Šiaurės Italijos miestas Turinas yra tikras automobilių pramonės židinys. Fiat, Iveco, Alfa Romeo, Abarth, Cisitalia, Lancia, Pininfarina, Bertone ir dar keli garsūs gamintojai veikė arba vis dar veikia Turine. Todėl nieko keisto, kad čia yra ir įspūdingas Nacionalinis automobilių muziejus.

Jus taip pat turėtų dominti Škoda muziejus Prahoje bei Citroën muziejus Paryžiuje. O jei jums įdomesni bendresnės tematikos technikos muziejai, pasvajokite apie apsilankymą Vienos Technikos muziejuje.

Labiausiai fotografuojamas Fiat 500 Nacionaliniame automobilių muziejuje Turine.

Museo Nazionale dell’Automobile di Torino, žinomas sutrumpintu MAUTO vardu, buvo įkurtas 1957 metais. Na, oficialiai jis atidarytas 1960-aisiais, kai buvo užbaigtas specialiai muziejui sukurtas pastatas. Įdomu, kad MAUTO užuomazgos atsekamos iki 1932-ųjų, kai labai aktyvus Turino Automobilių klubas pradėjo kelti muziejaus būtinybės klausimą.

Kaip visada, reikia pasakyti, kad šiame straipsnyje nepaskaitysite apie kiekvieną MAUTO esantį eksponatą. Čia nepamatysite visų nuotraukų, kurias užfiksavau – nėra prasmės viską pažinti ekrane. Nepradėkite su „juk neparodei to“ ir „kodėl nepapasakojai apie aną“ – šis straipsnis yra skirtas sudominti, o ne pakeisti gyvą apsilankymą muziejuje.

Nacionalinis automobilių muziejus Turine yra įsikūręs visai netoli senosios Fiat Lingotto gamyklos, paverstos prekybos centru (ant kurio stogo vis dar yra originali bandymų trasa). Nuo Lingotto iki MAUTO galima nueiti pėsčiomis – abu šiuos objektus aplankykite vienu metu. MAUTO apskritai nėra kažkur užkampyje ar pramoninėje zonoje, todėl muziejų lengvai pasieksite ir viešuoju transportu.

Nacionalinio automobilių muziejaus Turine pastatas. (Herbert wie, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Pats MAUTO pastatas, suprojektuotas Amedeo Albertin, yra gražus 20 amžiaus vidurio architektūros pavyzdys. Melsvai pilkas pastatas išsiskiria iš aplinkos ir neatrodo kaip koks sandėlis. Jis kviečia užeiti. Tai ir užeiname.

Prie MAUTO įėjimo pasitinka BMW Isetta. Tai – itališkas automobilis, Vokietijoje gamintas pagal licenciją.

MAUTO pradeda pasakojimu apie automobilių atsiradimą, todėl pirmoji ekspozicijos dalis yra turtinga ankstyvaisiais bandymais pakeisti arklius. Dabar lengva pamiršti, kad automobiliai kadaise buvo stipriai patobulintos karietos. Štai ši 1854-ųjų Virginio Bordino karieta anksčiau buvo tempiama arklių. Vėliau inžinierius kiek sustiprino jos rėmą, sumontavo tvirtesnius ratus, vairo mechanizmą ir garo variklį.

Bordino karieta. Anksčiau ją tempė arkliai, bet vėliau jos gale atsirado paprastas garo variklis.
Cugnot replika – toks automobilis 1771 metais patyrė pirmąją autoavariją.
La Jamais Contente replika. Toks elektromobilis 1899 metais tapo pirmuoju automobiliu, pasiekusiu 100 km/val. greitį.

Benz Viktoria – savotiškas Mercedes-Benz ir visų automobilių prosenelis. Carlas Benzas sukūrė pirmąjį praktišką automobilį su vidaus degimo variklius – 1885-ųjų Benz Patent-Motorwagen pakeitė pasaulį. Bet po to gaminti Velo ir Viktoria buvo pirmi tikrai gamybai paruošti modeliai.

Benz Viktoria. Šalia – 1892-ųjų Peugeot 3.

Fiat kompanija buvo įkurta 1899 metais. Vos po trijų mėnesių buvo pristatytas pirmasis automobilis. 4,5 AG ir 35 km/val. – skaičiai neįspūdingi, bet kalbame apie 19 amžiaus pabaigą.

1899-ųjų Fiat. Iki mūsų dienų išliko tik du tokie automobiliai.

Apskritai, apžiūrinėti ankstyvuosius automobilius yra labai įdomu, nes tuo pačiu metu pramonininkai kūrė ne tik naujas mašinas kaip produktus, bet ir vystė jų gamybos metodus. Kai dabar gamintojai žvalgosi į pramoninius robotus, automatizuotas surinkimo linijas ir algoritmais ištobulintas veiksmų sekas, ankstyvieji automobilių gamintojai viską kūrė nuo nulio. Daug ankstyvųjų automobilių buvo pagaminti kaltais, obliais ir prakaitu. MAUTO ragina tai prisiminti.

1910-ųjų Renault. 20 amžiaus pradžioje Paryžiuje tai buvo vienas populiariausių taksi automobilių.
1911-ųjų Fiat 4. Šis automobilis nė iš tolo neprimena tų, kurie buvo gaminami 10 metų anksčiau. Su juo Fiat įsiveržė ir į JAV rinką.
8 AG Sizare & Naudin – taip 1907 metais atrodė lenktynes laimintis sportinis automobilis.

Šiek tiek senamadiškos kostiuminės prabangos:

1931-ųjų Cord L-29.
1936-ųjų Mercedes-Benz 500K.
1929-ųjų Isotta Fraschini.

20 amžiaus pradžioje buvo daug labai svarbių automobilių ir Austin 7 tikrai yra vienas iš jų. Tai – tikras liaudies automobilis, tarsi britiškas Ford Model T. Tai jis pastatė britus ant ratų ir nustatė kai kuriuos standartus. Pavyzdžiui, pedalų išdėstymo tvarką po vairuotojo pėdomis. Austin 7, beje, tapo ir pirmuoju Lotus, ir pirmuoju Nissan, ir pirmuoju BMW.

Austin 7 – šis britiškas 1923-1939 metais gamintas automobilis yra svarbesnis nei daugeliui atrodo.
Fiat 500 Topolino, gamintas 1936-1955 metais (šis ankstyvasis). Šis 3,2 metrų ilgio automobilis yra tikrasis klasikinio 500 pirmtakas.
Citroën Traction Avant – pirmasis serijinės gamybos automobilis su kėbuline konstrukcija ir priekiniais varomais ratais. Tikra inovacija 1934 metais.
1937-ųjų Lancia Aprilia – vienas pirmųjų automobilių, ištobulintų vėjo tunelyje.
Ford GPW – Antrojo pasaulinio karo laikų Jeep. Praktiškai identiškas Willys MB.
1956-ųjų Fiat Multipla. Pigus, ekonomiškas ir praktiškas vienatūris šeimai. Tuo metu tokių automobilių beveik nebuvo.

Tikriausiai jau pastebėjote, kaip arti Nacionaliniame automobilių muziejuje Turine galima prieiti prie eksponatų. Tai iš tikrųjų yra įspūdinga. Be to, kai kuriuos modelius galima pamatyti iš visų pusių. Štai Lancia Lambda, gaminta 1923-1931 metais, buvo ne tik paties Vincenzo Lancia šedevras, bet ir tikras inovacijų mazgas. Amortizatoriai, kėbulinė konstrukcija, nepriklausoma važiuoklė, V4 variklis, puikūs stabdžiai visuose 4 ratuose – Lambda pirmyn stūmė visą automobilių pramonę. Ir MAUTO suteikia galimybę apžiūrėti Lambda iš labai arti.

Vienas vėlesnių Lancia Lambda pavyzdžių.
Lancia Lambda konstrukcija. Šioje salėje galima iš arti pamatyti skirtingų automobilių architektūrą.

Peržengus amžiaus vidurį ir už nugaros palikus Antrąjį pasaulinį karą nutiko du dalykai. Visų pirma, žmonėms tiesiog reikėjo transporto priemonių – pigių, paprastų, patikimų. Antra, automobilių sportas sprogo į milžinišką pasaulinį kultūrinį reiškinį, kuris ėmė daryti daug didesnę įtaką ir gatviniams automobiliams.

1959-ųjų Autobianchi Bianchina 500.
Vespa 400 – ekonomiškas automobilis, gamintas 1957-1961 metais.
Fiat 600 – artimas aukščiau matytos Multipla giminaitis.
Mini Cooper. Tai yra artimai su automobilių sportu susijęs automobilis.
1967-ųjų NSU Ro 80. Šis automobilis yra varomas rotoriniu varikliu. Šis dizainas padarė įtaką Audi 100 C2.

Didenybė Formulė 1. Tam, kad pamatytumėte detaliai, turėsite apsilankyti muziejuje – visų pergalių ir inovacijų paminėti tiesiog neįmanoma. Iš tikrųjų, čia esančių bolidų skaičius šokiruoja. Matomi skirtingų erų F1 automobiliai, kai kurie iš jų vairuoti absoliučių sporto legendų.

Raudonuojanti Grand Prix bolidų jūra.
Mercedes-Benz W196 – toks bolidas varžėsi 1954-1955 metais.
1980-ųjų Ferrari 312 T5 – šį bolidą vairavo Gilles Villeneuve.
Jei esate Formulės 1 mėgėjas, vien šioje salėje praleisite labai daug laiko.

Aišku, ir sportinių automobilių MAUTO salėse yra labai daug. Kai kurių iš jų, beje, net negalima fotografuoti.

Šeštojo dešimtmečio Chevrolet Corvette. Įprastai šiame automobilyje galima nusifotografuoti.
Iso Rivolta Lele F ir Ferrari 208 GTB.
1972-ųjų Ferrari 365 GT4 2+2.

MAUTO turi ir nemažai labai keistų, bet įdomių automobilių. Apie lenktynininko Piero Taruffi sukurtą Tarf galite paskaityti svetainėje. 1954-ųjų Fiat Turbina irgi yra įdomus eksperimentas – toks automobilis yra vienintelis.

Piero Taruffi Ir Tarf skirtas stendas Nacionaliniame automobilių muziejuje Turine.
1954-ųjų Fiat Turbina. Šis ypatingai aptakus automobilis turi reaktyvinį variklį ir buvo išbandytas ant Lingotto gamyklos stogo.

MAUTO taip pat rengia kuria ekspozicijas. Nodum.lt autoriaus apsilankymo metu muziejuje lankėsi ralio legendos. Ir labai daug jų, bet kadangi nuvykę vėliau jų galite neberasti, parodysiu tik kelis bolidus:

1973-iųjų Alpine A110.
1977 metais Lancia Stratos pelnė Pasaulio ralio čempionato titulą.
Audi Quattro pakeitė ralio principus.

Nacionalinis automobilių muziejus Turine yra įspūdinga vieta. Kitaip jos apibūdinti negaliu. Tai – kolekcija, kuri pasakoja istoriją, kuri kiekvieno automobilių mėgėjo mintyse skambės skirtingai. Apsilankymas čia yra patirtis, išsilavinimas ir įkvėpimas. Norėčiau, kad MAUTO būtų daugiau Lamborghini, vienas-kitas šiuolaikinis superautomobilis, bet ten ir taip visko tiek daug! Geriausia tai, kad ten daug automobilių, kurių net aš nepažinojau. Ir buvo labai malonu su jais susipažinti.

Museo Nazionale dell’Automobile di Torino

Adresas – Corso Unità d’Italia 40, 10126, Turinas, Italija

Internete – Museoauto.com/en/

Darbo laikas – pirmadienį – 10:00-14:00, antradienį-sekmadienį – 10:00-19:00.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia