Nodum.lt dažnai publikuojami straipsniai apie transporto priemones. Tiesą sakant, didžioji dalis mūsų turinio yra būtent apie savaeiges mašinas. Tačiau kai kuriems žmonėms pagrindinė judėjimo priemonė yra neįgaliojo vežimėlis. Ar žinote, kas jį išrado?

Nors neįgalieji ir šiandien kasdien susiduria su kliūtimis, dabartinės sąlygos yra nepalyginamai geresnės nei buvo anksčiau. Automatinės durys, pandusai, liftai, specialiai jiems skirtos platesnės vietos prekybos centrų automobilių stovėjimo aikštelėse – judame teisinga kryptimi. Ir tas progresas prasidėjo dar 17 amžiuje.

Stephanas Farffleris gimė 1633 metais Niurnberge. Kaip teigia kai kurie istoriniai šaltiniai, būdamas vos trejų metų amžiaus, Farffleris patyrė traumą, dėl kurios jo kojos buvo paralyžiuotos. Nepaisant to, užaugęs Farffleris sugebėjo išmokti laikrodžių meistro amato. Tos įgytos mechanikos žinios jam padėjo sukurti tai, ko niekas kitas tuomet neturėjo – neįgaliojo vežimėlį, kuriuo jis galėjo keliauti be kitų žmonių pagalbos.

Farffleris savo triračiame vežimėlyje. (Wikimedia)

Neįgaliojo vežimėlių būta ir anksčiau, bet juos reikėjo stumti. Farffleris gerai pažinojo į laikrodžio mechanizmą, todėl vieną dieną suprato, kad didesni krumpliaračiai jam leistų rankomis sukti vežimėlio ratą. Ir taip Farffleris sukūrė daiktą, kuris, kaip manoma dabar, yra pirmasis tokio tipo neįgaliojo vežimėlis.

Pirmasis Farfflerio vežimėlis turėjo tris medinius ratus. Priekinis turėjo plačią briauną su krumpliaračio dantimis vidinėje pusėje (juos galite pamatyti iliustracijose). Vežimėlyje sėdintis Farffleris sukdavo porą rankenų, taip sukdamas ir paprastą medinį krumpliaratį, kuris ir sukdavo tą priekinį ratą. Antroji Farfflerio vežimėlio versija turėjo keturis ratus, tačiau mechaniškai buvo praktiškai identiška.

Farfflerio vežimėlis savo laiku sulaukė labai daug dėmesio, todėl ir buvo nupieštas ne vienoje knygoje. Šis piešinys – 1681 metų. (Wikimedia)

Farffleris savo vežimėliu riedėdavo Niurnbergo gatvėmis, neišvengiamai traukdamas praeivių žvilgsnius. Tai buvo tikra inovacija, neįgaliajam suteikianti savarankiško mobilumo laisvę. Ir neblogas pavyzdys, kad išradingumu galima pasiekti viską.

Galima įsivaizduoti, kad akmenimis grįstomis gatvėmis Farffleriui važinėti buvo sunku. Jo vežimėlio ratai neturėjo jokių padangų, o apie kokią nors pakabą nebuvo galima ir svajoti. Tačiau jo išradimas nebuvo pamirštas. Farffleris mirė 1689 metais. Jau 1695 metais jo vežimėlis buvo demonstruojamas Niurnbergo bibliotekoje.

Farfflerio vežimėlis, eksponuojamas neįgaliųjų mokykloje Altdorfe-Niurnberge. (Vitold Muratov, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Beje, manoma, kad Farfflerio išradimas buvo ne tik neįgaliųjų vežimėlių, bet ir dviračių istorijos pradžia. Na, bent jau taip manoma dėl mechanizmo panašumo.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia