Skundimasis padangų būkle yra svarbi Formulės 1 lenktynininko darbo dalis. Dalį tų skundų suprantame visi – padangos dėvisi, neranda sukibimo, neįšyla. Tačiau kai kurie nusiskundimai skamba tiesiog keistai. Kas yra padangų granuliavimasis? Kodėl kartais jis tiesiog praeina?

Padangų priežiūra lenktynių metu yra svarbus gero vairuotojo įgūdis. Ar žinote, kodėl F1 bolidai ant džiūstančios trasos asfalto ieško balų? O kodėl pasibaigus lenktynėms F1 bolidai kartais tyčia renka gumą? Jau kurį laiką Formulė 1 turi tik vieną padangų tiekėją – kodėl?

Galinės šio Zhou Guanyu Sauber bolido padangos atrodo paveiktos granuliavimosi (Steffen Prößdorf, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Formulė 1 turi keletą kiek keistų taisyklių. Viena iš jų – prievolė per lenktynes panaudoti bent dviejų skirtingų mišinių padangas. Net jei vairuotojas ir bolidas tobulai saugo padangas, vis tik tenka stoti techninio aptarnavimo juostoje ir pasirinkti kitokio minkštumo komplektą (išimtis taikoma šlapios dangos sąlygomis). Tai reiškia, kad padangų gamintojui nereikia stengtis sukurti padangų, kurios neprarasdamos sukibimo atlaikytų visas lenktynes. O tai tikrai įmanoma. Tiesiog reikia pasirūpinti, kad padangos tvarkingai dėvėtųsi.

Granuliavimasis nėra tvarkingas dėvėjimasis. Tai yra padangų dėvėjimosi procesas, kai padangos paviršius pasidengia mažais gumos grūdeliais – mažytėmis gumos atplaišomis nuo tų pačių padangų. F1 bolidai šiais laikais ant sauso asfalto naudoja slikus, kurių paviršius yra visiškai lygus ir automobiliai yra sukurti būtent tokioms lygioms padangoms. Tie maži gumos grūdeliai turi reikšmingos reikšmės sukibimui. Visų pirma dėl to, kad jie yra laisvi, o ne tvirtai sulipę su padanga. Bet ir dėl to, kad ant tų grūdelių pakilusi padanga su asfaltu liečiasi mažesniu savo plotu.

Granuliavimasis prasideda tada, kai padangos paviršius dėl intensyvaus naudojimo pradeda skilinėti ir luptis didesniais gabalais vietoje to, kad nusitrintų tolygiai. Tai dažniausiai prasideda dėl per žemos padangos temperatūros. Nepasiekusi idealios darbinės temperatūros padanga neatlaiko posūkiuose ir stabdant patiriamo streso, nes nėra pakankamai plastiška. Ji ima skilinėti, nepasiūlo norimo sukibimo. Taip gali nutikti dėl žemesnės aplinkos ir asfalto dangos temperatūros ar trasos specifikos. Pavyzdžiui, labai ilgos tiesiosios vėsina padangas. Granuliavimasis yra rimta problema, dėl kurios lenktynininkai praranda nemažai greičio. Kartais tenka stoti ir keistis padangas, o kartais ši problema išsisprendžia savaime.

Granuliavimasis dažnai tiesiog praeina (Steffen Prößdorf, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Kaip granuliavimasis gali praeiti pats? Padangos įšyla, pradeda dirbti ir dilti normaliai, ir tie grūdeliai nusitrina. Kartais padeda pakeisti nustatymai (pavyzdžiui, stabdžių balanso), o kartais vairuotojui reikia tik šiek tiek kantrybės, kad padangos rastų sau įprastą dilimo tempą. Dėl to bolidai kartais staiga pagreitėja – padangos nusispjaudo tuos grūdelius ir pagerėjęs sukibimas leidžia posūkius atakuoti agresyviau. Lenktynininkai netgi žino, kad dėl tam tikrų trasos savybių ir aplinkos sąlygų granuliavimosi periodas yra neišvengiamas, bet vėliau jis praeina.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia