Jei vairuojate europietišką automobilį, tikėtina, kad visos jo detalės yra apibūdinamos metrinės sistemos vienetais. 10 mm veržlė, 15 mm skersmens žarnelė ir taip toliau. Juk didžiojoje pasaulio dalyje naudojami Si matavimo vienetai – metrai, centimetrai, kilogramai, vatai ir taip toliau. Tačiau ratlankiai ir Europoje matuojami coliais. Ir tai yra šiek tiek keista.
Pavyzdžiui, jūsų automobilis gali naudoti tokių išmatavimų padangas – 235/45 R17. Pirmasis skaičius – padangos plotis milimetrais. Antrasis – pločio ir sienelės aukščio santykis. Trečiasis – ratlankio skersmuo coliais. Kodėl coliais? Kodėl net šalyse, kur viskas matuojama milimetrais ir centimetrais, ratlankio skersmuo apibūdinamas coliais?
Prieš pasinerdami į šį klausimą prisiminkime, kad coliai ratlankiams nėra vienintelis keistas matavimo vienetų pasirinkimas. Ar žinote, kodėl laivų greitis matuojamas mazgais? O kas yra litrais matuojamas vidaus degimo variklio darbinis tūris?
Kai kurie ratlankių parametrai apibūdinami milimetrais – pavyzdžiui, plotis, tarpai tarp skylių. Tik skersmuo apibūdinamas coliais, nes būtent šis dydis istoriškai yra svarbiausias renkantis padangas. Ankstyvųjų automobilių ratlankiai visi buvo siauri ir, iš esmės, labiausiai diametru. Ir būtent dėl to jis matuojamas coliais.
Pažvelkime, kada įkurti keli iš didžiausių padangų gamintojų – prancūzų Michelin buvo įkurta 1889 m, Dunlop – irgi 1889-aisiais, Pirelli – 1872 m. (iš pradžių padangų negamino), Goodyear – 1898-aisiais, Continental – 1871-aisias (bet padangas gamina nuo 1898 m.) Kaip matote, šios kompanijos atsirado dar prieš visuotinį lengvųjų automobilių įsigalėjimą. Pirmoji pneumatinė padanga buvo sukurta dviračiui, o ne automobiliui. Ir ilgą laiką tos padangos buvo klijuojamos tiesiai prie ratlankio. Tai reiškė, kad jų keitimas buvo tik specializuotų dirbtuvių darbas, užtrunkantis kelias valandas.
Tiesą sakant, taip buvo pradėta Michelin kompanija. Broliai Édouardas ir André Michelinai turėjo žemės ūkio padargų verslą. Kartą į jų dirbtuves užsuko dviratininkas su pradurta padanga. Ji, kaip tada buvo įprasta, buvo priklijuota prie ratlankio, todėl jos remontas užtruko tris valandas. Po to dar reikėjo palaukti, kol sutvirtės klijai. Po kelių valandų Édouardas išbandė dviratį ir jo ką tik suremontuota padanga iškart išsileido. Broliai Michelinai nusprendė, kad būtina sukurti santykinai lengvai nuimamas padangas. Šis sprendimas tarsi atskyrė ratlankių ir padangų gamybą ir pavertė šiuos du daiktus atskiromis detalėmis.
Laiko juostoje peršokę kelis žingsnius pirmyn, pasieksime pirmuosius masinės gamybos automobilius. Aišku, pats pirmasis tikrai masinės gamybos automobilis buvo Ford Model T, gamintas 1908-1927 metais – jis visiškai pakeitė automobilių gamybos principus. Tuo metu daug žmonių važinėjo ir Rambler, Oldsmobile, Cadillac, Hudson markių automobiliais. Austin 7, gamintas 1923-1939 metais, dažnai vadinamas britišku Model T, nes irgi buvo labai populiarus. Ką bendro turi visi šie automobilių gamintojai? Britai ir amerikiečiai naudoja colius. Taigi, padangų gamintojai ir Europoje, ir JAV daugiausia kūrė apavą coliais išmatuotiems ratlankiams.
Padangos yra viena greičiausiai susidėvinčių automobilio detalių. Kartu ir lengviausiai standartizuojama. Didžiausi ir svarbiausi padangų gamintojai turėjo prisitaikyti prie rinkos sąlygų, o vairuotojams tai nemaišė, nes jie irgi buvo suinteresuoti tuo, kad padangos nuo Ford tiktų, pavyzdžiui, Peugeot.
Detroito milžinų įtaka pasaulinei automobilių rinkai neišblėso ilgą laiką ir ratlankių skersmens matavimas coliais tapo standartu. Be to, coliai turi privalumų, nes yra stambesnis matavimo vienetas (1 colis – 2,54 cm). Norite 15, 16 ar 17 colių ratlankių? Vos colio skirtumas, bet jis yra pastebimas ir praktiškas. Matavimas centimetrais būtų painesnis, tektų praleisti nemažai skaičių. Dėl tų pačių priežasčių – pasaulinių standartų ir vienetų stambumo – ir didžiausių ekranų įstrižainės žymimos coliais.
Gerai, istorija, standartai, gamybos patogumas ir painiavos išvengimas. Tačiau padangų plotis vis tiek matuojamas milimetrais. Ir visur, įskaitant JAV. Taip buvo ne visada – minėto Ford Model T padangų plotis buvo žymimas coliais. Tuomet tai buvo ne toks svarbus išmatavimas, nes visos padangos buvo siauros. Ilgą laiką padangos apibūdintos tik coliais arba coliais ir (milimetrais).
Viskas staiga pasikeitė, kai 1946 metais Michelin, Prancūzijos kompanija, pristatė pirmąją serijinės gamybos radialinę padangą Michelin X. Tai buvo didžiulė inovacija – stabilesnės, tvirtesnės ir saugesnės padangos. Buvo pokaris ir netrukus automobilių pramonė Europoje atsigavo. Ratlankių gamintojų jau buvo visur, padangų reikėjo visiems ir laikytis colinių standartų tik dėl JAV nebuvo didelės prasmės. Išskyrus aukščiau aprašytą patogumą – prie colinių ratlankių visi jau buvo įpratę. Taigi, Michelin radialinės padangos buvo aprašomos ir coliais (ratlankio skersmuo), ir milimetrais (padangos plotis).
Michelin greitai augo ir radialinės padangos paplito po Europą ir Aziją – kraštus, kuriuose milimetrai buvo nesvetimi. Detroito milžinai, nenorėdami pripažinti europietiško inovatyvumo, iš pradžių vengė radialinių padangų. Tik 1970 metais, praėjus 24 metams po Michelin X išradimo, Ford pristatė pirmąjį automobilį su standartinėmis radialinėmis padangomis – Continental Mark III apsiavė būtent Michelin padangas. JAV automobilių rinka greitai prisitaikė, bet vėlyvas radialinių padangų pripažinimas amerikiečiams nebeleido keisti per daugiau nei du dešimtmečius nusistovėjusių standartų.
Taigi, iš pradžių ratlankiai matuoti coliais, nes pasaulyje dominavo amerikietiški automobiliai. O padangų plotis matuojamas milimetrais, nes galiausiai pasaulyje paplito europietiškos padangos. Taip nusistovėjo toks mišrus padangų aprašymas.