1952 metais inžinieriai Colinas Chapmanas ir Colinas Dareas įkūrė Lotus Engineering kompaniją. Tiesa, Lotus pradžia laikomi 1948-ieji, kuomet Chapmanas garaže sukūrė pirmąjį lenktyninį automobilį. Nepaisant daugybės sunkumų, dabar Lotus – garsi britiškų sportinių automobilių markė. Ir kiekvieno jos modelio pavadinimas tradiciškai prasideda raide E.
Iš tikrųjų, Colinas Chapmanas prieš kompanijos įkūrimą pagamino ne vieną lenktyninį automobilį. 1948 metais Austin 7 pagrindu sukurtas Lotus Mark I buvo pakankamai sėkmingas, nors ir primityvus. Kodėl Lotus? Chapmanas niekada to neatskleidė, bet manoma, kad tai susiję su juo tuometine mergina ir būsima žmona Hazel, kurią jis kartais švelniai vadindavo lotoso žiedu.
1952-aisiais, kai Lotus Engineering tapo oficialia įmone, senose arklidėse Londono šiaurėje įrengtose dirbtuvėse inžinieriai ėmėsi jau Lotus Mark IV ir Mark V gamybos. Chapmanas neabejotinai buvo pagrindinė Lotus asmenybė ir kompanijos ateitį jis siejo tik su automobilių sportu. 1954 metais buvo įkurta Team Lotus automobilių sporto komanda, 1958-1994 metais dalyvavusi Formulės 1 lenktynėse. Tačiau automobilių verslas, pasirodo, nemėgo labai specializuotų kompanijų ir Lotus turėjo kurti ir gatvėms skirtus automobilius.
Pirmieji Lotus gatvinukai buvo rinkiniai – tai buvo automobiliai, kuriuos entuziastai galėjo patys surinkti savo garažuose. Tokie suaugusiems skirti konstruktoriai, aišku, buvo smagus užsiėmimas, kuris leido Lotus išvengti kai kurių su automobilių pardavimu susijusių mokesčių. Lotus Seven yra vienas iš garsiausių tokių rinkinių – šis dizainas, pasirodęs 1957 metais, dabar yra žymimas Caterham vardu. 1959 metais Lotus įsikūrė Hetelio kaime Norfolke, kur buvusiame Karališkųjų oro pajėgų aerodrome įsirengė gamyklą ir bandymų trasą. Čia Lotus dirba iki šiol, nors ir turėjo daug progų išnykti.
Lotus siela Colinas Chapmanas netikėtai mirė 1982 metais – inžinieriui, išradėjui ir gudriam verslininkui buvo tik 54 metai. Netrukus Lotus ištiko krizė ir kompanija pradėjo keisti savininkus. Porą metų Lotus priklausė Toyota korporacijai, vėliau – General Motors, italų verslininkui Romano Artioli, Proton. 2017 metais Lotus Cars tapo kinų Geely ir Etika Automotive nuosavybe.
Bet grįžkime į kompanijos istorijos pradžią. Pirmasis Lotus gatvės skirtas automobilis, kurio nereikėjo surinkti savo garaže, buvo Elan Plust Two. Vėlesni modeliai, tokie kaip Eclat bei Elite, jau nebuvo siūlomi kaip rinkiniai. Lotus po truputį tapo garsiu britų automobilių gamintoju, kurio istorijoje – daug įsimintinų modelių.
Šalia paminėtų Seven bei Elan būtų gerai priparkuoti ir Esprit, Elite, Elise, Exige. 2020 metais pristatytas Lotus Emira bus paskutinis markės automobilis su vidaus degimo varikliu. Po jo Lotus abiem kojom žengs į elektromobilių erą – 2019 metais debiutavęs elektrinis hiperautomobilis Evija tik nurodo kompanijos vystymosi kryptį. Kaip pastebėjote visi paminėti modeliai nešioja vardus, prasidedančius raide E.
Kodėl Lotus modelių pavadinimai prasideda E?
Lotus automobiliai tradiciškai žymimi skaičiais – pirmasis buvo Lotus Mark I, antrasis – Lotus Mark II ir taip toliau. Būtų lengva pamanyti, kad Lotus Seven buvo septintas kompanijos modelis, bet tai nėra visiška tiesa. Lotus Seven buvo gaminamas 1957-1972 metais, o Lotus Mark VIII, Mark IX, Mark X, Eleven, ir net 12 pasirodė anksčiau.
Tiesiog septynetas buvo likęs iš anksčiau neįgyvendinto projekto ir Lotus nusprendė užpildyti šį tarpą savo nomenklatūroje. Tas apleistas lenktyninio automobilio projektas buvo Mark VII, todėl naujasis automobilis buvo pavadintas Seven, kad būtų išvengta painiavos.
Net ir vardais pavadinti Lotus automobiliai turi ir numerį – štai pirmos serijos Lotus Esprit buvo Lotus 79, o 2010-aisiais pasirodęs Lotus Evora – Lotus 123. Tai iš kur ta raidė E? Na, Seven nebuvo vienintelis modelis, kurio numeris buvo užrašytas žodžiu.
Sukūręs vienuoliktą automobilį Colinas Chapmanas nusprendė atsisakyti to britiško Mark. Šį sprendimą paskatino automobilių sporto žurnalistai, kurie pirmieji ėmė praleidinėti tą nereikalingą žodį. Be to, nors iki to laiko Chapmanas Lotus automobilius žymėjo romėniškais skaitmenimis, daug žurnalistų naudojo populiaresnius arabiškus skaičius. Pavyzdžiui, Lotus Mark X žurnaluose dažnai buvo vadinamas Lotus 10. Taigi, tikėtina, kad vienuoliktasis kompanijos automobilis Lotus gamykloje būtų pažymėtas kaip Lotus XI, o žurnalistai jį būtų vadinę Lotus 11. Problema ta, kad 11 labai primena romėnišką II, todėl Chapmanas nusprendė užrašyti skaičių žodžiu ir tas 1956-ųjų lenktyninis automobilis gavo Lotus Eleven vardą.
Colinui Chapmanui tiesiog patiko Lotus Eleven pavadinimo estetika ir tarimas. Net tris e raides turintis automobilio vardas, Chapmano nuomone, maloniai nuriedėjo nuo liežuvio. Taigi, kompanijos vadovas nusprendė, kad visi gatvėms skirti Lotus automobiliai nešios E raide prasidedančius pavadinimus. Taip prasidėjo tai, kas dabar atrodo kaip E karalystė – Elite, Elan, Europa, Eclat, Excel, Esprit, Elise, Exige, Evora, Evija ir Emira.
Ką reiškia Lotus logotipas?
Jūs tikriausiai žinote ne vieną Lotus modelį, bet ar atsimenate šios markės logotipą? Jis atrodo taip:
Pakankamai paprastas ženklas, išskyrus tas keturias stilizuotas raides virš markės pavadinimo. Ten matote ACBC ir didelės mįslės čia nėra – visas Chapmano vardas iš tikrųjų yra Anthony Colin Bruce Chapman. Įdomu tik tai, kad savo verslo partneriams broliams Michaelui ir Nigelui Allenams jis meluodavo, kad tos raidės yra jo inicialai C. C. ir Allen Brother (Broliai Allenai).