Boeing 737, Airbus A320, Embraer E-Jet ir daug kitų jums gerai pažįstamų reaktyvinių keleivinių lėktuvų po sparnais nešasi du variklius. Jie taip ir vadinami – dvimotoriai orlaiviai. Tačiau ar žinojote, kad dar vienas reaktyvinis variklis slepiasi šių lėktuvų uodegose? Kam jis skirtas?

Beje, trimotoriai keleiviniai lėktuvai anksčiau nebuvo tokie reti, kokie yra dabar. Dabar gaminami tik keli tris varančius variklius turintys lėktuvai – apie tai, kodėl jie beveik išnyko, galite paskaityti šiame straipsnyje. Dabar papasakosime apie visai kitokį, uodegoje paslėptą ir daugeliui nežinomą variklį.

Pagalbinė jėgainė (Auxiliary power unit arba APU) – tai mažas variklis, kuris tiekia energiją įvairioms lėktuvo sistemoms, kai pagrindiniai varikliai nėra įjungti. Iš tikrųjų, APU nėra išskirtinai tik didžiųjų lėktuvų komponentas. Tokie pagalbiniai varikliai naudojami ir didžiuosiuose laivuose. Juk laikyti įjungtą milžinišką variklį, kuriam reikia nuolatinės priežiūros, viena tam, kad jis gamintų elektros energiją įgulos reikmėms, tiesiog neapsimoka. Todėl prišvartuoti didieji laivai naudoja mažesnius variklius, kurie gamina reikalingą elektros energiją ir, kai reikia, padeda užvesti didžiuosius pagrindinius variklius.

Lygiai tą pačią funkciją APU atlieka ir lėktuvuose. Paprastai tariant, pagalbinė jėgainė orlaivį paverčia nepriklausomu nuo oro uosto infrastruktūros. Pirmasis komercinis lėktuvas su APU buvo 1967 metais pasirodęs Boeing 727, tačiau papildomus variklius naudojo dar Antrojo pasaulinio karo orlaiviai. Kol pagalbinės jėgainės neišpopuliarėjo, didieji keleiviniai orlaiviai negalėjo leistis mažesniuose, ne taip gerai įrengtuose oro uostuose, nes norint užvesti pagrindinius reaktyvinius variklius reikalingas oro tiekimas.

Boeing 737 uodega – čia slepiasi trečiasis reaktyvinis variklis. (Caholguin109, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Taigi, lėktuvuose pagalbinė jėgainė atlieka kelias funkcijas:

  • suka elektros generatorių, kuris tiekia energiją pagrindinės orlaivio sistemoms (ryšių įrangai, apšvietimui ir taip toliau);
  • tiekia orą oro kondicionavimo sistemai;
  • tiekia orą pagrindinių variklių užvedimui.

Štai strateginis bombonešis Boeing B-52, skraidantis nuo 1952 metų, pagalbinės jėgainės neturi ir tai yra šiokia-tokia problema. Tai reiškia, kad variklių užvedimui reikalingas oras turi būti tiekiamas išoriniais generatoriais, o orlaivio paruošimas skrydžiui trunka valandą. Karo atveju strateginis bombonešis gali būti reikalingas čia ir dabar, todėl B-52 gali būti užvedamas ir sprogmenimis.

Išmetamasis APU vamzdis Airbus A380 orlaivio udoegoje. (David Monniaux, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Galbūt jūs iki šiol nežinojote apie pagalbinės jėgainės egzistavimą, tačiau ją tikrai esate girdėję. Kitą kartą lipdami į lėktuvą įsiklausykite – galbūt išgirsite kažkur uodegoje ūžiantį turbininį variklį. Pagalbinės jėgainės išmetamasis vamzdis yra ryškiai matomas pačioje lėktuvo uodegoje. APU naudojama ne visada – kartais jos darbą atlieka antžeminė įranga. Pagalbinės jėgainės yra mažos, bet godžios – Boeing 747 APU per valandą suryja apie 400 litrų degalų.

Pagalbinę jėgainę sudaro:

  • turbinos variklis;
  • kompresorius, kuriantis lėktuvui reikalingą pneumatinę jėgą – Boeing 787 tokios sistemos neturi, nes daugelis lėktuvo komponentų yra elektriniai;
  • transmisija, perduodanti galią į generatorių;
  • alyva aušinamas generatorius, kuris kartais veikia ir kaip APU starteris;
  • elektroninė APU kontrolės sistema, stebinti išmetamųjų dujų temperatūrą, turbinos darbą ir kitus parametrus;
  • ugnies slopinimo sistema.
Cessna 750 Citation X pagalbinė jėgainė. (YSSYguy, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Pagalbinės orlaivių jėgainės degina tą patį reaktyvinį kurą kaip ir pagrindiniai orlaivio varikliai. Taigi, nereikia papildomų kitos rūšies degalų. APU reikalingas ir pagrindiniams varikliams užvesti, todėl tikriausiai susimąstėte, kaip užvedama pati pagalbinė jėgainė. Kadangi tai yra mažesnis variklis, jo paleidimo procedūra yra kur kas paprastesnė – lėktuvo papilvėje atsiveria oro įsiurbimo anga ir APU turbina yra įsukama elektriniu starteriu, kuris savo ruožtu naudoja akumuliatoriuje saugomą energiją.

Taip pat skaitykite:

Kodėl trimotoriai reaktyviniai lėktuvai anksčiau buvo labai populiarūs, o dabar jų beveik nebėra?

Kas yra tas neaiškus kūgio formos daiktas, kurį tempia bandomi lėktuvai?

Įprasti keleiviniai lėktuvai turi mažą paslėptą vėjo jėgainę;

Kam skirtas burbulą primenantis daiktas po Pilatus PC-12 sparnu?

Kam skirtos tos raudonos juostelės su užrašu „Remove before flight“ ant oro uostuose stovinčių lėktuvų?

Kokią funkciją atlieka ant sparnų matomos geltonos kilpos?

Kodėl visų Dash 8 lėktuvų sparnų ir uodegos atbrailos yra juodos?

Kam reikalingi tie maži gumbeliai ant Boeing 737 ir kitų lėktuvų sparnų?

10 įdomių faktų apie lėktuvus.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia