Kitą kartą, kai būsite lėktuve, atidžiai patyrinėkite saugumo instrukcijas. Jose tikrai bus paminėtas ir pripučiamų čiuožyklų naudojimas. Tai – specialūs evakuacijos įrenginiai, kurie prireikus per akimirką prisipūstų, leisdami keleiviams saugiai pasprukti. Bet kaip tos čiuožynės taip greitai pripučiamos? Kodėl ant jų būtinai reikia šokti?

Lėktuvų saugumas yra labai gerai apgalvotas – nuo technologijų iki procedūrų. Pavyzdžiui, jums tikrai reikėtų atkreipti dėmesį į saugumo instruktažą, net jei skrendate ne pirmą kartą. Jei atidžiai klausysitės, skrydžių palydovams nereikės jums priminti, kada reikia pakelti sėdynės atlošą, nes nuo to priklauso ir saugos diržų, kurie yra visiškai kitokie nei automobiliuose, veikimas.

Evakuacinės čiuožynės padeda greitai palikti lėktuvą. (運輸安全委員会, Wikimedia (CC BY 4.0)

Absoliuti dauguma komercinių lėktuvų yra žemasparniai su po sparnais sumontuotais varikliais. Be to, bagažo skyrius dažniausiai yra po keleivių salonų, todėl nieko keisto, kad lėktuvų durys įprastai yra pasiekiamos aukštais laiptais. Evakuojantis tai gali sukelti problemų – niekas nespės tų laiptų privežti, o jie ir šiaip nėra nei greičiausias, nei saugiausias būdas pasiekti žemę. Taigi, naudojamos avarinės čiuožynės.

Tiesa, čiuožynes turi ne visi lėktuvai – ne visiems jos reikalingos. Bombardier CRJ, Embraer 145, ATR-42/72 ir keli kiti regioniniai lėktuvai yra pakankamai žemi, kad avarinių čiuožynių jiems nereikėtų. Pro atviras duris galima šokti laukan, jei to prireiktų. Kai kurie mažesni lėktuvai turi ir savus laiptelius.

Kas pripučia avarines lėktuvų čiuožynes?

Po avarinio nusileidimo ar tiesiog netikėtai sustojus dar nepakilus, avarinės čiuožynės prie lėktuvo durų pripučiamos automatiškai vos atvėrus duris. Tai privalo įvykti vos per kelias sekundes – JAV Federalinė aviacijos administracija nurodo, kad gamintojas privalo sudaryti galimybę visiems lėktuvo keleiviams evakuotis per 90 sekundžių, net jei galima naudotis tik puse lėktuvo durų. Šis reikalavimas taikomas ir tokiems milžinams kaip Airbus A380 ar Boeing 747-8. Taigi, tos avarinės čiuožynės privalo prisipūsti per 4-7 sekundes, nepriklausomai nuo vėjo, oro temperatūros ar kitų aplinkybių. Tos čiuožynės prisipučia su tokia jėga, kad kai jos yra įjungtos, durys turi būti pažymėtos, kad atvykę gelbėtojai netyčia nebūtų nublokšti.

Dėl techninių problemų aktyvuota avarinė čiuožynė. Ji išsiskleidė netinkamai, nes durys buvo beveik uždarytos. (Christopher Michel, Wikimedia (CC BY 2.0)

Be to, avarinės čiuožynės mechanizmas privalo būti labai kompaktiškas ir, pageidautina, lengvas. Bet kartu ir patikimas, nepaisant visų stipresnių nusileidimų, temperatūros ciklų ir kitų faktorių.

Tikriausiai pagalvojote apie automobilio oro pagalvių mechanizmą – jis taip pat prisipučia labai greitai. Tačiau automobilines oro pagalves pripučia po nedidelio užtaiso sprogimo išsiplėtusios dujos, o lėktuvuose sprogstančios medžiagos nėra pageidaujamos. Todėl naudojami 200 barų, 1,6-16,4 litrų suslėgtų dujų cilindrai, užpildyti grynu azotu (N2) arba azoto ir anglies dvideginio mišiniu. Anksčiau tie balionai gaminti iš plieno, o dabar naudojamas aliuminis ar kitos lengvesnės medžiagos.

Kai avarinės čiuožynės mechanizmas aktyvuojamas, dujos iš cilindro ima plūsti į konstrukcijos vidų. Mažo baliono nepakaktų užpildyti didelei čiuožynei, bet dujos į konstrukciją plūsta per vadinamuosius venturi mechanizmus, kurie tuo pačiu traukia orą iš aplinkos. Tam nereikia jokių mechaninių ar elektrinių pompų. Vienas aukšto slėgio 12,3 litrų balionas per kelias sekundes gali pripūsti čiuožynę, kurios vidinis tūris – apie 24 kubiniai metrai. Čiuožynės dabar gaminamos iš storo poliuretano, bet vis dar naudojami ir iš nailono ar neopreno audinio pasiūti įrenginiai.

Airbus A330 su pripūsta evakuacine čiuožyne. Šis daiktas prisipučia per 5-7 sekundes. (Shimin Gu, Wikimedia (GFDL 1.2)

Kodėl ant avarinių čiuožynių reikia šokti?

Jei įsižiūrėsite į saugumo instrukcijas, kurias rasite kur nors prie savo sėdynės, pastebėsite, kad jose parodyta, kad ant pripūstos avarinės čiožynės reikia šokti. Kai kurios oro linijos griežtai nurodo – atsisėsti prieš čiuožiant galima tik su vaiku ant kelių. Kodėl?

Iš tikrųjų, atsakymas paprastas – greitis. Nušokti trunka tik akimirką, o štai atsisėsti ant grindų – jau porą. Be to, viršuje, kur čiuožynė tvirtinama prie lėktuvo, didesnė tikimybė už ko nors užkliūti ar tapti kliūtimi evakuotis skubantiems keleiviams.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia