Europos metų automobilis renkamas nuo 1964 metų, tačiau per visą šį laiką sportinis automobilis šį konkursą laimėjo tik kartą. Tai pasiekė Porsche 928 – modelis, turėjęs pakeisti 911.

Europos metų automobiliu įprastai skelbiamas koks nors kasdieniškas, bet gerai apgalvotas automobilis. Pavyzdžiui, 1975 metais šį konkursą laimėjo Citroën CX – labai įdomų dizainą turintis automobilis su kiek keistu spidometru. Volkswagen Golf ne kartą skelbtas Europos metų automobiliu ir daug kartų liko antras ar trečias. Net keista pagalvoti, bet pirmą ir paskutinį kartą sportinė mašina Europos metų automobilio titulą iškovojo 1978-aisiais.

Porsche 928 1981 metais. Ruda spalva tais laikais buvo labai populiari. (Charles01, Wikimedia)

Porsche 911 neabejotinai yra garsiausias šio gamintojo modelis. Jis gaminamas nuo 1964 metų (tiesa, jei ne Peugeot, jį vadintume 901). Keista ir pagalvoti, bet vienu metu Porsche ruošėsi 911 modelio galui. Ne šiaip sau – naftos krizė stipriai nusmukdė sportinių automobilių pardavimus. Be to, 911 užsitarnavo ne paties saugiausio automobilio reputaciją, nes gale sumontuotas variklis nulėmė neįprastą svorio pasiskirstymą, dėl kurio nepatyrę vairuotojai posūkiuose kartais neįsitekdavo tarp griovių. Dėl to, beje, būta gandų, kad Vokietija uždraus automobilius su gale sumontuotais varikliais. Pats kompanijos savininkas Ferdinandas Porsche kartu su vienu iš kompanijos direktorių Ernstu Fuhrmannu svarstė, kuo reikės pakeisti 911. Fuhrmannas ragino imtis sportiško GT gamybos ir tikėjo, kad tolesnis 911 vystymas yra laiko ir resursų švaistymas.

Šis pasiūlymas buvo logiškas. Tuo metu 911 buvo maždaug dešimties metų senumo modelis – pats tas laikas pagalvoti apie kažką naujo. Be to, maži, nepraktiški sportiniai automobiliai po naftos krizės tarsi išėjo iš mados. Galiausiai, jei 911 su oru aušinamu varikliu gale ir buvo dėl ko nors kritikuojamas, tai dėl senamadiško dizaino – jis buvo išvystytas iš Porsche 356, kuris, savo ruoštu, buvo sukurtas Volkswagen Vabalo pagrindu. Ferdinandas Porsche uždegė žalią šviesą naujam projektui – skysčiu aušinamam sportiniam GT, kuris galėtų konkuruoti su Mercedes-Benz ir BMW pasiūlymais. Po kelių metų kūrybos ir bandymų šis projektas 1977-ųjų Ženevos automobilių parodoje buvo pristatytas kaip Porsche 928.

1978-ųjų Porsche 928. (Decampos, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Porsche 928 – naujas, gražus, bet ne 911

Nors Porsche inžinieriai svarstė kelias skirtingas konfigūracijas, galiausiai buvo nuspręsta, kad 928 bus didelis kupė su skysčiu aušinamu V8 varikliu priekyje, 2+2 sėdynių salonu ir praktiško dydžio bagažine gale. Didžiausi Porsche fanai tuo metu pyko, kad 911 pamaina vadinamas automobilis neturi tradicinių bruožų – na kodėl 928 variklis yra priekyje ir kodėl jis nėra aušinamas oru?!

Kalbant apie variklį, ankstyvieji 928 turi 4,5 litrų V8. Su laiku jis augo ir galiausiai pasiekė net 5,4 litrų darbinį tūrį. Galia su metais irgi išaugo nuo 177 iki 257 kW. Įdomu tai, kad darbinio tūrio auginimo galimybės buvo numatytos iš pat pradžių – Porsche paliko didelius tarpus tarp cilindrų, todėl jie turėjo vietos augimui. Aišku, Porsche mėgėjams nepatiko tai, kad tas V8 yra aušinamas skysčiu, tačiau tokiam dideliam ir galingam varikliui tai buvo būtina. Porsche greičiausiai iš pat pradžių planavo panaudoti šį variklį automobilių sporte, nes jis turi labai gerą visiškai aliumininį bloką su labai dideliais aušinimo skysčio kanalais.

Porsche 928 variklis yra sumontuotas viduryje – tarp salono ir priekinės ašies. (KarleHorn, Wikimedia (CC BY 3.0)

Beje, Porsche 928 variklis yra sumontuotas už priekinės ašies. Variklio padėtis ir gale sumontuota pavarų dėžė sukūrė tobulą svorio pasiskirstymą tarp ašių – ankstyvųjų 911 saugumo problemų 928 tikrai neturi. Dauguma Porsche 928 turi automatines 3 arba 4 laipsnių transmisijas, bet paieškoję rastumėte egzempliorių ir su 5 laipsnių mechanine dėže.

928 nėra ypatingai lengvas automobilis – 4,52 metrų ilgio mašina sveria 1,45-1,6 tonas. Ankstyvieji modeliai, išvystantys 177 kW galią, iki 100 km/val. bėgėjasi 6,8 sekundes, bet vėliau, varikliui augant ir galiai didėjant, šis rodiklis nukrito iki 5,7 sekundžių. Lygiai taip pat maksimalus greitis išaugo nuo 230 iki 275 km/val.

Porsche 928 S – ši versija pristatyta 1984 metais turi 4,7 litrų variklį, išvystantį 221-228 kW. (kitmasterbloke, Wikimedia(CC BY 2.0)

Porsche 928 yra didesnis, patogesnis, praktiškesnis už to meto 911. Tačiau galiausiai Porsche turėjo atsisakyti planų nutraukti legendinio modelio gamybą. Kodėl? Nes 928 pardavimais taip niekada ir nepavijo senstančio 911. 928 buvo brangesnis ir prabangesnis, bet 911 daug kam atrodė kaip tiesiog labiau Porsche. Juokinga, nes 928 buvo labiau Porsche nei 911. Kadangi 911 gali atsekti savo šaknis iki Vabalo, o 914 buvo bendras projektas su Volkswagen, techniškai 928 yra pirmasis nepriklausomas Porsche markės modelis.

Ir kaip baigėsi 928 konkurencijos su 911 istorija? Porsche nutraukė 928 gamybą 1995 metais. Paskutiniai keli modelio gamybos metai pasižymėjo labai lėtais pardavimais ir buvo akivaizdu, kad nors 928 yra giriamas žurnalistų, jo laikas artėja prie pabaigos. Iš viso 1977-1995 metais pagaminta kiek daugiau nei 65,5 tūkstančiai 928 vienetų. Po to Porsche daugiau nebegamino jokio kupė su V8 varikliu priekyje. Tuo tarpu 911 istorija tęsiasi.

7 įdomiausios Porsche 928 savybės

Bamperiai. Porsche 928 dizainą sukūrė Wolfgangas Möbiusas, padedamas Anatoleo Lapineo. Akivaizdu, kad buvo ieškoma aptakios, bet kartu ir modernios formos, kuri tarsi pabrėžtų, kad 928 yra prabangesnis, aukštesnės klasės automobilis nei 911. Bet jie turėjo tvarkytis ir su tų laikų problemomis – pavyzdžiui, bamperiais.

Porsche 928 turi labai gerai integruotus kėbulo spalvos bamperius. (Joost J. Bakker, Wikimedia(CC BY 2.0)

Keisti reikalavimai bamperiams JAV buvo didelis galvos skausmas Porsche inžinieriams. Bet jie šį galvosūkį įveikė puikiai – 928 turi inovatyvius elastingus poliuretano bamperius su kėbulo spalvos plastiko apdaila. Tai pagerino automobilio išvaizdą, aerodinamiką ir nesukūrė problemų JAV – vienoje pagrindinių Porsche rinkų.

Aliuminis. Dabar Porsche 928 yra tikras kolekcinis klasikinis automobilis. Aišku, jis turi savų trūkumų, bet kalbėti apie tokių automobilių patikimumą būtų kvaila. Kita vertus, 928 yra pakankamai atsparus rūdims, nes nemaža jo kėbulo dalis yra pagaminta iš aliuminio. 928 durelės, kapotas ir sparnai yra pagaminti iš aliuminio, o likusi kėbulo dalis – iš galvanizuoto plieno. 1984 metais 24 valandų lenktynėms Deitonoje buvo sukurtas visiškai aliumininis 928.

Žibintai. Dažnai kalbame apie atsimerkiančius žibintus, bet Porsche 928 žibintai nėra paslepiami. Jie tiesiog prigula suteikdami aptakumo automobilio formai. Šį sprendimą Porsche inžinieriai labai atvirai nusižiūrėjo nuo Lamborghini Miura. Ir, vėlgi, tai buvo šis tas, kas padėjo pakylėti 928 virš 911.

Porsche 928 su pakeltais žibintais. (The Car Spy, Wikimedia (CC BY 2.0)

Prietaisų panelė. Yra tokių automobilių, kuriuose vairas gali užstoti spidometrą, bet 928 nėra vienas iš jų. Tai – vienas iš pirmųjų (jei ne pats pirmasis) automobilių, kurio panelės ir vairo padėtis yra reguliuojama drauge. Tai yra, jei nuleidžiate vairą, spidometras ir kiti prietaisai nusileidžia kartu.

928 buvo labai giriamas dėl patogumo – visi prietaisai yra labai lengvai pasiekiami, o ir sėdynės yra sukurtos ilgoms kelionėms.

Porsche 928 salonas su mechanine pavarų dėže. (Decampos, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

4 skydeliai nuo saulės. Kalbant apie saloną, Porsche 928 turi pakankamai didelius stiklus. Galinis stiklas yra toks didelis, kad prie jo sumontuota ir papildoma saulės skydelių pora. Kadangi pavarų dėžė yra sumontuota gale, vietos ant galinės 928 sėdynės nėra daug. Bet jei jau ten įsirangysite, galėsite pasislėpti nuo saulės.

Galiniai vairuojami ratai. Porsche 928 turi pasyviai vairuojamus galinius ratus – jis turi inovaciją vadinamą Weissach ašimi. Ji reikšmingai nesumažina apsisukimo spindulio, bet suteikia automobiliui stabilumo greituose posūkiuose ar staigiai stabdant.

Galinis Porsche 928 stiklas yra gana didelis ir kyla virš gale sėdinčių keleivių galvų. (Antti, Wikimedia (CC BY 2.0)

Ypatingos versijos. Nors Porsche 928 buvo po truputį vystomas, auginta jo galia ir sportiškumas, kėbulo forma kito nedaug. 928 nesulaukė oficialios kabrioleto versijos (nors buvo kompanijų, kurios vykdė tokias modifikacijas). Tačiau buvo kitokių modifikacijų.

Pavyzdžiui, 1984 metais Porsche savo vadovui Ferdinandui Porsche 75-ojo gimtadienio proga įteikė ypatingą dovaną – keturdurį 928, pažymėtą 942 ženklu. Jis laikomas netiesioginiu Panamera pirmtaku.

Papildomos durelės gale palengvino patekimą ant galinės sėdynės, o ir pats automobilis buvo gerokai ilgesnis nei standartinis 928. (Gamintojo nuotrauka)

1986 metais Porsche kartu su AMG sukūrė ilgesnės ratų bazės 928. Tais laikais AMG modifikavo ne tik Mercedes-Benz automobilius. Aišku, egzistavo ir lenktyninių Porsche 928 automobilių.

Porsche 928 nepakeitė 911. Jis netapo kompanijos bestseleriu ir nepakeitė markės kurso taip, kaip buvo planuojama ir tikimasi. Tačiau tai – gana inovatyvus, savotiškai gražus ir įdomus automobilis. Ir, beje, vienas iš Jeremy Clarksono mėgstamiausių modelių.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia