Ką darytų sraigtasparnio pilotas, jei staiga sulūžtų jo orlaivio uodegos rotorius? Melstųsi ir lauktų neišvengiamos žūties? O gal yra būtų išgyventi? Galbūt tai atrodo kaip keistas klausimas, bet uodegos rotoriaus gedimai yra įmanomi ir jų pasitaiko, todėl sraigtasparnių pilotai privalo būti tam pasiruošę.

Nodum.lt turi straipsnį apie uodegos rotoriaus funkcijas ir sraigtasparnius, kurie išsiverčia be jo. Jei trumpai, uodegos rotorius neutralizuoja fiuzeliažą veikiantį pagrindinio rotoriaus sukimo momentą. Kai orlaivis yra pakilęs, didelio pagrindinio rotoriaus sukimo momentas į priešingą pusę suka visą orlaivį. Uodegos rotorius pasirūpina, kad sraigtasparnis nesisuktų ir stabiliai laikytųsi taip, kaip nori pilotas.

Bell 47 sraigtasparnis. (Stefan Krause, Wikimedia (CC BY-AS 3.0)

Yra sraigtasparnių, kurie neturi uodegos rotoriaus – jo funkciją atlieka kiti mechaniniai sprendimai. Bet tiems, kurie turi uodegos rotorių, jis yra gyvybiškai svarbus.

Uodegos rotorius yra didelė judanti dalis, o judančios dalys dėvisi ir genda. Gali lūžti uodegos rotoriaus velenas, rotoriaus mentys gali būti pažeistos neatsargaus nusileidimo metu ir pilotas gali to nepastebėti – galinio rotoriaus įmanoma netekti pačiais įvairiausiais būdais. Karinio sraigtasparnio uodegos rotorius gali būti pažeistas ir kovų metu. Todėl jauni pilotai mokomi, ką daryti netekus uodegos rotoriaus funkcijos.

Ką daro pilotai, netekę uodegos rotoriaus?

Uodegos rotorius praradimas yra labai pavojinga situacija ir katastrofos rizika yra didžiulė. Tiesą sakant, sėkmingo avarinio nusileidimo šansai visiškai netekus uodegos rotoriaus funkcijos yra gana menki. Tačiau pilotas dar turi šiokią-tokią galimybę nutupdyti sužeistą sraigtasparnį ir ja reikia pasinaudoti greitai.

JAV Karinio jūrų laivyno Sikorsky RH-53D. (PHC Gruskin, Wikimedia)

JAV Federalinė aviacijos administracija (FAA) savo mokomojoje medžiagoje pateikia instrukcijas, ką reikia daryti netekus uodegos rotoriaus funkcijos. Čia pažymima, kad situacijos būna skirtingos ir sėkmingo avarinio nusileidimo šansai priklauso nuo daugybės aplinkybių.

Nustojus veikti uodegos rotoriui, sraigtasparnio fiuzeliažas norės suktis, bet to sukimosi greitis priklauso nuo kelių faktorių. Visų pirma, kiek sukimo momento gedimo metu kūrė pagrindinis rotorius – kuo sukimo momentas stipresnis, tuo greičiau ims suktis fiuzeliažas. Rotoriaus sukimo momentas didesnis bėgėjantis ir kylant. Be to, svarbus ir skrydžio greitis, nes greitai skrendant pirmyn oro srautas bent šiek tiek palaiko fiuzeliažo stabilumą, ypač jei sraigtasparnis turi didelį vertikalų uodegos stabilizatorių. Padeda ir pailga fiuzeliažo forma.

Bell 407 turi gana didelį vertikalų uodegos stabilizatorių. (Md Shaifuzzaman Ayon, Wikimedia (CC BY-AS 4.0)

Ką turi daryti pilotas netekęs uodegos rotoriaus? Praradęs uodegos rotorių pilotas turi iš karto sumažinti variklio apsukas (tai yra, pagrindinio rotoriaus sukimo momentą) ir pabandyti pasiekti autorotaciją – savotišką sraigtasparnio sklendimą. Pilotas turi stengtis išlaikyti judėjimą pirmyn, kad savo darbą dirbtų vertikalus uodegos stabilizatorius, jei toks yra, ar bent jau oro srautas pristabdytų fiuzeliažo sukimąsi. FAA ekspertai teigia, kad jei rotorius sugenda skrendant pirmyn dideliu greičiu, kai kurie sraigtasparniai su dideliais uodegos stabilizatoriais netgi leidžia paieškoti geresnės vietos tūpimui. Tiesa, visa ši procedūra primena balansavimą ant neįtemptos virvės – pilotas turi išlaikyti judėjimą pirmyn, autorotaciją ir greitai pasirinkti prieinamą nusileidimo vietą.

Jei tokia nelaimė ištinka nedideliame aukštyje skrendant lėtai ar tiesiog kabant ore, pilotas tikriausiai neturės galimybės pasiekti autorotaciją – tam reikalingas skrydis pirmyn. Viskas priklauso nuo situacijos, bet sugedęs ar sulūžės uodegos rotorius ne visada reiškia katastrofą. Didžiausi sėkmingo avarinio nusileidimo po uodegos rotoriaus gedimo šansai yra jei tai įvyksta skrendant pakankamai dideliu greičiu ir didesniame aukštyje.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia