MiG-105 yra vienas iš keisčiausių lėktuvų istorijoje, tačiau, jei projektas būtų užbaigtas, jis būtų virtęs visai normaliu erdvėlaiviu.

1965 metais Sovietų Sąjungos Komunistų partijos Centrinis komitetas ir Ministrų taryba pasirašė dekretą, numatantį, kad šalies kosmoso programai reikalingas daugkartinio naudojimo erdvėlaivis. Tai turėjo būti savotiškas kosminis lėktuvas, paleidžiamas R-7 raketa. Ketverius metus Spiral vardą gavusi programa buvo vystoma pakankamai vangiai. 1969 metais pilotuojamo erdvėlaivio kūrimas buvo sustabdytas, tačiau sovietų kosmoso programa tada testavo BOR – nepilotuojamą sugrįžimo erdvėlaivį, sukurtą Spiral dizaino pagrindu. 1972 metais JAV paskelbė apie savo daugkartinio naudojimo erdvėlaivio Space Shuttle kūrimą ir Sovietų Sąjunga vėl prisiminė pilotuojamo kosminio lėktuvo idėją. 1974 metais projektas buvo atnaujintas ir per maždaug metus buvo sukurtas MiG-105 lėktuvas, padėjęs testuoti būsimo erdvėlaivio aerodinamines savybes.

MiG-105 – lėktuvas, skirtas išbandyti daugkartinio naudojimo erdvėlaivio dizainą. (Clemens Vasters, Wikimedia(CC BY 2.0)

Daugkartinio naudojimo erdvėlaiviai iš tikrųjų yra gera idėja. Erdvėlaivio kūrimas ir gamyba kainuoja milžiniškus pinigus, tačiau užbaigusios misiją tos ypatingai brangios mašinos tiesiog sudega Žemės atmosferoje. Raketų dalys krenta ant kieto grunto, pavirsdamos ne kažkuo daugiau nei metalo laužu. Kai Šaltojo karo metu įsibėgėjo kosmoso užkariavimo varžybos, abi pusės suprato, kad vienkartinės mašinos kainuos per daug. Būtent dėl to JAV sukūrė Space Shuttle – šie erdvėlaiviai buvo iškeliami raketų, tačiau vėliau savarankiškai sugrįždavo į Žemę ir tūpdavo kaip milžiniški sklandytuvai.

Sovietų Sąjunga norėjo kažko panašaus. MiG-105 buvo vienvietis eksperimentinis lėktuvas, skirtas išbandyti tokios formos erdvėlaivio aerodinaminį stabilumą bei kitas charakteristikas. Čia išspręskime semantinę problemą – MiG-105 prototipą vadiname lėktuvu, nes šis orlaivis niekada į kosmosą taip ir nepakilo ir tam net nebuvo tinkamas. Jei kalbėsime apie erdvėlaivį, kuris turėjo būti sukurtas MiG-105 pagrindu, taip ir pažymėsime.

Planuose buvo numatyta, kad MiG-105 pagrindu sukurtas erdvėlaivis kartu su nešančia raketa bus iškeltas specialiu viršgarsiniu lėktuvu. Ši idėja buvo žinoma kaip 50/50 – dalis kelio į orbitą būtų įveikta lėktuvu, dalis – raketa. Tai padėtų sutaupyti degalų, sumažintų paleidimo kaštus ir padėtų bent jau dalinai išvengti blogų orų.

MiG-105 turėjo vieną Kolesov RD-36-35K turboreaktyvinį variklis ir išskleidžiamas šliūžes tūpimui. (Pavel Adzhigildaev, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

MiG-105 erdvėlaivis būtų pasisukiojęs Žemės orbitoje, ten atlikęs reikalingus darbus, ir savarankiškai nusileidęs ant ilgo ir plataus nusileidimo tako. Taigi, nors MiG-105 prototipas nebuvo paruoštas kelionėms į kosmosą, jis turėjo daug paprastiems lėktuvams nebūdingų savybių.

MiG-105 pasižymėjo vadinamo delta sparno dizainu – jis buvo tarsi skraidantis trikampis. MiG-105 ilgis – 8 (pasiekus viršgarsinį greitį – 8,5), plotis – 6,4 m. Orlaivio sparnai raketa kylant į orbitą ir grįžtant į Žemės atmosferą turėjo būti užlenkiami į viršų. Jie buvo ištiesiami tik tada, kai aerodinamikos dėsniai vėl imdavo veikti. Nuo karščio, susidarančio dėl milžiniško greičio, kosmosui paruoštas MiG-105 būtų buvęs apsaugotas niobio lydinio ir molibdeno disilicido plokštelėmis. MiG-105 prototipas tebuvo lėktuvas ir tinkamos apsaugos nuo karščio neturėjo. Tuščias šis orlaivis svėrė 3,5 tonas ir galėjo pasiimti apie 500 kg degalų.

Visa erdvėlaivio apačia leidžiantis atgal į atmosferą būtų labai įkaitusi, todėl ji turėjo būti padengta niobio lydinio ir molibdeno disilicido plokštelėmis.(Clemens Vasters, Wikimedia(CC BY 2.0)

Žinoma, kai kalbame apie kosminius lėktuvus, skriejančius 20 kartų greičiau už garsą, saugumas yra svarbus prioritetas. Buvo numatyta, kad MiG-105 įgulos kapsulė bet kuriuo metu gali būti atskirta nuo lėktuvo ir saugiai nusileisti parašiutu. Tai turėjo apsaugoti įgulą nuo sužeidimų, jei staiga kylant sprogtų nešanti raketa ar grįžtant į atmosferą nulūžtų koks sparnas. Be to, net ir užbaigtas MiG-105 erdvėlaivis nebūtų buvęs tik kosminis sklandytuvas – tai buvo tikras lėktuvas.

MiG-105 turėjo vieną turboreaktyvinį variklį, kuriam ir buvo skirti tie 500 kg degalų. Jis turėjo padėti lėktuvui nusileisti – pakilimu į orbitą būtų pasirūpinusi nešanti raketa, o sugrįžti ir tūpti erdvėlaivis būtų turėjęs savarankiškai. Kaip lėktuvas MiG-105 turėjo labai trumpus sparnus, bet tas vienas Kolesov RD-36-35K variklis padėjo užtikrinti stabilumą. Kai tas variklis buvo išjungtas (kylant raketa ir pradedant grįžti į atmosferą), jo oro įsiurbimo anga buvo paslepiama, taip apsaugant mechaninius komponentus nuo perkaitimo. Jei MiG-105 erdvėlaivis būtų netinkamai priartėjęs prie nusileidimo tako, pilotas būtų galėjęs apskristi ratą ir pabandyti tūpti iš naujo. Skrisdamas savarankiškai MiG-105 prototipas galėjo pasiekti maksimalų 800 km/val. greitį, o tūpdavo skrisdamas maždaug 250-270 km/val. greičiu.

MiG-105, beje, neturėjo ratų. Vietoje to šis lėktuvas leidosi ant išskleidžiamų šliūžių. Vėlgi, šis sprendimas buvo sukurtas dėl saugumo – padangos nėra tokios patikimos, kaip paprastos metalinės šliūžės.

Dabar MiG-105 ilsisi muziejuje Maskvoje(2012-ųjų nuotrauka). (Alan Wilson, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Buvo pagamintas vos vienas MiG-105 prototipas. Bet jis skraidė! 1975 metais atlikti antžeminiai bandymai, o 1976 metais MiG-105 savarankiškai pakilo ir pradėjo skraidyti. Iki 1978 metų buvo atlikti vos 8 skrydžio bandymai. Kartą MiG-105 netgi buvo paleistas nuo 5,5 km aukštyje skrendančio Tu-95 lėktuvo. Iš esmės bandymai buvo sėkmingi, nors kartą tupiant buvo pažeista orlaivio važiuoklė.

Tas vienintelis MiG-105 prototipas nebuvo paruoštas kelionėms į kosmosą – neturėjo tinkamos apsaugos, įrangos, o ir raketą bei erdvėlaivį neštantis lėktuvas taip niekada ir nebuvo pagamintas.  MiG-105 dabar ilsisi Centriniame Oro pajėgų muziejuje Maskvoje. Spiral programa buvo nutraukta 1978 metų rugsėjį, prioritetas suteiktas tikrai Shuttle kopijai Buran. Pastarojo erdvėlaivio projektas žlugo subyrėjus Sovietų Sąjungai ir ištirpus finansavimui.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia