Jei domitės istorine karine technika, tikriausiai planuose turite didįjį tankų muziejų trejetą – Miunsterį, Bovingtoną ir Kubinką. Tai – įspūdingos karinės technikos kolekcijos, bet šį sąrašą galima stipriai išplėsti. Pavyzdžiui, Parolos tankų muziejus Suomijoje jam labai gerai tiktų.
Jei jums patinka tokie greiti perbėgimai per technikos muziejų kolekcijas, kviečiame pasižvalgyti po Čekijos nacionalinį technikos muziejų – tai yra įspūdinga vieta, kuriai tikriausiai norėsite paskirti bent porą dienų. Vienos technikos muziejus taip pat turi didžiulę kolekciją, kurią Nodum.lt skaitytojai tikrai norėtų apžiūrėti.
Parolos tankų muziejus (Panssarimuseo) oficialiai yra vadinamas Šarvuotų mašinų muziejumi – jame ne tik tankai. Tai – dvi uždaros salės, keli mažesni pastatai ir pora karinės technikos eilių atviroje erdvėje. Eksponatų skaičius ir įvairovė Parolos tankų muziejuje pritrenkia. Viskas nuo Pirmojo pasaulinio karo laikų mašinų iki šiuolaikinių ginklų čia atrodo labai įdomu.
Parolos tankų muziejus yra labai lengvai pasiekiamas, nes yra vos 110 km į šiaurę nuo Helsinkio. Kelionė traukiniu iš Suomijos sostinės trunka maždaug 1,5 valandos, dar maždaug 20 minučių reikia paeiti nuo traukinių stotelės. Vykstant automobiliu labai daug laiko išlošti nepavyks (gal 20-30 minučių), bet muziejus turi didelę stovėjimo aikštelę.
Parolos tankų muziejus buvo įkurtas 1961-ųjų vasarą netoli Suomijos kariuomenės šarvuotosios brigados poligono iš čia susikaupusios senos karinės technikos. Tas poligonas, beje, vis dar veikia ir yra naudojamas – lankydamiesi muziejuje galbūt išgirsite kažkur aidinčius artilerijos šūvius. Mes girdėjome. Parolos tankų muziejaus istorijos pradžioje čia buvo vos 19 tankų ir 12 prieštankinių ginklų. Dabar šios kolekcijos kuklia nepavadinsi.
Svarbu – šiame straipsnyje nepamatysite kiekvieno Parolos tankų muziejaus eksponato (toli gražu). Tiesą sakant, nepamatysite net ir visų eksponatų, kuriuos nufotografavau. Tiesiog trumpai pasivaikščiosime po muziejaus ekspoziciją, kad pajustumėte jos skonį ir, galbūt, išalkę priimtumėte sprendimą bent savaitgaliui nuvykti į Suomiją.
Dar einant link muziejaus galima pamatyti pirmuosius karinės technikos vienetus – štai automobiliais važiuojančius žmones kviečia pagrindinis kovos tankas Leopard 2A4. Tiesa, jis kelio nesaugo – tai tėra tuščias šarvų kiautas. Suomiai naudoja vokiškus Leopard tankus, bet šis buvo išardytas.
Na, o priėjus muziejų dar prieš įsigyjant bilietus galima pamatyti šarvuotą traukinį, M4 Sherman tanką, savaeigį tiltą, taikiniu tarnavusį Comet 1 tanką, sovietinį pėstininkų transporterį ir dar kelias mašinas.
Bilietai perkami kavinėje-suvenyrų parduotuvėlėje ir yra visai nebrangūs, turint omenyje šios kolekcijos turtingumą, išdėstymą ir puikią priežiūrą. Daug Parolos tankų muziejaus eksponatų yra važiuojantys. O kai kurie, kaip matysite vėliau, galėtų būti panaudoti ir ginkluoto konflikto atveju.
Bet ženkime į pirmąją Parolos tankų muziejaus salę, kur mus pasitinka vienas iš mėgstamiausių Nodum.lt autoriaus istorinių tankų.
Tai – prancūziškas lengvasis tankas Renault FT, sukurtas Pirmojo pasaulinio karo pabaigoje. Tai – pirmasis modernus tankas pasaulio istorijoje, labai plačiai naudotas per visą tarpukarį. Prancūzijoje 1917-1918 metais pagaminta daugiau nei trys tūkstančiai tokių mašinų, 12 iš jų įsigijo tarpukario Lietuvos kariuomenė. Suomija iš viso turėjo net 34 Renault FT tankus, bet išsaugojo tik vieną. Visame pasaulyje iki mūsų dienų išliko kiek daugiau nei 40 Renault FT pavyzdžių, todėl reikia džiaugtis galimybe jį pamatyti.
Parolos tankų muziejuje Renault FT tanką galima apžiūrėti iš labai arti – kviečiu pasivaikščioti aplink jį kartu su manimi ir sužinoti kelis įdomius faktus:
Daugiau įdomių faktų apie Renault FT – Nodum.lt straipsnyje.
Renault FT muziejuje turi neblogą kompaniją:
Čia yra ne tik tankų ir kitos šarvuotos technikos, bet ir suomių uniformų modeliai, miniatiūros, kai kurie smulkesni ginklai. Parolos tankų muziejus per karinės technikos prizmę bando atpasakoti ne tik Suomijos karinių pajėgų vystymąsi, bet ir karo istoriją. Kaip žinote, Antrojo pasaulinio karo metu Sovietų sąjunga užpuolė Suomiją ir šiai teko gintis – šis konfliktas laike padalintas į Žiemos, Tolesnį ir Laplandijos karus. Dalis Parolos tankų muziejaus kolekcijos mena tuos laikus.
Tarp pirmojo ir antrojo muziejaus pastato randame dar kelias mašinas. Ryškiausiai tarp jų šviečia baltas Daimler Ferret.
Ferret yra britiška šarvuota žvalgybos mašina, aktyviausiai naudota 1952-1991 metais (nors kai kur naudojama iki šiol). Joje įprastai dirba 2 žmonių įgula. Rolls-Royce 97 kW variklio dėka tokia maždaug 4 tonas sverianti mašina gali įsibėgėti iki 93 km/val. greičio. Šis Daimler Ferret yra nudažytas Jungtinių Tautų spalvomis – JTO juos naudojo Afrikoje, Kipre ir kituose karštuose regionuose. Suomiai irgi dalyvavo JTO misijose, kuriose teko naudoti ir Ferret, bet šį pavyzdį Parolos tankų muziejus gavo iš Jungtinės Karalystės.
Greta stovintis sovietinis priešlėktuvinis kulkosvaidis atrodo ne mažiau įspūdingai.
Antrojoje salėje – modernesnės mašinos, tarp kurių – Leopard 2A4 ir T72M1 pagrindiniai kovos tankai. Abu, beje, veikiantys. Šalia jų yra laipteliai, kuriais palipus galima pasižiūrėti į šiuos tankus iš aukščiau.
Atkreipkite dėmesį į Leopard 2 ir T-72 aukščių skirtumą. Sovietinis tankas yra žemesnis, nes turi automatinio užtaisymo sistemą ir jo amunicija yra laikoma tiesiai po bokšteliu. Dėl to sėkmingas pataikymas prieštankiniais ginklais nurauna T-72 galvą, nors į žemesnį tanką bent jau teoriškai sunkiau pataikyti. Dėl automatinės užtaisymo sistemos T-72 išsiverčia su mažesne įgula.
Tas Leopard 2, beje, priešingai nei tas, kurį matėme prie greitkelio, yra visiškai veikiantis ir prireikus būtų naudojamas ginkluotame konflikte. Tai nėra nurašyta mašina – tai yra Suomijos ginkluotose pajėgose tarnaujantis ginklas.
Čia yra ir daugiau modernių karinių mašinų. Pavyzdžiui, Patria XA-360, už Suomijos ribų geriau žinomas kaip tiesiog Patria AMV, yra visai jaunas šarvuotas pėstininkų transporteris, naudojamas nuo 2004 metų. Jame šalia 2-3 žmonių įgulos telpa 8-12 karių.
Keliais Patria XA-360 gali riedėti 100 km/val., plaukti – 10 km/val. greičiu. Paroloje į Patria XA-360 galima įlipti, kaip ir į kai kurias kitas šarvuotas mašinas. Lyginant su senais sovietiniais transporteriais, Patria yra labai erdvus, bet tai nestebina, matant išorines XA-360 dimensijas (7,7 metrų ilgis, 2,8 metrų plotis ir 2,3 metrų aukštis).
Šalia modernių mašinų yra iš tiek tiek senesnių – štai Sisu ir Velmet šarvuočiai.
Parolos tankų muziejus tikriausiai yra geriausia vieta susipažinti su Suomijos karo pramonės produktais ir istorija.
Einame tolyn. Atskirame mažesniame pastate – variklių ekspozicija. Nemažai šių variklių yra išimti iš ekspozicijoje esančių tankų. Teigiama, kad jie buvo išimti edukaciniais tikslais, bet galima įsivaizduoti, kad sumažėjęs eksponatų svoris irgi yra privalumas.
Ekspozicija lauke – modernių ir istorinių mašinų mišinys.
Ties T-28 verta stabtelti. Tai – 3 bokštelius turintis sovietų tankas, sukurtas Antrojo pasaulinio karo išvakarėse, panašus į sunkųjį T-35, turintį tos pačios konstrukcijos bokštelius.
Iš tikrųjų T-28 buvo nepasiteisinusi idėja – daugiabokštelinė konstrukcija tankuose tiesiog neįsitvirtino. Prie šio eksponato yra lentelė, teigianti, kad pasaulyje išliko 5 tokie tankai ir 4 jų yra Suomijoje – buvo paimti kaip trofėjai Žiemos karo metu.
Bet šalia yra ir sėkmingesnių mašinų:
Beje, ar žinote, kodėl kai kurie tankai turi tą sustorėjimą ant pabūklų vamzdžių?
BT-42 yra dar vienas Žiemos karo laikų eksponatas. Ir labai retas – tai, ką matote nuotraukose, yra vienintelis išlikęs BT-42 pavyzdys. Tiesa, jų ir tebuvo 18. Ir apie BT-42 galite paskaityti Nodum.lt.
Suomiai Tolesnio karo (1941-1944 m.) metu iš okupantų atėmė kelis greituosius tankus BT, bet jie jiems pasirodė prastai ginkluoti. Taigi, suomiai ant BT bazių montavo naujus bokštelius su britiškais 114 mm (4,5 colių) pabūklais ir taip sukūrė BT-42. Tai buvo nepasiteisinusi idėja – naujas bokštelis ir ginklas buvo sunkūs ir pavertė tanką nerangiu. Be to, ta haubica buvo ir sena ir sunkiai kovojo su sovietų tankais.
Dar kelios modernesnės šarvuotos mašinos, kurios vis dar yra naudojamos. Štai šis Patria skiriasi nuo to, kurį matėme viduje, bet ar iš pirmo žvilgsnio pasakysite, kuo?
Ir tai – toli gražu ne visi turtingoje kolekcijoje esantys tankai ir kitos šarvuotos mašinos. Parolos tankų muziejus yra daug didesnis ir daug įdomesnis nei gali parodyti šis straipsnis. Tiesiog nenoriu sugadinti jums malonumo – nuvykite ir atraskite.
Kai nuvyksite, atraskite ir nerestauruotą šarvuotą traukinį, naudotą Antrojo pasaulinio karo metu:
Ir prieštankinių ginklų kolekciją:
Tai tokį Parolos tankų muziejaus skonį Jums gali pasiūlyti Nodum.lt. Vienas iš šios svetainės tikslų yra dalintis smalsumu – galbūt juo užsikrėtę įtrauksite Parolos tankų muziejų į savo svajonių kelionių sąrašą. Rekomenduoju.
Parolos tankų muziejus
Adresas – Hattulantie 334,13720, Parola, Suomija.
Internete – Panssarimuseo.fi
Darbo laikas – gegužės 1 – rugsėjo 30 dienomis – 10-18 val.;
spalio 1 – balandžio 30 d. – 10-15 val.