Saab – tai Švedijos automobilių gamintojas, oficialiai veikęs 1945-2016 metais. Iš tikrųjų, Saab markės istorija baigėsi šiek tiek anksčiau, bet dabar tai – tik detalės. Ilgoje Saab istorijoje yra daug inovacijų, nors ne visos jos pasiteisino. Pavyzdžiui, pakeisti vairaratį vairalazde buvo drąsus, bet toli gražu ne geriausias sprendimas.

Saab 9000 – švediškas automobilis įdomiems žmonėms. (Rutger van der Maar, Wikimedia (CC BY 2.0)

Vairaračio pakeitimas kitokiu valdymo įrenginiu dabar skamba kaip kvaila idėja, bet kodėl? Ankstyvieji automobiliai vairaračių neturėjo – jie buvo valdomi ilgomis svirtimis. Net ir po to, kai 1894 metais Alfredas Vacheronas lenktynėse Prancūzijoje pasirodė su Panhard automobiliu su vairaračiu ir visi pastebėjo šio įrenginio privalumus, šis sprendimas iš karto nepaplito. Net ir dabar yra automobilių, kurie yra valdomi neapvaliais vairais – lenktyniniai automobiliai dažnai turi aviacinio stiliaus šturvalus. Tokie minimalistiniai vairai sutinkami ir kai kuriuose kasdieniuose automobiliuose.

Kalbant apie vairus, ar žinote, kodėl Citroën DS turi vieno stipino vairą? O kodėl vėlesni Citroën dažnai turi vairus su nejudančia centrine dalimi? O kokia yra ant kai kurių vairų matomo bumbulo istorija?

1993-ieji. Pasaulis su atsargiu optimizmu žiūri į ateitį, o žurnalai mirga stebuklingu žodžiu „technologijos“. Jauni verslininkai, vidutinio lygio vadybininkai ir ilgaplaukiai architektai į darbus skuba pasipuošę šviesiais džinsais, japoniškais laikrodžiais ir su Saab 9000 rakteliais rankose. Tai yra automobilis žmonėms, kurie yra per daug įdomūs, kad vairuotų Audi ar BMW. O tada automobilių žurnaluose ir televizijos laidose pasirodo Saab 9000 Prometheus – automobilis be vairo.

Saab 9000 garsėjo kaip saugus ir patogus automobilis. (Mr.choppers, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Prometheus iš tikrųjų buvo Europoje vykdyta programa, siekianti vystyti efektyvumą ir saugumą gerinančias technologijas. Saab tai tebuvo dingstis visiems eilinį kartą priminti, kad kompanijos šaknys yra aviacijoje, o Saab markės naikintuvai vis dar gina Europos dangų. Saab visada pabrėždavo savo ryšius su aviacija, kurie jau seniai buvo labiau įsivaizduojami nei tikri. Taigi, Saab išmetė vairaratį lauk ir tarp priekinių sėdynių įkurdino paprastą vairalazdę.

Vairalazdė automobilyje yra įdomi idėja. Įprastas apvalus vairas užima daug vietos, apsunkina įlipimą ir išlipimą, stipriai apriboja salono dizaino galimybes. Be to, avarijos metu vairuotojo krūtinė gali labai skaudžiai susidurti su tradicine vairo kolonėle – vairalazdė leidžia ją visiškai išmesti. Saab 9000 Prometheus vairalazdė yra steer-by-wire sistemos įrenginys – jos ir vairuojamų ratų nesieja jokios mechaninės jungtys. Kitaip tariant, tai tėra elektroninis jungiklis, įvesties įrenginys, siunčiantis komandas kompiuteriui, kuris pagal vairuotojo norus pasuka priekinius ratus. Tai leidžia įrengti vairalazdę praktiškai bet kur. Be to, galima sukurti visą nustatymų meniu, lanksčiai keičiant vairalazdės jautrumą pagal vairuotojo norus ir aplinkybes. Automobilis į vairalazdės komandas stovėjimo aikštelėje ir greitkelyje reaguotų skirtingai. Tuo tarpu salone būtų daugiau erdvės. Vairuotojui būtų patogiau, o priešais jį tilptų didesnė ir geresnė oro pagalvė.

Saab 9000 Prometheus vairalazdė. Tai – daug kompaktiškesnis valdymo įrenginys (Saab nuotrauka)

Taigi, vairalazdės sprendimas leido sukurti saugesnį, erdvesnį ir patogesnį saloną. Be to, jis net nebuvo brangus. Bet, žinoma, ta Saab 9000 Prometheus vairalazdė veikė prastai ir automobilis buvo sunkiai valdomas. Kita vertus, idėja buvo tik koncepcija, todėl daugiau iš jos ir nebuvo tikimasi. Revoliucijos automobilių pasaulyje Saab 9000 Prometheus nesukėlė, nes tam, kad tokia radikaliai novatoriška sistema prigytų, reikėtų labai daug didelių pokyčių. Reikėtų pažangios steer-by-wire sistemos, prisitaikančios prie aplinkos sąlygų, visiško institucijų ir vairavimo mokyklų palaikymo, vairuotojų pritarimo. Rezultatas vis tiek būtų automobilis, prie kurio reikėtų pratintis, net jei gamintojas ir kartojo, kad naudoti vairalazdę yra labai lengva ir intuityvu. TopGear įrodė, kad nelabai – slalome šis prototipas pasirodė prastai. Kita vertus, laikmečio žurnalistai sakė, kad pripratus 9000 Prometheus galėjo būti valdomas visai sklandžiai.

Vairuoti vairaračiu tiesiog yra paprasčiau. Saab tai žinojo – 9000 Prometheus gimė be jokių ambicijų. Na, išskyrus tai, kad šis modelis turėjo priminti gamintojo šaknis aviacijoje ir parodytų, kad atsisakius vairo lieka daugiau vietos kojoms ir oro pagalvėms.

Ankstesnis straipsnisTaksisto sėdynių karoliukai nebuvo sukurti masažui
Kitas straipsnisKas yra padangų granuliavimasis, kuriuo skundžiasi F1 pilotai?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia