Porsche 911 yra populiarus sportinis automobilis, gaminamas nuo 1963 metų. Lenktyninės 911 versijos visais laikais sėkmingai varžėsi pačiuose įvairiausiuose automobilių sporto renginiuose. Tačiau 1984 metais Porsche 911 padarė šį tą netikėto – šis automobilis nugalėjo Dakaro ralyje.

1983-ųjų Porsche 911 SC RS. (Valder137, Wikimedia(CC BY 2.0)

Klasikinis Porsche 911 yra tikras Volkswagen vabalo brolis ne tik dėl išvaizdos ir bendros istorijos, bet ir dėl mechaninės konfigūracijos. 911 variklis yra gale, o tai suteikia kiek neįprastą svorio pasiskirstymą. Tiesą sakant, ankstyvieji Porsche 911 modeliai buvo pakankamai pavojingi, nes posūkiuose variklis kartais nuspręsdavo aplenkti automobilio priekį. Taigi, žemas, tik galiniais ratais varomas ir lygiam asfaltui sukurtas 911 tiesiog neatrodė kaip logiškas pasirinkimas Dakaro raliui.

Juk tai buvo sportinis automobilis, o ne visureigis! 1983 metais Dakaro ralyje laimėjo G klasės Mercedes-Benz – tikrų tikriausias bekelei ruoštas visureigis. Tačiau 1984 metais Paryžiuje trys Porsche 911 stojo prie starto linijos ir nukreipė savo ambicingas nosis Senegalo sostinės link.

Porsche 953 1984-ųjų Dakaro ralyje. (Porsche nuotrauka)

Iš tikrųjų, tai buvo gudraus plano dalis. Porsche dar nuo 1981 metų kūrė naują Pasaulio ralio čempionato B Grupės žvaigždę, kurią vadino 959. Tai turėjo būti radikaliai modifikuotas 911, tačiau galiausiai 959 tapo visiškai atskiru modeliu ir vienu geriausių superautomobilių istorijoje. Šalia kitų inovacijų, Porsche kūrė ir naują keturių varomų ratų sistemą, kurią reikėjo išbandyti. O kur kitur tai geriau padaryti, jei ne Dakaro ralyje? Dakaro ralis tam puikiai tiko, nes čia negaliojo jokie homologacijos reikalavimai – niekam nerūpėjo, kad 959 dar nedėvi valstybinių numerio ženklų. Taigi, Porsche čia ir nukreipė savo žvilgsnį.

Tiesa, 959 kūrimas užtruko, todėl technologijos buvo bandomos sename gerame 911. Dakarui ruoštas automobilis, vadintas 4×4 911 arba 953, gavo keturių varomų ratų sistemą su mechaniškai blokuojamu centriniu diferencialu. Žinoma, buvo įdiegti ir kiti pakeitimai. Į Dakarą išsiruošę 911 turėjo ilgos eigos važiuoklę – kiekvienas ratas galėjo net 27 centimetrus judėti aukštyn-žemyn. Be to, galinė važiuoklė buvo sustiprinta, o priekiniuose kampuose atsirado po porą amortizatorių.

René Metge ir Dominique’o Lemoyne’o Porsche 911, nugalėjęs 1984-ųjų Dakaro ralyje. (bjmullan, Wikimedia(CC BY-SA 2.5)

Nors gali pasirodyti, kad kėbulas nebuvo stipriai modifikuotas, 953 turėjo mažai ką bendro su gatvėmis riedančiais 911 šeimos broliais. Viduje buvo saugumo lankai, o stogas, durelės, priekiniai sparnai ir šoniniai bei galinis langas buvo pagaminti iš plastiko. Šis automobilis svėrė 1247 kg – visai nedaug, lyginant su šių laikų Dakaro monstrais. Aišku, didesnė svorio dalis tekdavo galinei ašiai (31:69). Priekinę bagažinę užėmė 120 litrų degalų bakas, dar viena 150 litrų talpa buvo už vairuotojo nugaros.

Geri degalai, beje, to meto Dakaro lenktynininkams buvo sunkiai prieinami.  Porsche tai žinojo, todėl 3,2 litrų 6 cilindrų variklio kompresija buvo sumažinta, kad jis geriau tvarkytųsi su prastesniais degalais. Šis variklis išvystė 225 AG ir mažai kuo skyrėsi nuo standartiniuose automobiliuose sutinkamo Porsche 3,2 litrų variklio.

Dakaro raliui ruoštas 911 buvo labai greitas ir ant kelio, ir bekelėje. (Morio, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

1984-ųjų Dakaro ralis Porsche 953 buvo labai sėkmingas –  šie automobiliai užėmė pirmą, šeštą ir 25-ą vietas. Tačiau į 1985-ųjų ralį jie jau nebevyko. Na, bent jau oficialiai – technologijos išliko tos pačios, tačiau lenktynėse į Dakarą jau varžėsi 959. 1985-ųjų Dakaro ralis Porsche buvo nesėkmingas, bet 1986-aisiais 959 tapo čempionu. Ir tai buvo labai svarbi pergalė, nes B Grupės tiesiog nebeliko.

Beje, Porsche 911 sugrįžo į ralį – tokią galimybę suteikė 2021-ųjų Dakaro raliui sukurta Dakar Classic kategorija.

Porsche visomis priemonėmis stengėsi išlaikyti žemą automobilio svorį. (Morio, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Dakaro ralyje visais laikais buvo dalyvių, kurie iš pirmo žvilgsnio sunkiausioms pasaulio ištvermės lenktynėms tiesiog netiko. Pavyzdžiui, Dakaro ralyje dalyvavo Renault 4 ir Citröen 2CV, Rolls-Royce, Vespa motoroleris, greito maisto furgonas, šešiaratis Jules II Proto. Ir Porsche 911 būtų lengva dėti į tą keistuolių sąrašą, tačiau tiesa yra ta, kad tai buvo labai pažangus ir labai greitas Sacharos dykumos užkariautojas.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia