Dviaukščiai autobusai turi daug trūkumų. Aukštesnis svorio centras blogina jų stabilumą. Be to, kai kurie tiltai ir gatvių infrastruktūra jiems uždaro kai kuriuos kelius. Tačiau dviaukščiai autobusai turi ir daug privalumų – 1984 metais Neoplan ne be reikalo sukūrė trumpiausią dviaukštį autobusą pasaulyje.

Didžiausias ir trumpiausias dviaukščiai autobusai išdidžiai stovi Neoplan istorijos garaže. 1935 metais įkurtas vokiečių autobusų gamintojas, kuris dabar yra MAN grupės narys, garsėja savo dviaukščiais, tai gal tai nėra taip ir keista. Apie didžiausią autobusą istorijoje Neoplan Jumbocruiser galite paskaityti Nodum.lt. O ar kada susimąstėte, kodėl nėra triaukščių autobusų?

Trumpiausias dviaukštis ilgų nuotolių autobusas pasaulyje – 9 metrų ilgio Neoplan Skyliner. (Gamintojo nuotrauka)

Neoplan Jumbocruiser yra dviaukštis 18 metrų ilgio, 2,5 metrų pločio ir 4 metrų aukščio autobusas, pristatytas 1975 metais. Techniškai tai – autobusas su priekaba (su armonika). Nors tai – pakankamai nišinės paskirties mašina, nesunku įsivaizduoti, kad Jumbocruiser buvo naudingas daiktas. Bet kam gali reikėti labai trumpo dviaukščio autobuso?

Japonijai reikia trumpo dviaukščio autobuso

Neoplan Skyliner dviaukščių autobusų linija, pristatyta 1964 metais ir gaminama nuo 1967-ųjų, buvo pakankamai inovatyvi. Skyliner autobusai buvo labai efektyvūs eksploatacijos kaštų atžvilgiu, o ir keleiviai juos mėgo. Garsas apie vokiškus Skyliner dviaukščius pasiekė ir Japoniją – 1978 metais viena Japonijos autobusų bendrovė kreipėsi į Neoplan norėdama užsisakyti keletą ilgų nuotolių autobusų.

Pirmieji Neoplan Skyliner autobusai pasiekė Japoniją dar tais pačiais 1978-aisiais. Jie šiek tiek skyrėsi nuo europietiškų mašinų – Neoplan pasirūpino, kad maksimalus autobusų aukštis neviršytų 3,8 metrų, kad jie turėtų kelis avarinius išėjimus, o vairai būtų dešinėje kabinos pusėje. Tai nebuvo dideli inžineriniai iššūkiai ir japonai labai greitai džiaugėsi erdviais Neoplan autobusais. Viena koja į Japoniją įžengęs Neoplan netrukus įžengė ir antraja – Tolimųjų Rytų rinkai skirtus autobusus aprūpino vietinės gamybos varikliais, kad vietiniai meistrai galėtų juos prižiūrėti ir remontuoti nelaukdami iš toli atkeliaujančių detalių.

Štai kaip atrodė įprastas 1983-iųjų Neoplan Skyliner dviaukštis. (AC Transit, Wikimedia(CC BY 2.0)

Ilgametis Neoplan vadovas ir vyriausiasis kompanijos įkūrėjo sūnus Albrechtas Auwärteris 1984 metais nukeliavo į Japoniją, kur sužinojo, kad iki 9 metrų ilgio autobusams ten nereikalingos specialios licencijos. Tokių autobusų Japonijoje jau buvo, tačiau būdami labai trumpi jie buvo ankšti ir talpino nedaug keleivių. Auwärteris sugalvojo kaip tai išspręsti – jis nurodė savo inžinieriams modifikuoti Neoplan Clubliner N 122/2 autobusą taip, kad šis atitiktų Japonijos reikalavimus ir būtų trumpesnis nei 9 metrų ilgio.

Clubliner N 122/2 buvo 10,7 metrų ilgio, bet Neoplan inžinieriai jį nesunkiai sutrumpino iki 9 metrų. Technikškai, šis autobusas turėjo du aukštus, bet pirmajame buvo poilsio zona (tualetas, kavos aparatas ir pan.) bei bagažo skyrius – po modifikacijų čia atsirado įprastos keleivinės sėdynės. Taip per vos tris mėnesius Neoplan užbaigė pirmąjį 9 metrų ilgio Skyliner. Dizainas dar buvo nušlifuotas ir netrukus Neoplan Japonijai pagamino 50 tokių Skyliner N122/2 autobusų. Šis autobusas, pasak savo gamintojo, yra trumpiausias serijinės gamybos dviaukštis autobusas pasaulyje.

Trumpi dviaukščiai atrodo keistai, bet japonams tiko dėl vietinių taisyklių. (spaceaero2, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Trumpasis dviaukštis Skyliner turi tik dvi ašis – viena mažiau nei didesni jo giminaičiai. Viduje telpa apie 40 keleivių – tikslus skaičius priklauso nuo sėdynių išdėstymo.

9 metrų ilgis dviaukščiam autobusui Japonijoje tiko ne tik dėl techninių reikalavimų autobusams, bet ir dėl siaurų, vingiuotų kelių, sausakimšų miestų. Be to, tai padėjo stiprinti Neoplan žinomumą šalyje. Ir įtvirtino Auwärterio kaip išradingo vadovo ir inžinieriaus įvaizdį.

Neoplan taip trumpino ir kitus autobusus – šio apatiniame aukšte keleiviai nesodinami. (spaceaero2, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Nors tie trumpi Skyliner dviaukščiai buvo devintojo dešimtmečio vidurio išradimas, bent keli jie Japonijoje važinėjo dar visai neseniai.

Jei jums patinka dviaukščiai autobusai, gal patiks ir dviaukščiai lėktuvai? Paskaitykite apie Breguet Deux-Ponts – pirmąjį tikrą dviaukštį lėktuvą aviacijos istorijoje.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia