Antrojo pasaulinio karo laikų Jeep yra mažas visureigis – 3,36 metrų ilgio ir 1,57 metrų pločio automobilis sveria vos daugiau nei 1,1 toną. Po to kariniai visureigiai stipriai išaugo. Bet ne visi – M422 Mighty Mite, kadaise naudotas JAV jūrų pėstininkų yra neįtikėtinai mažas.
APK laikų Jeep (kuris taip vadintas tik neoficialiai) tarsi padėjo pamatus lengvojo karinio visureigio modeliui. Tačiau būta ir mažesnių karinių mašinų. Verta prisiminti, kad prancūzai Vespa motorolerius buvo apginklavę 75 mm ginklais, o italų Mulo Meccanico buvo varomas visais trimis ratais. Tačiau tos mašinos neprimena visureigių, o M422 Mighty Mite tokiu yra nuoširdžiai, neapsimesdamas.
Iš karto po Antrojo pasaulinio karo JAV ginkluotosios pajėgos ėmė žvalgytis naujo visureigio specialiai Jūrų pėstininkų korpusui. Jis privalėjo būti kiek įmanoma lengvesnis, bet varomas 4 ratais ir pakankamai greitas. Buvo 1946-ieji, todėl nieko keisto, kad savo pasiūlymus teikė kompanijos, kurios anksčiau varžėsi dėl karo meto visureigio gamybos kontrakto.
Pavyzdžiui, kurti pirmuosius prototipus padėjo ir Bantam inžinieriai, kurie anksčiau prisidėjo prie pirmojo Jeep koncepcijos. 1953 metais buvo pateiktas Willys pasiūlymas, vadintas Bobcat arba Aero Jeep. Tiesa, jis buvo atmestas, nes ankstesnis prototipas, žymėtas MARCO MM-100, buvo pažangesnis. Jį išvystė Mid-American Research Corporation, jis naudojo Porsche oru aušinamą variklį ir turėjo nepriklausomą važiuoklę. Įdomu, kad tas prototipas neturėjo tikro išmetimo vamzdžio – tam naudota ertmė rėmo sijoje. Šio sprendimo buvo greitai atsisakyta, nes tai skatino rėmo koroziją. Bet vis tiek buvo nuspręsta, kad JAV jūrų pėstininkai gaus būtent tokį miniatiūrinį visureigį.
Mid-American Research Corporation automobilių negamino, tik vystė koncepcijas, konstrukcijas ir technologijas. Taigi, prototipo kūrimas bandymams buvo patikėtas American Motor Corporation (AMC). Netrukus prasidėjo intensyvos naujojo lengvojo visureigio tobulinimas ir bandymai. 1958 metais mašinos konstrukcija buvo galutinai patvirtinta ir 1960 metais AMC pradėjo masinę M422 Mighty Mite gamybą.
M422 Mighty Mite – pajėgus, karinis, mažas
Žinoma, po M422 Mighty Mite kapotu atsidūrė ne importinis Porsche, o vietinis AMC variklis – 1,8 litrų V4. Pradinėse bandymų stadijose jis išvystė 39 kW, bet masinės gamybos M422 dokumentuose jau pažymėta 41 kW galia. Šis variklis per du riboto praslydimo diferencialus suko visus keturis visureigio ratus. Priekinę ašį, beje, buvo galima atjungti/prijungti net nesustojus.
Iš tikrųjų, mažasis M422 pasižymėjo stebėtinai puikiomis pravažumo savybėmis ir galėjo būti paruoštas gilių brąstų įveikimui. Padėjo tai, kad ratai yra pačiuose automobilio kampuose, o ir važiuoklė yra pakankamai sofistikuota. Nors M422 pakaba naudoja linges, važiuoklė yra pilnai nepriklausoma – 20 amžiaus viduryje tai buvo reta savybė. Bekelėje padėjo ir tai, kad M422 yra labai lengvas – tai yra pirmasis amerikietiškas karinis visureigis su aliumininiu kėbulu, sveriantis vos 770 kg. Tai ne tik padėjo neįklimpti purve, bet ir stipriai palengvino logistiką. M422 privalėjo būti mažas, kad jį būtų galima lengvai permesti lėktuvais, sraigtasparniais, geležinkeliais ir sunkvežimiais.
M422 Mighty Mite yra 2,72 m ilgio ir 1,55 m pločio. Tai – trumpiausias keturiais ratais varomas serijinės gamybos visureigis istorijoje. Aišku, šiais laikais panašias funkcijas atlieka keturračiai, ypač side-by-side tipo mašinos. Todėl tikėtina, kad Mighty Mite rekordas nebus pagerintas. Įprastai Mighty Mite buvo dvivietis, bet gale buvo galima įrengti sulankstomas sėdynes, kurios išplėsdavo maksimalų M422 keleivių skaičių iki 6. Be to, prie šio visureigio dažnai kabinta priekabėlė. Be jos M422 galėjo įsibėgėti iki maždaug 100 km/val., bet įprastai šis visureigis neviršydavo 90 km/val. greičio.
American Motors gamino ir ilgesnę M422 versiją – M422A1 mechaniškai yra identiškas, bet yra 2,87 m ilgio ir sveria 807 kg.
M422 Mighty Mite buvo gaminamas tik porą metų – iki 1962-ųjų. Per tą laiką AMC pagamino 3922 tokius visureigius – nedaug, lyginant su kitomis amerikietiškomis karinėmis mašinomis. Tačiau toks ir buvo planas, nes M422 buvo gaminamas išskirtinai tik Jūrų pėstininkų korpusui. Jis tarnavo kelis metus, buvo naudingas Vietname, tačiau netrukus M422 buvo atsisakyta dėl didelės visureigių kainos, mažo dydžio ir intensyvesnio sraigtasparnių naudojimo.
Keista, kad orlaiviai išstūmė visureigius, bet sraigtasparnių tobulėjimas tiesiog suteikė galimybę aviacijai atlikti užduotis, kurios anksčiau buvo patikimos pačioms mažiausioms lengvoms ratuotoms mašinoms.