Karyba nėra tik ginklai, amunicija ir kariai. Kiekviena karinė operacija reikalauja ir didelių logistinių ar net inžinerinių pastangų. Žinoma, mūšio lauke įprastais ekskavatoriais naudotis nėra labai protinga mintis, todėl kuriamos ypatingos karinės inžinerijos mašinos. Štai AEV 3 Kodiak yra garsaus tanko brolis ir primena transformerį iš fantastinio filmo.

Karinės inžinerijos mašina AEV 3 Kodiak. (Rheinmetall Defence, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Nors Šveicarija yra neutrali valstybė, ji yra puikiai pasiruošusi gynybai. Požeminėse slėptuvėse Šveicarijoje tilptų daugiau žmonių nei gyvena visoje šalyje, kai kurie tiltai ir kiti infrastruktūros objektai yra užminuoti ir būtų susprogdinti invazijos atveju, o kariuomenė turi labai turtingą arsenalą. Ir jis yra nuolat plečiamas ir atnaujinamas. 2002 metais šveicarai ėmė žvalgytis karinės inžinerijos mašinos, kuri galėtų šalinti įvairias kliūtis kaip koks buldozeris ar ekskavatorius.

Šveicarijos sausumos pajėgos yra ginkluotos Leopard 2 tankais, vietoje vadinamais Panzer 87. Nauja karinės inžinerijos mašina idealiu atveju turėjo būti gaminama Leopard 2 tanko pagrindu, nes tai supaprastina technikos priežiūrą ir karių mokymus. Leopard 2 gamintojai Rheinmetall ir Krauss-Maffei Wegmann ėmėsi naujo projekto ir 2003 metų vasarą šveicarai jau turėjo pirmą AEV 3 Kodiak mašiną.

AEV 3 Kodiak buvo bandomas ne tik Šveicarijoje, bet ir Danijoje, Nyderlanduose, Ispanijoje ir Švedijoje. Bandymai buvo sėkmingi ir 2007 metais šveicarai užsakė 12 tokių mašinų, 2008 metais užsakymą pateikė Nyderlandai bei Švedija, o dar kiek vėliau kelis AEV 3 Kodiak įsigijo ir Singapūras.

AEV 3 Kodiak – tikras tanko brolis

Iš tikrųjų AEV 3 Kodiak yra gaminamas ne kaip atskira mašina – tai iš tikrųjų yra konvertuotas tankas. Paimami nenaudojami pertekliniai Leopard 2, bokšteliai pakeičiami naujais antstatais, sumontuojami buldozerių peiliai ir ekskavatorių strėlės su hidraulinėmis sistemomis. Taigi, Kodiak naudoja tą patį 47,6 litrų MTU 873 Ka-501 variklį, kuris išvysto 1103 kW (1479 AG) galią, tą pačią automatinę 4 laipsnių Renk HSWL 354 transmisiją ir tą pačią torsioninę važiuoklę. Ši mašina kelyje gali pasiekti 68 km/val. greitį ir su pilnu degalų baku gali nukeliauti net 500 km. Kodiak ilgis siekia 10,2, plotis – 3,54 metrus. 

Ekskavatorius gali būti pakeistas griebtuvu, hudrauliniu kūju, polių grąžtu ar kitais įrankiais. (Rheinmetall Defence, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Naujas antstatas pasižymi virinto plieno konstrukcija, tačiau duomenys apie šarvus yra laikomi paslaptyje. Viduje įprastai dirba 2-3 įgulos nariai – kairėje sėdi vairuotojas ir ekskavatoriaus operatorius, dešinėje yra vado pozicija. Kai ekskavatorius nėra naudojamas, jis nukreipiamas atgal į transportavimo padėtį. Ekskavatoriaus kaušą pagal poreikį galima keisti įvairiais griebtuvais, hidrauliniu kūju ar kitais priedais, kuriuos Kodiak gali pasiimti su savimi ant galinės mašinos dalies (tam yra skirta vieta virš variklio skyriaus).

Standartinis Kodiak ekskavatoriaus kaušas talpina apie vieną kubinį metrą grunto. Prireikus, ekskavatoriaus strėlę galima naudoti ir kaip kraną – be kaušo ji pakelia 3,5 tonų svorį. Per valandą ši Kodiak su standartiniu kaušu gali perkasti net 200 kubinių metrų grunto.

Kodiak yra ir galingas buldozeris. Nuotraukoje ekskavatorius yra sulankstytas į transportavimo padėtį. (Rheinmetall Defence, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Mašinos priekyje įprastai yra 3,42-4,02 metrų pločio buldozerio peilis. Jis gali būti sulankstomas arba vientisas. Kodiak buldozeris gali būti naudojamas gruntui lyginti, pastatams griauti ar įvairioms kliūtims nustumti (ar įrengti), bet taip pat gali padėti ir gelbėjant įstrigusią techniką. Standartinį buldozerio peilį galima keisti kitais įrankiais – kad ir minų šalinimo įranga.

Ir tai dar ne viskas. Kodiak turi 20 kW generatorių, prijungtą tiesiai prie mašinos variklio. Jis gali būti tiekti energiją įvairiai išorinei įrangai – nuo šviestuvų iki grąžtų ar kompresorių. Kodiak taip pat turi ir dvi 9 tonų gerves su 200 metrų lyno – šie įrankiai irgi yra skirti kliūtims šalinti.

Minų šalinimui ir darbui karšto klimato regionuose paruoštas Kodiak. (Rheinmetall Defence, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Kodiak gali būti ginkluotas pakankamai įvairiai, tačiau didelių pabūklų ši mašina, žinoma, neturi. Naudojami 5,56 mm ar net 12,7 mm kulkosvaidžiai, 40 mm granatsvaidžiai, įvairios kitos smulkesnės ginkluotės sistemos. Jas pasirenka šalis, kurioje Kodiak tarnaus. Kulkosvaidžiai įprastai yra valdomi nuotoliniu būdu. Saugumą užtikrina ir ugnies slopinimo sistema, įgulos skyriaus oro kondivionierius. Kodiak ir pats gali būti valdomas nuotoliniu būdu.

Kodiak dirba. (Rheinmetall Defence, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

AEV 3 Kodiak yra išties įdomi mašina, praeitame gyvenime buvusi tanku, o dabar besigiminiuojanti su statybų technika. Tačiau karinės pajėgos tokiomis mašinomis domisi ne dėl jų įdomumo, o dėl naudos. Kodiak gali padėti lyginti reljefą, šalinti gamtines ir žmonių sukurtas kliūtis, gelbėti kitą įstrigusią techniką. Galbūt Kodiak į patį mūšio įkarštį ir nevažiuoja, tačiau ji užtikrina, kad tam skirta technika savo užduotis vykdytų efektyviai ir greitai.

Pasaulyje yra ir visai kitokių karinės inžinerijos mašinų, pasižyminčių unikaliomis savybėmis. Štai turkiškas buldozeris Kunduz moka plaukti.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia