Šildomos sėdynės automobilyje yra vienas iš tų patogumų, kurie atrodo nereikalingi tol, kol jų neišbandote. Sename jūsų tėvų automobilyje šildomų sėdynių turbūt nebuvo ir niekas jų nepasigesdavo, o šildomas vairas tikriausiai atrodė ne tik kaip tolima prabanga, bet ir kaip nereikalinga nesąmonė. Bet tai – komforto įranga, kuri žiemą tikrai džiugina.

Šildomų sėdynių mygtukas 21-ojo amžiaus pradžios BMW. (Wikimedia)

Anksčiau žmonės dažnai vairuodavo su pirštinėmis. Tiesa, nebūtinai dėl šalčio. Tam, kad vairuotume saugiai ir patogiai, vairas turi būti laikomas tvirtai ir užtikrintai. Ar tikrai galite savo nuo ledo grandymo sustabarėjusiomis rankomis gerai sugriebti sušalusį odinį vairą? Ar tikrai jums netrukdo nuo per naktį sušalusios odinės sėdynes jūsų nugarai perduodamas šaltis?

Aišku, tai – komforto įranga. Bet patogumas žmogui yra labai svarbus. Kai niekas nedirgina, netrukdo, susitelkti į kelią yra lengviau. Jau vien dėl to, kad negalvojate apie prie odinės sėdynės šąlantį užpakalį ar pirštus, kurių jau nebejaučiate.

1966-ųjų Cadillac De Ville kabrioletas. (Greg Gjerdingen, Wikimedia (CC BY 2.0)

Kada ir koks automobilis pirmasis gavo šildomas sėdynes? Tai įvyko anksčiau nei galbūt spėtumėte. 1966 metais šiek tiek atnaujintas trečios kartos Cadillac de Ville gavo šildomas priekines sėdynes. Laikais, kai vientisos priekinės sėdynės dar buvo populiarios, tai buvo didis privalumas. Aišku, ir anksčiau buvo bandymų rinkai pristatyti šį patogumą, bet būtent Cadillac 1966 metais tapo pirmąja marke, kuri šildomas sėdynes montavo serijinės gamybos automobiliuose. Tiesa, už tai teko mokėti papildomai, bet vėsesnėse JAV dalyse gyvenantys pirkėjai mielai automobilio užsakymo lape žymėjo varnelę prie šildomų sėdynių. Netrukus Cadillac pavyzdžiu pasekė ir kiti amerikiečių automobilių gamintojai. 1972 metais šildoma vairuotojo sėdynė tapo standartine kai kurių SAAB automobilių įranga.

Iš tikrųjų, šildomų sėdynių technologija yra labai paprasta. Į sėdynes įterpiamas vadinamas varžos elementas (de Ville atveju jis buvo anglies audinio, bet gali būti ir metalinis), kuris įkaista, kai per jį leidžiama elektros srovė. Elektrinės antklodės veikia panašiai ir yra daug senesnės nei šildomos sėdynės automobiliuose.

Tuo tarpu ventiliuojamos sėdynės yra kiek sudėtingesnės – jose turi būti ventiliatoriai. Kai kurie automobiliai turi netgi vėsinamas sėdynės, į keleivių užpakalius nukreipiančias žemesnės temperatūros orą iš oro kondicionavimo sistemos. 1997 metais SAAB tapo pirmąja kompanija, siūlančia ventiliuojamas sėdynes serijinės gamybos automobiliuose. Kai kurie šiuolaikiniai automobiliai žmones džiugina ir šildo oro šaliku – į sprandą pučiamas šiltas oras.

Millerio šildomo vairo patento atvaizdai, 1962 m.

Na, o šildomą vairaratį 1962 metais užpatentavo amerikietis Richardas D. Milleris. Patento paraiškoje jis rašė, kad šaltas plastikinis vairas yra ne tik nepatogus, bet ir nesaugus, nes jį sunku tinkamai laikyti. Tiesa, panašios schemos patentuotos dar 1907 metais, o elektriniai vairo šildytuvai kaip papildomi aksesuarai buvo gaminami nuo 1912-ųjų. Tačiau šildomi vairai serijinės gamybos automobiliuose pradėjo plisti tik 21-ojo amžiaus pradžioje, nors kai kurie gamintojai su jais eksperimentavo dar septintojo dešimtmečio viduryje.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia