Citroën Xantia – prancūziškas šeimyninis automobilis, gamintas 1992-2002 metais. Tai – pakankamai kasdieniškas automobilis, bet jo istorijoje yra keletas įdomių faktų. Pavyzdžiui, ar žinote, kad Xantia buvo briedžio testo čempionas?
7 faktai – jau tradicinis Nodum.lt straipsnių žanras ir dabar atėjo laikas taip aprašyti Citroën Xantia. Jei jums patinka taip struktūruoti straipsniai, kviečiu paskaityti panašų faktų rinkinį apie Jaguar Project 8. Arba apie Mercedes-Benz W 113 Pagoda. Citroën markės gerbėjai turėtų žinoti tokius eksperimentinius automobilius kaip C10 ar M35.
Melas įžangoje – Xantia buvo gaminama iki 2010 m.
Pačioje straipsnio pradžioje paminėta, kad Citroën Xantia buvo gaminama 1992-2002 metais, bet tai nėra visai tikslu.
Citroën Xantia buvo pristatyta 1992 metais kaip pamaina BX. Abu šie automobiliai buvo nupiešti Bertone dizaino namuose, bet garsiojo Marcello Gandini parašas yra tik ant BX eskizų. Xantia savo laiku atrodė kaip labai aštraus silueto, modernus automobilis. Priekinis Xantia paviršius, įskaitant žibintus ir groteles, vizualiai buvo sumažintas, atrodo, bandant prisiminti praėjusių laikų pleištų madą. Dabar akį rėžia juodi bamperiai ir juodos rankenėlės, bet tais laikais gamintojai dažnai nesivargino dažyti šių detalių. Tai nesutrukdė Xantia automobiliui pasiekti pripažinimo kaip vienam gražiausių tų metų modelių (na, bent jau Prancūzijoje). Xantia bamperiai nuo 1997 metų dažyti kėbulo spalva – tada modelis buvo atnaujintas.
Pirmiausia rinkoje pasirodė Xantia hečbekas. Šis 4,4 metrų ilgio automobilis pasižymėjo sedanams artimu siluetu, bet turėjo praktišką plačiai atsiveriančią bagažinę (ir galinio stiklo valytuvą). Xantia su universalo kėbulu pasirodė po poros metų.
2000-ųjų pabaigoje Citroën pradėjo naujo C5 gamybą. Xantia Prancūzijoje buvo gaminamas dar porą metų, bet visiškai naują Xantia buvo galima pamatyti ir 2010 metais.
Citroën buvo užmezgusi prekybinius santykius su Irano automobilių gamintoju SAIPA -pagal susitarimą 2001-2010 metais Xantia buvo gaminama Irane. Taigi, nors Europa to nematė, Xianta gamyba tęsėsi nuo 1992 iki 2010 metų. Panašiomis aplinkybėmis pirmos kartos Volkswagen Golf buvo gaminamas iki 2009 metų. Xantia buvo gaminama ir Kinijoje, bet labai trumpai – tik 1996-1997 metais.
Graikiškas vardas
Per beveik dešimtmetį trukusią gamybą Citroën į pasaulį paleido daugiau nei 1,2 milijonus prancūziškų Xantia automobilių. Jie taip lengvai neskriejo nuo lentynų, kaip, pavyzdžiui, Ford Mondeo ar Opel Vectra, bet tai vis tiek buvo sėkmingas modelis. Nors nuo Xantia gamybos pabaigos Europoje praėjo jau pora dešimtmečių, šie automobiliai nėra labai reti, bet kaip jūs tariate šio modelio vardą?
Pagal prancūzus, Citroën Xantia turėtų būti tariamas ne Ksantija, o Zantija. Tiesa, šio automobilio vardas kildinamas iš senovinio miesto, kurį lietuviškai vadiname Ksantu, pavadinimo. Graikų kalboje tai – geltonas arba auksinės spalvos miestas. O Xantia, kad ir kaip tartumėte šį pavadinimą, yra auksinis automobilis.
Paskutinis su DS palikimu
Hidropneumatinė važiuoklė daug kam buvo priežastis pirkti Citroën ir Xantia čia tikrai nebuvo išimtis. Tačiau tai – paskutinis Citroën automobilis, kuriame ta pati hidraulinė sistema naudojama ir važiuoklei, ir stabdžiams, ir vairo stiprintuvui. Šią sistemą Citroën tobulino nuo DS laikų, bet ji turėjo trūkumų. Be to, Xantia yra paskutinis Citroën, kurio hidraulinė sistema naudoja specialų žalią hidraulinį LHD skystį – vėlesni modeliai naudoja raudoną LDS skystį.
Hidropneumatinės važiuoklės dėka, Xantia yra labai patogus ir smagus automobilis. Tiesa, kai kurie naudotojai ją kritikavo kaip nepatikimą ar brangiai išlaikomą. Tuo tarpu kiti džiaugėsi, kad reguliuojamos važiuoklės dėka Xantia prisitaiko prie įvairių kelio sąlygų.
Xantia buvo siūloma su keliais hidropneumatinės važiuoklės variantais, turinčiais 5, 6, 7, 8 ar 10 sferų. Pastarasis variantas buvo montuojamas į Activa modelius – brangiausius, sportiškiausius Xantia. Xantia Activa posūkius įveikia beveik nepasvirdamas, o tai pravertė briedžio teste.
Briedžio testo čempionas
Briedžio testas – tai dinaminis bandymas, kurio metu stengiamasi išsiaiškinti, kokiu greičiu važiuodamas automobilis dar gali apvažiuoti netikėtai kelyje pasirodžiusią kliūtį. Briedžio testas išbando automobilio dinamines charakteristikas (kaip greitai jis gali keisti važiavimo krypti neprarasdamas stabilumo) ir saugumą. Tokius bandymus atlieka švedų automobilių žurnalas Teknikens Värld. Geriausiai sekasi gerai subalansuotiems, žemą svorio centrą ir labai stabilią važiuoklę turintiems automobiliams. Kitaip tariant, sportiniai automobiliai ir superautomobiliai briedžio teste pasirodo puikiai, o štai pirmos kartos Mercedes-Benz A-Klasse kadaise apsivertė.
1999-ųjų Xantia V6 Activa įveikė briedžio testą rekordiniu 85 km/val. greičiu. Palyginimui, tikras superautomobilis 2017-ųjų McLaren 675LT tai padarė 83 km/val. greičiu, o labai lengvas ir sportiškas 2013-ųjų Lotus Elise S turėjo pristabdyti iki 79 km/val. Tiesa, briedžio testas buvo standartizuotas jau po Xantia pasirodymo – dabar atliekami aštresni posūkiai. Bet kuriuo atveju, Xantia rezultatai briedžio teste buvo įspūdingi, nors automobilis buvo apautas standartinėmis, bet santykinai siauromis padangomis (R15 205/60).
Tokį neįtikėtinai gerą rezultatą Xantia Activa pademonstravo dėl savo automatiškai stabilizuojamos važiuoklės, kuri aštriuose posūkiuose neleidžia kėbului pasvirti į šoną. Dėl to nesikeičia automobilio svorio centras, visi ratai išlaiko vienodą sukibimą ir automobilis yra labai stabilus. Panašios aktyvių stabilizatorių sistemos tokiuose kasdieniškuose automobiliuose ir dabar retai montuojamos, o 1999 metais apskritai buvo kažkas iš ateities.
Xantia rekordas nėra amžinas, o briedžio teste išbandomi tikrai ne visi automobiliai, bet tai vis tiek yra įspūdingas rezultatas.
Peugeot užblokavo stilingiausią Xantia versiją
Šis Bertone dizainas Prancūzijoje 1993 metais buvo apdovanotas. Be to, Hydractive važiuoklė užtikrino stabilų Xantia važiavimą vingiuotais keliais. Atrodo, Citroën Xantia prašyte prašėsi kupė versijos, bet jos niekada negavo.
Citroën buvo sukūrusi Xantia kupė prototipą. Tai buvo išties gražus aštraus dizaino automobilis. Buvo galima įsivaizduoti, kaip po jo kapotu suburgs V6 variklis, o ir hidropneumatinė važiuoklė jam būtų suteikusi sportinių kupė segmente nematytų privalumų. Tačiau Xantia kupė versija į pasaulį nebuvo paleista, nes PSA grupė pirmenybę atidavė Pininfarina gražuoliui Peugeot 406 Coupé. Buvo sukurtas ir koncepcinis Xantia kabrioletas, bet ir jis nepasiekė gamybos.
Nesportiškas čempionas
Jei Xantia kupė būtų pasiekęs gamybą, tai tikriausiai būtų sportiškiausia modelio versija. Tačiau to nebuvo ir galingiausia Xantia su 3,0 litrų V6 varikliu išvysto 140 kW galią. Gerą dieną iki 100 km/val. šis automobilis bėgėjasi 7,6 sekundes.
Tačiau Xantia vis tiek buvo pritaikyta sportui. Jeanas-Lucas Pailleris su Citroën Xantia Turbo 4×4 1994, 1995, 1996, 1998 ir 1999 metais tapo Prancūzijos automobilių kroso čempionu. Smalsuoliams – 1997-aisiais šis titulas atiteko Christianui Ménieriui su Ford Escort Cosworth.
Xantia – grįžimas prie paprasto vairo
Štai faktas, kurio nesitikėjo – Citroën Xantia turi visiškai paprastą vairą. Įprastomis aplinkybėmis tai nebūtų paminėjimo verta savybė, bet juk kalbame apie Citroën.
Xantia pakeitė BX – automobilį, kuris turėjo vieno stipino vairą (ir toks Citroën istorijoje buvo ne vienintelis). Tiesa sakant, Xantia salonas buvo nuobodžiai blankus. Paprastą vairą turi ir pirmos kartos C5, tačiau antros kartos C5 vairas turi nejudančią centrinę dalį. Taigi, Xantia vardas žymi pertrauką Citroën salonų keistume.
Tiesa, Xantia turi keletą įdomių savybių ir salone. Pavyzdžiui, tyliai veikiančią stovėjimo stabdžio svirtį.
Citroën Xantia yra kasdieniškas, per daug į akį nekrentantis, bet įdomus automobilis. Na, bent jau įdomesnis už savo pagrindinius konkurentus – Ford Mondeo, Opel Vectra, Renault Mégane. Galbūt įdomumo kartelė ir nebuvo iškelta labai aukštai, bet jei reikėtų spėti, Xantia, kaip Bertone dizaino kūrinys su hidropneumatine važiuokle ir