Pasaulis aviacijai turėtų būti dėkingas už daugybę medžiagų mokslo inovacijų, kurios buvo sukurtos tiesiog iš reikalo. Lėktuvų komponentai turi būti lengvi. Kita vertus, lėktuvus dengiantys dažai vis tiek sveria pakankamai nemažai jau vien dėl to, kad orlaiviai yra dideli.

Anksčiau nemažai lėktuvų buvo visiškai nedažyti. Jie skraidydavo blizgėdami poliruoto ar šlifuoto aliuminio spindesiu. Dabar lėktuvai dažomi ir fiuzeliažus dengiantis dažų sluoksnis net nėra toks plonas.

Lietuviška trispalve papuoštas Airbus A220

Lėktuvus dengiantys dažai turi atlaikyti destruktyvų ultravioletinių spindulių poveikį, silpną krušą (dėl viską niokojančios stichinės krušos neverta turėti iliuzijų), vibracijas ir judesius, didelius temperatūros svyravimus. Jie turi gerai atrodyti ir apsaugoti metalą.

Šiame straipsnyje perskaitysite kelis pavyzdžius ir įdomius faktus apie tai, kiek sveria skirtingus lėktuvus dengiantys dažai. Nurodytas išdžiūvusių dažų svoris. Tai yra, tas svoris, kurį lėktuvai neša skrisdami. Drėgni, ką tik užpurkšti dažai, žinoma, yra daug sunkesni. Kontekstui, automobilį gali dengti 2-5 kg sveriantis dažų sluoksnis. Daugiau pigmentų, metalo dalelių turintys dažai yra sunkesni. Be to, kai kurie gamintojai savo automobilius dažo storesniu dažų sluoksniu nei kiti, todėl labai tikslios reikšmės nurodyti neįmanoma. Formulės 1 komandos didelę savo bolidų dalį palieka nedažytą, kad sutaupytų svorio.

Airbus A380 yra didelis lėktuvas. Aukštis iki vertikalaus stabilizatoriaus viršaus siekia .

Airbus A380 yra dviaukštis milžinas, didžiausias keleivinis lėktuvas pasaulyje. Jo dažai įprastai sveria apie 350 kg. Tiesa, tas svoris gali būti ir daug didesnis, jei oro linijos nusprendžia fiuzeliažą apsaugoti storesniu dažų sluoksniu ar pasirenka sunkesnius, daugiau pigmentų turinčius dažus. A380 dengiantis dažų sluoksnis gali sverti ir iki 500 kg. Todėl skirtingi šaltiniai nurodo skirtingą A380 dažų svorį. Emirates oro linijos teigia, kad perdažant A380 reikia padengti net 3076 kvadratinių metrų plotą.

Kitas iš dalies dviaukštis milžinas Boeing 747 irgi turi didžiulį fiuzeliažą, kurį dengia bent 250 kg sveriantis dažų sluoksnis (vėlgi, jis gali būti ir daug sunkesnis). Mažesnius lėktuvus dengia, savaime aišku, daug mažiau dažų. Štai jums gerai pažįstamas Boeing 737 su savimi į kelionę pasiima apie 120-150 kg dažų.

Ar tai yra reikšmingas svoris? Na, ir taip, ir ne. Viena vertus, tie dažai sveria kaip keli keleiviai su bagažu. Kita vertus, reikia nepamiršti, kad A380 dažnai turi kelis dušus, daugybę tualetų, lovų ir net atskirų apartamentų – svorio ten niekas netaupo. Maksimalus A380 pakilimo svoris siekia 575 tonas, o dažų sluoksnis, net jei yra pats storiausias ir spalvingiausias, sudarys mažiau nei 0,1 % to svorio.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia