Formulė 1 yra pažangiausia automobilių lenktynių serija pasaulyje. Daug inovacijų iš F1 vėliau pasiekė ir gatvėmis važiuojančius automobilius, o ir mokslas turėjo naudos iš visų aerodinamikos ir medžiagų mokslo tyrimų, kurie buvo atlikti F1 konstruktorių. Tačiau kai kurie senamadiški mechanizmai išliko stebėtinai ilgai.
Ar žinote, kokio ūgio buvo aukščiausias visų laikų F1 pilotas? O kokio amžiaus buvo vyriausias F1 lenktynių nugalėtojas? Jums tikrai bus įdomu sužinoti ir tai, kur ir kada vyko šalčiausios visų laikų Formulės 1 lenktynės
Mechaninės transmisijos – tokios, kuriose pavaros perjungiamos svirtimi ir nuspaudus sankabos pedalą – yra senamadiškas dalykas. Taip, mechaninė pavarų dėžė lengvame sportiniame automobilyje vairuotojui suteikia daug malonumo, bet daugeliui tai visiškai nerūpi. Anksčiau mechaninės pavarų dėžės buvo greitesnės už automatines ir netgi padėdavo taupyti degalus, bet dabar net tai nebėra tiesa. Taigi, mechaninės pavarų dėžės po truputį nyksta.
Formulėje 1 dabar naudojamos pusiau automatinės sekvencinės pavarų dėžės. Vairuotojas mentelėmis už vairo transmisijai nurodo perjungti pavarą, bet tai reikalinga tik dėl to, kad Formulė 1 nori išlaikyti vairuotojų įsitraukimą. Šį darbą būtų galima automatizuoti labai greitai ir lengvai. Pagal taisykles, transmisija F1 bolide turi turėti 8 pavaras važiavimui pirmyn ir vieną atbulinį bėgį. Pirmasis F1 bolidas su mentelėmis perjungiama sekvencine pavarų dėže buvo 1989-ųjų Ferrari 640 – tragiškai nepatikimas išradimas, kuris su laiku vis tiek pakeitė Formulės 1 veidą.
Bet, žinoma, kadaise F1 bolidai turėjo mechanines pavarų dėžes. Lenktynininkai Monako posūkius atakuodavo pėdomis grodami trimis pedalais, viena ranka laikydami vairą, o kita – kovodami su pavarų perjungimo svirtimi. Paskutinis toks bolidas buvo Forti FG01.
Forti komandos jūs turbūt neprisimenate. Tai – italų komanda, kuri F1 varžėsi beveik du sezonus. Pirmasis F1 sezonas trumpoje Forti istorijoje buvo 1995-ųjų. Kuklų biudžetą turėjusi Forti nusisamdė du brazilų pilotus – jauną Pedro Dinizą ir veteraną Roberto Moreno. Komandos savininkas ir vadovas Guido Forti nurodė sukurti patikimą bolidą, net jei jis nebus pats greičiausias. Tačiau tas bolidas, Forti FG01, buvo ir lėtas, ir nepatikimas.
1995 metais Forti FG01 buvo vienintelis bolidas Formulėje 1 su įprasta mechanine transmisija. Ir paskutinis – pavarų perjungimo svirtis į F1 po to nebegrįžo. FG01 bolidai dažniausiai nefinišuodavo, o ir pasiekę finišą taškų nesugebėdavo pelnyti. Tiesa, dėl to kalta ne mechaninė transmisija, o Ford V8 variklis, kuris buvo daug silpnesnis už kai kurių kitų komandų naudotus V10, ir labai prasta aerodinamika. Kitais metais Forti komanda subyrėjo ir būtų pamiršta, jei jos vardas nebūtų siejamas su paskutiniu mechaninės transmisijos pasispardymu Formulėje 1.
Paskutinis bolidas laimėjęs F1 čempionatą su mechanine transmisija buvo McLaren MP4/6 – 1991 metais Ayrtonas Senna su juo iškovojo trečiąjį ir paskutinį savo čempiono titulą.