C1 Ariete yra itališkas pagrindinis kovos tankas. Jį naudoja tik Italija, todėl, tikėtina, apie šį tanką net nesate girdėję. Bet jis turi kelias įdomias savybes, apie kurias čia ir perskaitysite.

C1 Ariete – tai itališkas trečios kartos pagrindinis kovos tankas, tarnaujantis nuo 1995 metų. CIO konsorciumas, kurį sudarė sunkvežimių gamintojas IVECO ir gynybos technologijų bendrovė OTO Melara, 1995-2002 metais pagaminto du šimtus Ariete tankų. Ir tiek – daugiau jų niekas negamino ir negamins, nes juos naudoja tik Italija.

C1 Ariete. (Esercito.difesa.it, Wikimedia (CC BY 2.5)

Šiame straipsnyje greitai perbėgsime įdomiausias Ariete tanko detales. Jei Jums patinka skaityti apie tankus, užmeskite akį į panašų tekstą apie prancūzų Leclerc, paskaitykite apie japonų Type 10 ir sužinokite, kuo ypatingas Pirmojo pasaulinio karo metu sukurtas Renault FT.

Pirmas po karo

Antrojo pasaulinio karo metu Italija gamino tankus, tačiau po karo ji gavo daug amerikietiškų M47 Patton, kurie tenkino Italijos gynybos poreikius. Su laiku M47 turėjo būti keičiami M60 Patton tankais, kuriuos minėta OTO Melara ėmėsi gaminti Italijoje. Tačiau M60 Italijos ginkluotųjų pajėgų labai nedžiugino ir 1970 metais Romoje buvo priimtas sprendimas pirkti naujus vokiškus Leopard 1. Netrukus Italija tapo didžiausia Leopard 1 pirkėja užsienyje ir, nuo 1974 metų, viena iš šio tipo tanko gamintojų. Italija buvo vienintelė šalis, gaminusi ir M60 Patton, ir Leopard 1 tankus.

Leopard 1 tankai tenkino Italijos gamybos poreikius, todėl nauji tankai nebuvo kuriami. Išskyrus OF-40 – OTO Melara 1980-1985 metais gamintą tanką, iš dalies pagrįstą Leopard 1 konstrukcija. Pati Italija nenaudojo OF-40 tankų – jie buvo eksportuoti į Jungtinius Arabų Emyratus.

OF-40 – keistas ir labai retas itališkas tankas, kuris Italijoje netarnavo. (U.S. Army Armor Center, Wikimedia)

Italija liko su šimtais Leopard 1 ir neketino pirkti Leopard 2. 1984 metais Italija apsisprendė, kad turi stiprią gamybos pramonę ir gali pasigaminti savo pagrindinį kovos tanką. Pirmasis Ariete prototipas užbaigtas 1986 metais ir buvo išties įspūdingas – tas tankas tikrai prilygo kitiems to meto vakarietiškiems pagrindiniams kovos tankams. Italija planavo savo pajėgoms nupirkti 700 Ariete tankų, bet finansavimas išdžiūvo, tanko kūrimas sulėtėjo ir serijinė gamyba prasidėjo tik 1995 metais. Tuo metu Šaltasis karas jau buvo pasibaigęs, o Ariete technologijos spėjo senstelėti, todėl Italija galiausiai įsigijo tik 200 tankų.

Senovinis vardas

Ariete – tai ne žmogaus vardas ar ypatingas simbolis. Italų kalboje ariete yra taranas -senovinis įrenginys, kurį sudaro pakabintas sunkus svoris (dažniausiai rąstas su sustiprintu galu), kuriuo galima pramušti kokios nors pilies vartus. Taranai naudoti kelis tūkstančius metų ir tikėtina, kad pirmieji šiuos karo inžinerijos įrenginius aprašė senovės romėnai. Be to, Ariete vardą nešiojo šarvuota divizija, kovojusi Antrajame pasauliniame kare. Ariete vardas tankui tikrai tinka, nes yra susijęs su karyba ir yra itališkas, bet lengvai ištariamas ir Italijos partneriams.

Iš viso pagaminta 200 Ariete tankų. Eksportuoti jų net nebuvo bandoma. (Esercito.difesa.it, Wikimedia (CC BY 2.5)

Šiurpus aliarmas

C1 Ariete sveria apie 55 tonas. Papildomi pridėtiniai šarvai gali padidinti itališko tanko svorį iki 62 tonų, bet tai būtų daroma tik mūšių metu. Ariete, kaip ir dauguma šiuolaikinių tankų, turi kompozitinius šarvus, kuriais ypač gerai apsaugotas bokštelis. Ariete yra lengvesnis nei dauguma šiuolaikinių tankų, bet jokių triukų čia nėra – šarvai tiesiog šiek tiek plonesni. Kokie ploni? Paslaptis – tai yra karinė informacija, kurios Italija neišduoda. Plonesnius šarvus teko rinktis, kad Ariete būtų kiek įmanoma lengviau transportuojamas ir per kalnuotą Italijos šiaurę.

Pastebėsite, kad Ariete bokštelio priekinė dalis yra labai pasvirusi – ši pleišto forma turi nukreipti smūgio jėgą šalin nuo tanko. Bokštelio priekiu Ariete primena britų Challenger ir amerikiečių Abrams tankus.

Ariete bokštelis yra apsaugotas kompozitiniais šarvais. Priekinė plokštė yra stipriai pasvirusi, o šoninės – visiškai statmenos. (Esercito.difesa.it, Wikimedia (CC BY 2.5)

Ariete tankai turi įdomią perspėjimo sistemą, kuri nuskamba aliarmu, jei į tanką nutaikomas lazeris. Tiesa, įgulai teks galvoti, ką daryti su ta informacija, nes aktyvių priemonių prieš prieštankines raketas Ariete neturi. Greičiausiai tokiu atveju būtų aktyvuotos dūminės granatos, kurios paslėptų tanką nuo priešo ginklų, ir Ariete mikliai atsitrauktų.

Ariete įgula yra gerai apsaugota nuo radioaktyvios, cheminės ir biologinės taršos – pavojingos dujos iš lauko nėra pumpuojamos į įgulos skyrių. Pabūklas savo paties dūmus pašalina vamzdžio dūmsiurbio pagalba (tai yra tas sustorėjimas ant vamzdžio).

Ne pats greičiausias

Ariete tanko gale – specialiai jam sukurtas 25,8 litrų V12 turbodyzelinis variklis, išvystantis 937 kW galią. Ir jis yra silpnoji šio tanko vieta. Nors Ariete yra palyginti nesunkus, savo galios ir svorio santykiu jis vis tiek nusileidžia tokiems naujesniems tankams kaip Leopard 2A6. Ir yra lėtesnis – maksimalus Ariete greitis siekia 65 km/val., kai dauguma šiuolaikinių tankų pasiekia 70 km/val. Dar blogiau tai, kad ribota variklio galia neleidžia montuoti sunkių papildomų šarvų plokščių, kurios padėtų kompensuoti gana plonų šarvų trūkumus.

Ariete turi specialiai jam sukurtą Fiat-IVECO V12 variklį. (Esercito.difesa.it, Wikimedia (CC BY 2.5)

Ariete turi automatinę transmisiją su 4 pavaromis važiavimui pirmyn ir 2 atbuliniais bėgiais. Galbūt Ariete ir nėra greičiausias tankas pagal maksimalų greitį, bet bekelėje jis pasirodo neblogai, nes buvo sukurtas kalnuotiems Italijos regionams. Padeda tai, kad Ariete transmisija yra valdoma kompiuteriu. Ariete be didesnių bėdų lipa į 60 % įkalnes ir be papildomo pasiruošimo įveikia 1,25 m gylio brastas. Tiesa, modernizuoti Ariete tankai turės galingesnius variklius, kurie ne tik suteiks greičio, bet ir leis montuoti papildomus šarvus.

Beje, įdomus faktas – Ariete variklį ir transmisiją galima pakeisti per mažiau nei valandą.

Galingas balistinis kompiuteris

Ariete, kaip ir visi šiuolaikiniai NATO tankai, išskyrus Challenger 2, turi lygiavamzdį 120 mm pabūklą, galintį naudoti standartinę NATO amuniciją. Jį pagamino ta pati OTO Melara. Šis pabūklas neturi automatinės užtaisymo sistemos, todėl Ariete įgulą sudaro 4 žmonės, bet jis yra gerai stabilizuotas. Bokštelyje telpa 15 sviedinių, dar 27 gali būti sudėti į tanko korpusą.

Ariete paleidžia šūvį. (7th Army Training Command, Wikimedia (CC BY 2.0)

Ariete turi galingą balistinį kompiuterį, kuris atsižvelgia į tanko padėtį, vamzdžio temperatūrą ir nusidėvėjimą, naudojamą sviedinį, atstumą iki taikinio, taikinio judėjimo greitį ir kryptį, ir meteorologines sąlygas, kad užtikrintų šūvio taiklumą. Ariete gali pataikyti ir į judančius taikinius, įskaitant ir žemai skrendančius sraigtasparnius. Ariete turi prilėtinti iki 15-20 km/val., kad gerai nusitaikytų, bet pabūklas yra gerai stabilizuotas. Ariete balistinis kompiuteris yra integruotas su tanko navigacijos ir komunikacijos sistemomis, kad įgula galėtų dalintis informacija su kitais į tinklą sujungtais tankais. Ariete turi geras galimybes veikti ir naktį. Ariete taip pat turi porą 7,62 mm kulkosvaidžių – vienas yra šalia pabūklo, kitas – ant bokštelio stogo.

Tas balistinis kompiuteris suteikia puikių galimybių, o dešimtajame dešimtmetyje apskritai atrodė kaip tikra inovacija. Bet dabar kokybiškus balistinius kompiuterius turi visi tankai, o Ariete taikymosi sistemos apskritai yra trumpo nuotolio. Daugelis tankų gali šaudyti važiuodami greičiau nei Ariete. Ir visa tai leidžia pasiekti faktą, kad daugybė ekspertų laiko C1 Ariete silpniausiu vakarietišku šiuolaikiniu NATO pagrindiniu kovos tanku.

Išbandytas mūšyje?

Ariete tankai 2003-2006 metais tarnavo Irake. Tai leido išbandyti šiuos tankus sudėtingomis sąlygomis. Tiesa, nors Ariete dislokavimas Irake dažnai minimas kaip vienas iš svarbių itališkų tankų istorijos puslapių, jiems ten neteko išbandyti savo šarvų kietumo – su priešo prieštankinėmis raketomis jie nesusidūrė, nors važinėjo per jų įtvirtintas pozicijas.

Ariete tankai yra sukurti Europos klimatui. (Julian Padua, Wikimedia)

Tuo tarpu dulkės kėlė problemų Ariete. Ariete tanko vadas savo darbo vietoje neturi gero termovizoriaus, o tai apsunkina veikimą tamsoje, dulkėse ir dūmuose.

Tik vidutiniokas

Ariete tikrai nėra vienintelis tankas, kuris nebuvo eksportuotas. Pavyzdžiui, japonų Type 10 taip pat tarnauja tik Japonijoje. Skirtumas tas, kad Type 10 yra ypatingai pažangus ir nėra eksportuojamas tik todėl, kad Japonija neleidžia sau pardavinėti ginklų, o Ariete tiesiog nieko nedomina.

Ariete yra devintojo dešimtmečio ginklas, sukurtas dar Šaltojo karo laikais, net jei ir pradėtas gaminti gerokai po to. Jutikliai ir kompiuteriai yra gerai, bet Ariete turi silpną variklį, kuris neleidžia montuoti papildomų šarvų. Taigi, Ariete yra lėtas ir ne taip gerai apsaugotas. Minėtas balistinis kompiuteris buvo didis privalumas laikais, kai Ariete buvo jaunas. Dabar visi NATO tankai turi gerą elektroniką.

Ariete išvysto 65 km/val. maksimalų greitį. (Esercito.difesa.it, Wikimedia (CC BY 2.5)

Kai šalys žvalgosi tanko, Leopard 2 yra tiesiog akivaizdus pasirinkimas. Italija ketina atnaujinti Ariete, suteikdama šiam tankui žymiai galingesnį variklį ir papildomus šarvus. Tai pailgins Ariete tarnybą iki laiko, kai reikės kurti naują tanką. Dabar Ariete dažnai vadinama prasčiausiu NATO tanku, nes šalia Challenger 2, M1 Abrams, daugelio Leopard 2 versijų ir net Leclerc jis būtent taip ir atrodo.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia