Dauguma kasdienių automobilių yra tiesiog nuobodūs. Taip yra specialiai – tarsi džinsai ar pilki medvilniniai marškinėliai jie turi tikti daugeliui. Ryškių dizaino eksperimentų Volkswagen Golf ar Toyota Avensis ateityje nematyti – jie tyčia kuriami taip, kad būtų nuobodūs. Tuo tarpu Pontiac Aztek įtikti visiems nenorėjo.

Ypatingai gražūs ir ypatingai baisūs automobiliai gimsta vienodai – progresyvaus, ypatingo dizaino paieškose. Jei jos būna sėkmingos, gauname Alfa Romeo 159 ar Jaguar F-Type. Jei nepasiseka, išvystame BMW X6, Fiat Multipla, BMW G42, Pontiac Aztek, BMW E46/5 Compact – negražius automobilius galima vardinti be galo. Kai kurie jų netgi buvo labai komerciškai sėkmingi. Tik ne Aztek.

Ankstyvasis Pontiac Aztek. (Bull-Doser, Wikimedia)

Negražūs automobiliai nėra nevykėlių darbas. Multipla dizaino kūrėjas Roberto Giolito turi labai sėkmingą karjerą, nes sukūrė ir šiuolaikinio Fiat 500 koncepciją. Tuo tarpu Pontiac Aztek kūrimui vadovavęs Tomas Petersas sukūrė ir gražaus Chevrolet Corvette C7 dizainą.

Ir Aztek dizainas pirmiausia buvo sutiktas komplimentais, bet dabar jis vadinamas vienu negražiausių 21-ojo amžiaus automobilių.

Drąsus Pontiac Aztek dizainas

Pontiac Aztek – tai vidutinio dydžio visureigis, kurio dizainas pradėtas vystyti dar praeito amžiaus pabaigoje. Viešai Aztek koncepcija pristatyta 1999 metais ir tada sulaukė labai daug pagyrų. General Motors pabrėžė, kad tai – automobilis jauniems nuotykių ieškotojams, naujajai automobilių pirkėjų kartai. Žurnalistai užuominomis leido suprasti, kad jei jums nepatinka Aztek, tikriausiai esate jam per senas.

Pontiac Aztek yra visureigis, bet jo formai buvo suteiktas kone kupė siluetas. (IFCAR, Wikimedia)

Aztek yra visureigis, bet pasižymi kiek keistu siluetu – stogo linija virš galiniu ratų po truputį leidžiasi žemyn, o tada baigiasi kone universalą ar miniveną primenančiu plokščiu galu. Tokia keista dvigubo bagažinės dangčio forma reiškia, kad Aztek turi du galinius stiklus, kuriuos skiria kažkas panašaus į spoilerį. Bagažinė atveriama stiklus keliant į viršų, o metalinę dalį nuleidžiant žemyn – tuomet ant jos galima atsisėsti.

Visą apatinę Aztek kėbulo dalį supa aukšta plastiko apdaila, kuri ankstyvuosiuose Aztek net nėra dažyta. Galinių durelių apačioje išryškintas modelio vardas, savotiškai pagerbiantis actekų civilizaciją, kuri kadaise gyveno ten, kur paskui gamintas Pontiac Aztek – Meksikoje. Grožio šiam automobiliui neprideda ir stačiakampės ratų arkos – ši forma tarsi atveria papildomą erdvę, kurios apvalūs ratai vizualiai negali užpildyti.

Keista, bet tai – tikriausiai gražiausia Pontiac Aztek pusė. (DestinationFearFan, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Bet blogiausiai atrodo Aztek veidas. Dviejų dalių grotelės yra senas firminis Pontiac dizaino elementas (kažkas panašaus į BMW inkstus), tačiau Aztek turi net keturių dalių groteles. Viršutinė jų dalis turėtų priminti šnerves, kurios puošia kai kurių klasikinių amerikietiškų sportinių automobilių kapotus. Groteles dalinanti ryški linija atrodo kaip kapoto kraštas, bet variklio dangtis iš tikrųjų prasideda aukščiau. Atskirai iškeltų posūkių žibintų irgi neįmanoma nepastebėti – ankstyvuosiuose Aztek jie yra oranžiniai.

Apskritai, Pontiac Aztek priekis atrodo kaip chaotiška daugybės skirtingų stilių makalynė. Bamperį sudaro trys skirtingos dviejų spalvų plastikinės dalys, į kurias įkišti šeši žibintai, atskirti keturių oro paėmimo angų.

Pontiac Aztek – veidas, kurį tik mama mylėtų. (Elise240SX, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Po Aztek kapotu, beje, yra benzininis 3,4 litrų V6, kuris per keturių laipsnių automatinę transmisiją suka tik priekinius arba visus keturis ratus. 138 kW 1,7 tonų automobiliui nėra daug, bet amžiaus pradžioje Aztek nebuvo daug lėtesnis už kitus šios kategorijos visureigius. Aztek gali pasiekti 100 km/val. per maždaug 11,2 s.

Pontiac Aztek dizaino kūrimui vadovavęs Tomas Petersas sakė, kad kompanija norėjo ryškaus, drąsaus ir, svarbiausia, agresyvaus dizaino, kuris tiktų ne visiems. General Motors dizainas tais laikais buvo labai konservatyvus, nuobodžiai tinkantis visiems. Aztek turėjo būti žingsnis už šios filosofijos ribų.

Aztek niekada neturėjo aptakaus benzino bako dangtelio ir buvo komplektuojamas su trijų stipinų ratlankiais. (Greg Gjerdingen, Wikimedia (CC BY 2.0)

Ir iš pradžių ši drąsa buvo giriama. Niekas nevadino Aztek gražiu, bet drąsa būti kitokiu buvo sutikta plojimais. Tik greitai tas pirmas įspūdis pasimiršo ir akinius nusivalę žurnalistai pastebėjo, kad drąsusis Aztek dizainas yra nevykęs.

Aztek pasirodė visuose baisiausių automobilių topuose. Jo dizainas buvo vadinamas korporatyvine nesąmone ir netaisyklingomis proporcijomis plastikiniame apvalkale. Taip, atrodo, manė ir automobilių pirkėjai. GM skaičiavo, kad privalo parduoti po 30 tūkstančių Aztek per metus, kad modelis nebūtų nuostolingas ir prognozės rodė, kad tai nebus problema – kompanija tikėjosi kasmet parduoti net po 75 tūkstančius tokių baisuoklių. Tačiau geriausiais savo metais, 2002-aisiais, Aztek suviliojo tik 27,8 tūkstančius pirkėjų. Nepaisant sumažintos kainos, pardavimai vėliau buvo dar kuklesni ir 2005 metais Aztek agonija buvo nutraukta. 2000-2005 metais pagaminta mažiau nei 120 tūkstančių šių automobilių. Tai buvo dizaino ir komercinė nesėkmė. Pontiac modelių gamoje Aztek pakeitė gerokai paprastesnės išvaizdos visureigis Torrent.

Dabar Aztek turi savo gerbėjų – tegul ir brutaliai negražus, bet jis bent jau nėra nuobodus. (Greg Gjerdingen, Wikimedia (CC BY 2.0)

Sunku nebrėžti paralelių tarp Pontiac Aztec ir Fiat Multipla. Itališkas vienatūris bent jau buvo neblogai perkamas. Bet už nevykusio šių modelių stiliaus slepiasi daug įdomių bruožų. Multipla atveju tai yra gudrus salono planas. Tuo tarpu Aztec turi daugybę stovyklavimui ir kelionėms skirtų priedų – nuo pripučiamos palapinės, paverčiančios šį automobilį kemperiu, ir šaltkrepšio prie vairuotojo sėdynės iki daugybės baidarių, slidžių ir dviračių tvirtinimo sprendimų.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia