Formulės 1 vairuotojai, kaip tikriausiai žinote, sėdi specialiai jiems skirtose sėdynėse. Jos tobulai atitinka jų kūno linijas, nevaržo judesių ir suteikia atramas posūkiuose. Kartu šios sėdynės yra ir saugumo įrangos dalis – jos yra nedegios ir jau pačios savaime apsaugo nuo kai kurių traumų. Tačiau tai žino praktiškai visi bent kiek dėmesio skyrę automobilių sportui, bet yra kelios Formulės 1 bolidų įdomybės, kurių tikriausiai nežinojote.
Formulė 1 yra vienas populiariausių automobilių sporto čempionatų. Atviri bolidai pasižymi itin aukštomis technologijomis – vienos leidžia lėkti milžinišku greičiu, kitos – saugo vairuotojų sveikatą bei gyvybę. Net žiežirbos, kurios kartais pasipila iš po greitai lekiančio bolido, turi savas priežastis, susijusias su saugumu. O ką jau kalbėti apie sėdynes.
Formulės 1 vairuotojai savo boliduose užima pusiau gulimą padėtį. Tokia neįprasta sėdėsena turi kelis privalumus. Visų pirma, ji leidžia išlaikyti žemesnį bolido profilį. Antra, tokia padėtis padeda vairuotojui lengviau ištverti didžiules apkrovas. Patys lenktynininkai teigia, kad tokia padėtis taip pat yra labai patogi ir prie jos lengva priprasti. Žinoma, padeda ir tai, kad sėdynės yra paruošiamos kiekvienam vairuotojui atskirai – jos tobulai atitinka kiekvieno lenktynininko kūno linijas. Sėdynės gaminamos iš anglies pluošto ir nedegių sintetinių audinių.
Formulės 1 taisyklės numato, kad specialūs paminkštinimai turi būti išdėstyti ir aplink piloto galvą. Jie avarijos metu turi sušvelninti smūgį. Tokie paminkštinti lopai yra įrengiami abiejose galvos pusėse bei už jos. Jei atidžiai stebite Formulės 1 varžybas, tikriausiai esate pastebėję, kad papildomi paminkštinimai dengia ir kojas – visa tai yra saugumo įrangos dalis, įtraukta į techninius reikalavimus bolidams.
Bet sugrįžkime prie sėdynių. Į savo vietą vairuotojas įsirango per atviro bolido viršų, o tuomet jo pečius dar uždengia specialus skydas. Vietos čia visai nedaug, o vairuotojo kūną vienoje vietoje išlaiko ir diržai. Po vieną diržą juosia kiekvieną petį, vienas segamas skersai juosmenį, o dar du apglėbia kojas. Tiesa, nors diržų daug, juos nusisegti galima labai greitai – tai būtina tam, kad vairuotojai galėtų lengvai pabėgti iš degančio automobilio. O štai ir įdomus faktas apie sėdynes – bolido sėdynė gali būti pašalinama kartu su vairuotoju neatsegus saugos diržų.
Formulės 1 taisyklėse rašoma, kad kiekviena sėdynė privalo būti lengvai pašalinama neardant bolido ir neatsegant vairuotoją juosiančių saugos diržų. Tai yra labai svarbu greitai vairuotojo evakuacijai. Paliekant sužeistą vairuotoją sėdynėje galima išvengti tolesnių stuburo pažeidimų. Taigi, taisyklės nurodo, kad visų bolidų sėdynės privalo būti tvirtinamos vos dviem varžtais, kurie privalo būti lengvai pasiekiami nepatraukiant vairuotojo kūno. Visos komandos privalo naudoti vienodus varžtus – jiems atsukti reikalingus įrankius turi trasose dirbantys gelbėjimo pareigūnai.
Tai yra gana įdomus ir svarbus faktas. Ar galite pagalvoti, kad didelė Formulės 1 bolido sėdynė yra tvirtinama vos dviem varžtais? Tačiau ne viskas taip paprasta. Sėdynę savo vietoje laiko ir pats automobilio rėmas. Taigi, tie varžtai ją laiko tik vertikalioje plokštumoje.
Taip pat skaitykite:
1971 metais varžėsi ir Formulės 1 komandų vadovai;
Kiek pavarų turi Formulės 1 bolidai? Ar tarp jų yra atbulinis bėgis?
Kaip veikia Formulės 1 stabdžiai? Iš ko jie pagaminti?
Kam reikalingi lenktynių trasose matomi ryškiaspalviai borteliai?
Kodėl Formulės 1 bolidai po savęs palieka ryškias žiežirbų uodegas?
Kokius degalus naudoja Formulės 1 bolidai?
Ar žinojote, kad Formulės 1 lenktynininkai bolide malšina troškulį?
Kodėl kiekviena Formulės 1 komanda lenktynėse turi po du bolidus?
Keista priežastis, kodėl slikai Formulėje 1 net 10 metų buvo uždrausti;
Kiek mygtukų turi nauji Formulės 1 bolidų vairai?
Formulėje 1 dalyvavo ir moterys;
Kodėl Formulės 1 bolidai bandymuose važinėja apkarstyti keistomis grotomis?
Naujas Ferrari F1 bolidas nudažytas matiniais dažais, bet tikrai ne dėl grožio.