Šiaurės Italijos miestas Turinas yra tikras automobilių pramonės židinys. Fiat, Iveco, Alfa Romeo, Abarth, Cisitalia, Lancia, Pininfarina, Bertone ir dar keli garsūs gamintojai veikė arba vis dar veikia Turine. Todėl nieko keisto, kad čia yra ir įspūdingas Nacionalinis automobilių muziejus.
Jus taip pat turėtų dominti Škoda muziejus Prahoje bei Citroën muziejus Paryžiuje. O jei jums įdomesni bendresnės tematikos technikos muziejai, pasvajokite apie apsilankymą Vienos Technikos muziejuje.
Museo Nazionale dell’Automobile di Torino, žinomas sutrumpintu MAUTO vardu, buvo įkurtas 1957 metais. Na, oficialiai jis atidarytas 1960-aisiais, kai buvo užbaigtas specialiai muziejui sukurtas pastatas. Įdomu, kad MAUTO užuomazgos atsekamos iki 1932-ųjų, kai labai aktyvus Turino Automobilių klubas pradėjo kelti muziejaus būtinybės klausimą.
Kaip visada, reikia pasakyti, kad šiame straipsnyje nepaskaitysite apie kiekvieną MAUTO esantį eksponatą. Čia nepamatysite visų nuotraukų, kurias užfiksavau – nėra prasmės viską pažinti ekrane. Nepradėkite su „juk neparodei to“ ir „kodėl nepapasakojai apie aną“ – šis straipsnis yra skirtas sudominti, o ne pakeisti gyvą apsilankymą muziejuje.
Nacionalinis automobilių muziejus Turine yra įsikūręs visai netoli senosios Fiat Lingotto gamyklos, paverstos prekybos centru (ant kurio stogo vis dar yra originali bandymų trasa). Nuo Lingotto iki MAUTO galima nueiti pėsčiomis – abu šiuos objektus aplankykite vienu metu. MAUTO apskritai nėra kažkur užkampyje ar pramoninėje zonoje, todėl muziejų lengvai pasieksite ir viešuoju transportu.
Pats MAUTO pastatas, suprojektuotas Amedeo Albertin, yra gražus 20 amžiaus vidurio architektūros pavyzdys. Melsvai pilkas pastatas išsiskiria iš aplinkos ir neatrodo kaip koks sandėlis. Jis kviečia užeiti. Tai ir užeiname.
MAUTO pradeda pasakojimu apie automobilių atsiradimą, todėl pirmoji ekspozicijos dalis yra turtinga ankstyvaisiais bandymais pakeisti arklius. Dabar lengva pamiršti, kad automobiliai kadaise buvo stipriai patobulintos karietos. Štai ši 1854-ųjų Virginio Bordino karieta anksčiau buvo tempiama arklių. Vėliau inžinierius kiek sustiprino jos rėmą, sumontavo tvirtesnius ratus, vairo mechanizmą ir garo variklį.
Benz Viktoria – savotiškas Mercedes-Benz ir visų automobilių prosenelis. Carlas Benzas sukūrė pirmąjį praktišką automobilį su vidaus degimo variklius – 1885-ųjų Benz Patent-Motorwagen pakeitė pasaulį. Bet po to gaminti Velo ir Viktoria buvo pirmi tikrai gamybai paruošti modeliai.
Fiat kompanija buvo įkurta 1899 metais. Vos po trijų mėnesių buvo pristatytas pirmasis automobilis. 4,5 AG ir 35 km/val. – skaičiai neįspūdingi, bet kalbame apie 19 amžiaus pabaigą.
Apskritai, apžiūrinėti ankstyvuosius automobilius yra labai įdomu, nes tuo pačiu metu pramonininkai kūrė ne tik naujas mašinas kaip produktus, bet ir vystė jų gamybos metodus. Kai dabar gamintojai žvalgosi į pramoninius robotus, automatizuotas surinkimo linijas ir algoritmais ištobulintas veiksmų sekas, ankstyvieji automobilių gamintojai viską kūrė nuo nulio. Daug ankstyvųjų automobilių buvo pagaminti kaltais, obliais ir prakaitu. MAUTO ragina tai prisiminti.
Šiek tiek senamadiškos kostiuminės prabangos:
20 amžiaus pradžioje buvo daug labai svarbių automobilių ir Austin 7 tikrai yra vienas iš jų. Tai – tikras liaudies automobilis, tarsi britiškas Ford Model T. Tai jis pastatė britus ant ratų ir nustatė kai kuriuos standartus. Pavyzdžiui, pedalų išdėstymo tvarką po vairuotojo pėdomis. Austin 7, beje, tapo ir pirmuoju Lotus, ir pirmuoju Nissan, ir pirmuoju BMW.
Tikriausiai jau pastebėjote, kaip arti Nacionaliniame automobilių muziejuje Turine galima prieiti prie eksponatų. Tai iš tikrųjų yra įspūdinga. Be to, kai kuriuos modelius galima pamatyti iš visų pusių. Štai Lancia Lambda, gaminta 1923-1931 metais, buvo ne tik paties Vincenzo Lancia šedevras, bet ir tikras inovacijų mazgas. Amortizatoriai, kėbulinė konstrukcija, nepriklausoma važiuoklė, V4 variklis, puikūs stabdžiai visuose 4 ratuose – Lambda pirmyn stūmė visą automobilių pramonę. Ir MAUTO suteikia galimybę apžiūrėti Lambda iš labai arti.
Peržengus amžiaus vidurį ir už nugaros palikus Antrąjį pasaulinį karą nutiko du dalykai. Visų pirma, žmonėms tiesiog reikėjo transporto priemonių – pigių, paprastų, patikimų. Antra, automobilių sportas sprogo į milžinišką pasaulinį kultūrinį reiškinį, kuris ėmė daryti daug didesnę įtaką ir gatviniams automobiliams.
Didenybė Formulė 1. Tam, kad pamatytumėte detaliai, turėsite apsilankyti muziejuje – visų pergalių ir inovacijų paminėti tiesiog neįmanoma. Iš tikrųjų, čia esančių bolidų skaičius šokiruoja. Matomi skirtingų erų F1 automobiliai, kai kurie iš jų vairuoti absoliučių sporto legendų.
Aišku, ir sportinių automobilių MAUTO salėse yra labai daug. Kai kurių iš jų, beje, net negalima fotografuoti.
MAUTO turi ir nemažai labai keistų, bet įdomių automobilių. Apie lenktynininko Piero Taruffi sukurtą Tarf galite paskaityti svetainėje. 1954-ųjų Fiat Turbina irgi yra įdomus eksperimentas – toks automobilis yra vienintelis.
MAUTO taip pat rengia kuria ekspozicijas. Nodum.lt autoriaus apsilankymo metu muziejuje lankėsi ralio legendos. Ir labai daug jų, bet kadangi nuvykę vėliau jų galite neberasti, parodysiu tik kelis bolidus:
Nacionalinis automobilių muziejus Turine yra įspūdinga vieta. Kitaip jos apibūdinti negaliu. Tai – kolekcija, kuri pasakoja istoriją, kuri kiekvieno automobilių mėgėjo mintyse skambės skirtingai. Apsilankymas čia yra patirtis, išsilavinimas ir įkvėpimas. Norėčiau, kad MAUTO būtų daugiau Lamborghini, vienas-kitas šiuolaikinis superautomobilis, bet ten ir taip visko tiek daug! Geriausia tai, kad ten daug automobilių, kurių net aš nepažinojau. Ir buvo labai malonu su jais susipažinti.
Museo Nazionale dell’Automobile di Torino
Adresas – Corso Unità d’Italia 40, 10126, Turinas, Italija
Internete – Museoauto.com/en/
Darbo laikas – pirmadienį – 10:00-14:00, antradienį-sekmadienį – 10:00-19:00.