Kiek skirtingų ginkluotų savaeigių mašinų tipų dabar galėtumėte išvardinti? Tankai, savaeigiai pabūklai, pėstininkų atakos mašinos, įvairūs transporteriai – sąrašą būtų galima tęsti ir tęsti. Tačiau kažkada juk buvo sukurta pirmoji ginkluota savaeigė benzininė mašina. Kada? Kaip ji atrodė? Ir kaip atrodė pirmasis šarvuotas automobilis?

Kodėl šias dvi temas sudėjome į vieną? Iš tikrųjų, priežastis egzistuoja – Frederickas Richardas Simmsas. 1863-1944 metai gyvenęs britų inžinierius sukūrė daug įvairių mechanizmų ir dirbo su daug garsių inžinierių, įskaitant Gottliebą Daimlerį ir Robertą Boschą (su kuriuo sukūrė modernią variklių užvedimo sistemą). Šįkart pakalbėsime apie Motor Scout ir Motor War Car – du karinius Simmso išradimus.

Motor Scout – tai pirmoji ginkluota karinė mašina su vidaus degimo varikliu. Ją Simmsas sukūrė 1898 metais, pašalindamas keturračio motociklo keleivio sėdynę ir vietoje jos sumontuodamas standartinį Maxim kulkosvaidį. Motor Scout nebuvo šarvuotas – neskaitant nedidelio skydo, vairuotojas buvo visiškai nepridengtas. Be to, šis prototipas turėjo silpną paties Simmso sukurtą variklį ir labai siaurus ratus. Tai reiškė, kad ši Motor Scout galėjo važinėti tik visiškai lygiais keliais.

Motor Scout – pirmoji ginkluota mašina su vidaus degimo varikliu. (Iliffe Press, Wikimedia)

Suprasdamas savo išradimo ribas, Simmsas teigė, kad Motor Scout paskirtis – pagalba pėstininkams ir kavalerijai ten, kur keliai yra geri. Tai nebuvo kažkoks greitas atletiškas keturratis, kuriuo buvo galima važiuoti guldant ištisus priešų būrius. Veikiau tai buvo savaeigė kulkosvaidžio platforma, pritaikyta greitam reagavimui.

Motor Scout turėjo pusės arklio galios (taip, pusės) variklį su Bosch degimo sistema. Su pilnu degalų baku ginkluotas keturratis galėjo įveikti apie 190 km. Vietos priekyje pakako maždaug 1000 šovinių. Kulkosvaidį buvo galima ir pašalinti, vietoje jo sumontuojant keleivio sėdynę. Tokią neginkluotą keturračio versiją Simmsas siūlė civiliams, nors sunku pasakyti, kiek jam jų pavyko parduoti. Tuo tarpu karinis Motor Scout nesudalyvavo jokiame kare.

Simmso Motor War Car – pirmasis šarvuotas automobilis pasaulyje. (Wikimedia)

Kitas Simmso kūrinys buvo daug ambicingesnis – pirmasis šarvuotas automobilis pasaulyje Motor War Car. Šios karinės mašinos brėžiniai 1899 metais sudomino Britų Sausumos pajėgas. Balandį kariuomenė užsakė vieną tokį prototipą, kurį ant Daimler bazės turėjo pagaminti Vickers. Britai ketino panaudoti naująją šarvuotą mašiną pietų Afrikoje, tačiau nesklandumai neleido Motor War Car užbaigti laiku. Vickers galiausiai pristatė prototipą tik 1902 metų balandį, kai Pietų Afrikos karai jau buvo pasibaigę.

Tiesa, šioje vietoje yra šiek tiek ginčų. Techniškai, Motor War Car buvo pirmasis šarvuotas automobilis su vidaus degimo varikliu, bet prancūzų Charron, Girardot et Voigt 1902 buvo pristatyta mėnesiu anksčiau. Prancūziškas automobilis buvo labiau atviras ir buvo sukurtas (ne pagamintas) vėliau.

Charron, Girardot et Voigt 1902. (Wikimedia)

Motor War Car buvo varomas 3,3 l Daimler varikliu, išvystančiu maždaug 16 AG. Mašina buvo dengta 6 mm storio šarvais, turėjo porą Maxim kulkosvaidžių. Norint buvo galima sumontuoti ir dar vieną kulkosvaidį ar mažą patranką. Simmsas numatė, kad šiai mašinai reikės 4 vyrų įgulos.

Motor War Car ilgis siekė 8,5, plotis – 2,4 m. Priekyje ir gale šarvai sudarė smailes, skirtas taranuoti priešų barikadoms ir mašinoms. Nors akivaizdu, kad Motor War Car buvo labai sunkus daiktas, buvo teigiama, kad ši mašina gali riedėti ir per labai nelygų gruntą.

Motor War Car pristatymas Londone 1902-ųjų balandį. (Wikimedia)

Tai buvo labai ankstyvos mašinos. Iš tikrųjų, reikėjo palaukti Pirmojo pasaulinio karo, kad šarvuota technika būtų pradėta naudoti plačiau. Siauri ratai klimpo į bet kokį minkštą gruntą, o ir silpni varikliai tikrai nepadėjo.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia