Finišo liniją kerta pirmieji bolidai ir netrukus lenktynės baigiasi. Pasigirsta džiugus vairuotojo ir jo lenktynių inžinieriaus pokalbis, kurio pabaigoje dažnai pridedamas raginimas rinkti gumą. Ką tai reiškia? Kodėl Formulės 1 bolidai po lenktynių kartais nuo trasos asfalto renka gumą?

Ta guma – tai per lenktynes ant trasos pasklidę dylančių padangų trupiniai. Formulės 1 automobiliai labai sparčiai dėvi savo padangas, o dildamos jos trasos asfaltą nusėja matomomis gumos dalelėmis. Lenktynininkai tuos trupinius vadina stiklo rutuliukais (marbles) ir įprastai varžydamiesi jų vengia, nes važiavimas per juos blogina automobilio sukibimą ir padangų būklę. Tačiau po lenktynių gumą kartais renka visi – ir nugalėtojai, ir tie, kurie įsikuria rezultatų lentelės apačioje.

2019-ųjų Vengrijos Grand Prix – gumos daleles galite matyti ant betoninės dangos šalia asfalto. (Michał Obrochta, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Guma renkama kaip papildomas svoris. Tos mažos gumos dalelės prilimpa prie įkaitusių padangų paviršiaus, todėl gumos rinkimas iš esmės yra tiesiog važiavimas per plotus, kuriuose yra daugiau išbarstytų padangų atplaišų. Būtent dėl to lenktynių metu vairuotojai vengia važiuoti per tuos gumos trupinius – jie limpa prie įkaitusių slikų ir blogina sukibimą. Pabaigę lenktynes bolidai važiuoja atvėsimo ratą – lenktynininkams tai yra proga pamojuoti žiūrovams, ataušinti bolidą ir, žinoma, rinkti gumą.

Formulės 1 taisyklės (kurios, beje, ir yra Formulė) nurodo minimalų automobilio svorį. Štai 2021-ųjų sezonui numatyta, kad bolidas bet kuriuo lenktynių metu privalo sverti 752 kg. Šis skaičius apima ir vairuotojo bei jo aprangos svorį, bet į jį neįtraukiami degalai. Vairuotojas su šalmu negali sverti mažiau nei 80 kg – jei lieknas atletas nesiekia šio svorio, prie jo sėdynės tvirtinamas balastas.

Sebastianas Vettelis po laimėtų 2015-ųjų Vengrijos Grand Prix važiuoja į nugalėtojų apdovanojimo ceremoniją. Atkreipkite dėmesį, kiek gumos jis surinko. (Péter Bencsik, Wikimedia(CC BY 2.0)

Žinoma, konstruktoriai rūpinasi, kad jų bolidai svertų kiek įmanoma mažiau, todėl stengiamasi laikytis būtent to minimalaus leidžiamo svorio. Tačiau tas laviravimas ant ribos yra rizikingas, nes jei po lenktynių paaiškės, kad automobilis yra per lengvas, komanda sulauks baudos. Lenktynių metu F1 bolidai netenka šiek tiek svorio – vairuotojas prakaituoja (o ne visi mėgsta gerti lenktynių metu), dyla medinė lenta po grindimis, kartais po smulkaus kontakto lūžta aerodinaminiai elementai, o ir padangos sparčiai nusikrato guma. Taigi, manydamas, kad bolidas gali būti per lengvas, lenktynių inžinierius ragina vairuotoją rinkti gumą. Tai dažniausiai daroma tada, kai automobilis finišo liniją kertą su stipriai nusidėvėjusiomis padangomis, kurios prarado nemažai svorio.

Nuo trasos paviršiaus bolidai gali surinkti apie 1-2 kg papildomo svorio – jo įprastai pakanka, nes F1 bolidai laviruoja ant tos minimalaus svorio ribos. Kitais būdais lenktynių metu pridėti svorio neįmanoma. Net jei yra keičiamos automobilio dalys (pavyzdžiui, priekinis sparnas), jos privalo sverti tiek pat. Kitaip tariant, gumos rinkimas ataušimo rate yra vienintelis būdas susigrąžinti vieną-kitą kilogramą ir taip išvengti galimų nuobaudų.

Surinkta guma ant priekinių padangų yra lengvai matoma. (Morio, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

2022-ųjų Formulės 1 sezono taisyklėse numatyta, kad bolido svoris lenktynių metu negali būti mažesnis nei 790 kg. Automobiliai pažangiausiose pasaulio lenktynėse sunkėja, todėl gumos rinkimas tikrai niekur nedings.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia