratimų. Taip yra dėl to, kad bausmės už vairavimą išgėrus JAV dalijamos teismuose, o piliečių teisės ir laisvės ten yra labai saugomos. Teismams reikia įrodymų, kurie privalo būti surinkti teisingai, laikantis visų procedūrų. Tuo tarpu piliečiai turi daug apsaugos nuo valstybės priemonių. Tokių kaip Konstitucijos ketvirtoji pataisa, ginanti žmones nuo nepagrįstų kratų ir poėmių.

Teisėsaugos pareigūnas JAV privalo turėti priežastį stabdyti automobilį (pavyzdžiui, užfiksuoti, kad jis baisiai vingiuoja). Jei priežasties nėra, automobilio stabdymas gali būti laikomas neteisėtu ir visos po to sekančios procedūros teisme gali būti pripažintos nelegaliomis. Pareigūnas taip pat privalo turėti priežastį tikrinti vairuotojo blaivumą, o tai daroma tik institucijose, turinčiose patikimą, sukalibruotą įrangą (nes teismams reikia ypatingo tikslumo). Vadinasi, įtariamasis turi būti sulaikytas ir transportuotas į, pavyzdžiui, policijos nuovadą, o tam reikalingas labai stiprus pagrindas.

Vienas iš standartinių pratimų – daikto sekimas vien akimis. (Oregon Department of Transportation, Wikimedia (CC BY 2.0)

Kai vairuotojas yra labai girtas, pagrindas suėmimui gali būti akivaizdus. Bet leistina alkoholio norma kraujyje yra labai žema ir kai ji viršijama tik šiek tiek, žmogus gali atrodyti blaivus. Tam skirti blaivumo nustatymo pratimai.

Sugriežtinus vairavimo apsvaigus normas, Nacionalinė greitkelių eismo saugumo administracija (NHTSA) 1975 metais ėmė ieškoti būdų įvertinti vairuotojų blaivumą, nepažeidžiant Konstitucijos ketvirtosios pataisos, saugančios nuo nepagrįstų poėmių. Pratimais pagrįsti testai pradėti taikyti 1981-aisiais ir naudojami iki šiol.

Pagal NHTSA rekomendacijas, pareigūnas gali paprašyti vairuotojo tik akimis sekti judantį objektą (įprastai, rašiklį ar žibintuvėlį), pasivaikščioti tiesia linija ir pastovėti ant vienos kojos. Vairuotojų taip pat kartais prašoma vardinti abėcėlės raides, pirštų galais liesti nosies galiuką ar daryti kitus pratimus.

Šis testas blaivumo netikrina – NHTSA pabrėžia, kad jo neįmanoma neišlaikyti. Net jei vairuotojas nepaeis tiesia linija, o tiesiog nugrius į krūmus, tai automatiškai nepasmerks jo baudai. Prastas pasirodymas tame teste tiesiog gali būti priežastis suėmimui ir po to sekančiam blaivumo tyrimui.

Greitkelių patrulis Kalifornijoje. (Sean Fornelli, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

Jei pratimai tik padeda rasti priežastį suėmimui ir blaivumo tikrinimui, kodėl tam nenaudojami alkotesteriai? Na, devintojo dešimtmečio pradžioje, kai ši procedūra buvo įvesta, maži mobilūs alkotesteriai nebuvo laikomi patikimais. Ir dabar nėra – jų duomenys JAV teismų nėra priimami, o besiginanti pusė, vairuotojas, gali ginčytis, kad alkotesterį suklaidino burnos skalavimo skystis ir priežasties suėmimui iš tikrųjų nebuvo.

Svarbiausia tai, kad medicininiai/fiziologiniai žmogaus matavimai be svarios priežasties prieštarauja JAV Konstitucijos ketvirtajai pataisai, kuri draudžia nepagrįstas kratas ir poėmius. Jei pareigūnas atkištų alkotesterį piliečiui, vėliau teisme reikėtų aiškintis, ar tai neprieštaravo tai Ketvirtajai pataisai – kokio velnio policininkas rinko vairuotojo fiziologinius duomenis? Ar tam buvo svarus pagrindas? Prašymą atlikti pratimus lengviau apginti, nes jie tiesiogiai tikrina vairuotojo koordinaciją, judesius, ir nėra laikomi poėmiu.

Mobilūs alkotesteriai JAV yra naudojami vis dažniau, bet visada labai atsargiai, pasikalbėjus su vairuotoju. Vairuotojas gali atsisakyti pūsti į alkotesterį ar netgi atlikinėti tuos pratimus. Toks atsisakymas dar nieko nereiškia, bet pareigūnas, turėdamas kitų priežasčių įtarti neblaivumą, gali tai laikyti papildoma priežastimi vairuotoją suimti. Todėl vairuotojai dažniausiai atlikinėja pratimus. Ir ne tik JAV, bet ir Kanadoje, keliose kitose šalyse. Tokie testai dažnai atskleidžia ne tik girtumą, bet ir nuovargį (o vairuoti pavargus taip pat draudžiama), apsvaigimą nuo narkotikų.

Policijos pareigūnas prie sustabdyto automobilio, 1973 metai. (U.S. National Archives and Records Administration, Wikimedia (CC BY 2.0)

Kas nutinka vėliau, jei vairuotojas suimamas? Na, jis keliauja į nuovadą, kur tikrinamas jo blaivumas. Ten atsisakyti jau daug sunkiau, nes vairuotojas jau yra suimtas. Nustačius girtumą, vairuotojui gali tekti naktį praleisti belangėje, iš kurios jis gali būti paleistas už užstatą. Na, o tuomet laukia teismas, kuris įvertins procedūras ir per jas surinktus duomenis. Geras advokatas gali pasirinkti ginčyti procedūrų tikslumą ar net teisėtumą. Ypač, jei kelyje naudotas alkotesteris.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia