Įžengiate į liftą, nuspaudžiate mygtuką ir pakylate iki norimo aukšto – viskas. Šis procesas yra toks paprastas ir kasdieniškas, kad daugelis žmonių jį atlieka automatiškai, tam neskirdami nei menkiausių sąmonės pastangų. Tačiau anksčiau viskas buvo kur kas sudėtingiau – liftuose dirbo operatoriai, kurie žmones keldavo į norimą aukštą. Kam jie buvo reikalingi?

Daugeliui mokykloje yra tekę perskaityti Antano Škėmos romaną „Balta drobulė“. Mažai kas žino, kad 1952-1954 metais rankraščio pavadinimas buvo „Keltuvas“, mat pagrindinis romano herojus Antanas Garšva dirbo lifto operatoriumi (keltuvininku). Autorius apie tai rašė neatsitiktinai – tai buvo viena iš kelių į romaną įtrauktų autobiografinių detalių. Dabar „Baltą drobulę“ skaitantys mokiniai tikriausiai stebisi – kam liftui reikalingas operatorius? Tačiau automatiniai liftai, kuriais žmonės naudojasi be darbuotojų pagalbos, yra palyginti nauji.

Otis lifto operatoriaus darbo vieta, 1928 metai. (Wikimedia)

Kai kur liftų operatoriai dirba iki šiol. Apie tai, kodėl ši profesija yra tik beveik, o ne visiškai išnykusi, parašysime straipsnio pabaigoje. Dabar – apie tai, kam liftų operatoriai buvo reikalingi apskritai.

Pirmieji modernūs liftai, varomi garu, pasirodė dar 19 amžiuje. Jie buvo skirti kasykloms – jais daugiausia buvo keliamos žaliavos, vėliau – darbininkai. 1823 metais Londone buvo pristatytas pasikeliantis kambarys – didelis garu varomas liftas, leidęs žmonėms iš aukštai pasižvalgyti po miesto panoramą. 1852 metais išradėjas Elisha Otis Niujorke jau demonstravo savo liftų saugumą, pats savo kailiu įrodydamas, kad liftas nenukris net nutrūkus jį laikančiam lynui. 1868 metais Liverpulyje biurų pastate įrengtas pirmasis keleivinis liftas. O 1880 metais Vokietijoje Werneris von Siemensas įrengė pirmąjį elektrinį liftą. Otis ir Siemens kompanijų ženklai liftuose matomi iki šiol.

Elisha Otis demonstruoja savo lifto saugumą, 1853 metai, Niujorkas. (Wikimedia)

Plieninių sijų statyba, išpopuliarėjusi 19 amžiaus pabaigoje, iškėlė liftų populiarumą. Niekas nebenorėjo į 20 ar 25 aukštą lipti laiptais. Dangoraižiais vėją šukuojantis Niujorkas tapo savotišku liftų rinkos centru. Niujorke dirbo ir jau minėtas Antanas Garšva.

O dirbo jis ne šiaip sau – liftų operatoriai tiems seniesiems liftams buvo tiesiog būtini.

Visų pirma, liftai nebuvo automatiniai, kokie yra dabar. Tai buvo labai paprastos, mechaninės mašinos. Kiekvienas liftas dabar turi kompiuterį ir daugybę įvairių jutiklių.

Lifto operatorė JAV, 1958 metai. (The Library of Virginia, Wikimedia)

Pirmame aukšte lifte nuspaudžiate 7, kompiuteris supranta šią komandą ir kelia jus aukštyn į septintą aukštą. Jei pakeliui kas nors iškviečia liftą kelionei į viršų, liftas sustos ir paims jums bendrakeleivį. Nebent liftas jau bus pilnas – kompiuteris tai žinos ir daugiau keleivių neims. Atvykęs prie numatyto aukšto liftas sustos, jutiklių pagalba idealiai sulygiuodamas savo ir aukšto grindis. Tuo pat metu aktyvuojami stabdžiai ir tik tuomet atsidaro durys. Ir visa tai vyksta tik kompiuterių ir jutiklių pagalba, o elektronika nėra tokia jau sena.

Senieji liftai nebuvo tokie protingi. Jie buvo laikomi vertikaliai keliaujančiais traukiniais, o traukiniui reikia mašinisto. Lifto operatorius rankena reguliuodavo lifto judėjimo kryptį ir greitį. Jis nuolat stebėdavo aukšto indikatorių ir artėjant prie numatyto aukšto, sulėtindavo liftą. Įgudęs keltuvininkas mokėdavo liftą sustabdyti labai minkštai ir tiksliai. Be to, operatorius atidarydavo duris – jos nebuvo automatinės, o pasipuošę ponai ir ponios mašinų tiesiog neliesdavo.

Operatoriaus darbo vieta 1920-ųjų Otis lifte. (Simtropolitan, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Ir tai yra dar viena priežastis, kodėl egzistavo liftų operatoriai – tai buvo prabangos ženklas. Net atsiradus automatiniams liftams juose kai kur ir toliau dirbo operatoriai. Negi dama pati turi rūpintis kažkokios mašinos veikimu? Galbūt jums tai dabar atrodo keista, tačiau viešbučiai ir parduotuvės taip demonstravo rūpestį klientu.

Tiesą sakant, būtent dėl pastarosios priežasties liftų operatorių profesija nėra visiškai išnykusi. Juos dažnai pamatysite itin senuose, istoriniuose liftuose. Operatorius taip pat sutiksite prabangių viešbučių liftuose ir kai kuriose aukštesnės klasės parduotuvėse.

Liftų operatoriai 2008 metais Smith Tower pastate Sietle. (Joe Mabel, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Jie padeda su vaikų bei pirkinių vežimėliais, lagaminais, suteikia naudingos informacijos. Daugiausia liftų operatorių išliko JAV, taip pat Japonijoje ir pavieniuose pastatuose Europoje.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia