Lėktuvai gali turėti įvairių variklių – viskas priklauso nuo gamintojo fantazijos, pasirinktos konstrukcijos ir orlaivio paskirties. Tačiau jei žinote, kad lėktuvas yra propelerinis, tikitės ir pamatyti propelerį. Pažvelkite į RFB Fantrainer – ar galite greitai pasakyti, kur yra šio propelerinio lėktuvo variklis?
RFB Fantrainer yra pakankamai keistas lėktuvas. Žinoma, kaip su keistais orlaiviais būna dažnai, jo dizainas atitinka funkciją. Nodum apie keistus orlaivius rašo pakankamai dažnai. Praeitą kartą siūlėme paskaityti apie asimetrišką Rutan Boomerang, o prieš tai kvietėme susipažinti su dviem poromis sparnų ir dviem stumiančiais turbopropeleriniais varikliais aprūpintu Piaggio P.180 Avanti. Dabar pasižiūrėsime, kur slepiasi RFB Fantrainer variklis ir kam šis lėktuvas skirtas apskritai.
Dabar jau išnykęs vokiečių lėktuvų gamintojas Rhein Flugzeugbau aštuntojo dešimtmečio pradžioje stebėjo padėtį rinkoje ir suprato, kad šalies karinėms oro pajėgoms greitai reikės mokomojo lėktuvo. Tuomet naudoti Piaggio P.149 lėktuvai jau seno, buvo nepatikimi ir neatitiko besikeičiančių standartų. Vokietijos karinėms oro pajėgoms reikėjo tokio lėktuvo, kuris leistų mokyti jaunus, nedaug skrydžio patirties turinčius pilotus, tačiau tuo pačiu būtų pigiai išlaikomas. Rhein Flugzeugbau manė, kad turi ką pasiūlyti.
Dar nuo 1969 metų Rhein Flugzeugbau eksperimentavo su uždengto propelerio lėktuvais. 1975 metais kompanija paskelbė, kad pabandys sukurti tokį propelerinį orlaivį, kuris tiksliai pamėgdžios reaktyvinių lėktuvų skrydžio charakteristikas. Juk pilotai buvo ruošiami tapti reaktyvinių naikintuvų pilotais. Taip 1977 metais pirmam skrydžiui pakilo RFB Fantrainer, apie kurį dabar ir skaitote.
Pirmasis RFB Fantrainer prototipas buvo varomas dviem NSU rotoriniais varikliais. Automobilinių variklių montavimas lėktuve buvo gana sudėtingas ir varikliai pasirodė esantys silpnoki, todėl antrasis prototipas gavo turboveleninį Allison variklį. Turboveleninis variklis yra labai panašus į turbopropelerinį. Esminis skirtumas yra tas, kad turbopropelerinis variklis tiesiogiai suka propelerį, o turboveleninis – veleną, kuris propelerį suka tik per atskirą pavarų dėžę. Juk tereikia suprasti, kad RFB Fantrainer buvo propelerinis lėktuvas.
Tiesa, tas antrasis prototipas sudužo, todėl pirmąjį teko pritaikyti Allison varikliui. RFB Fantrainer iš tiesų pasižymėjo panašiomis valdymo charakteristikomis į reaktyvinį lėktuvą. Dvivietė kabina (mokiniui ir instruktoriui) buvo sumontuota priešais sparnus, o variklis – tiesiai už kabinos. RFB Fantrainer iš pirmo žvilgsnio net atrodė kaip mažas reaktyvinis naikintuvas. Tik, aišku, be ginklų ir ne tokios įmantrios formos. Rhein Flugzeugbau į karinių oro pajėgų konkursą žiūrėjo labai optimistiškai, nes konkurentai Beechcraft T-34C ir Pilatus PC-7 buvo brangesni ir brangiau išlaikomi. Visgi, po pirminių bandymų buvo nuspręsta, kad Vokietijos karinės pajėgos tiesiog pasiliks Piaggio P.149 lėktuvus.
Tai buvo didelis smūgis Rhein Flugzeugbau kompanijai, kuri tikėjo RFB Fantrainer naudingumu. Tačiau programa ir toliau buvo tęsiama. Galiausiai 1982 metais rinkai pasiūlyti du RFB Fantrainer modelia – Fantrainer 400 su tuo pačiu Allison 250-C20B varikliu, išvystančiu 406 kW, ir Fantrainer 400 su Allison 250-C30, išvystančiu 480 kW. Karališkosios Tailando karinės oro pajėgos pateikė 47 RFB Fantrainer užsakymą. Šie lėktuvai Tailandui padėjo ruošti būsimus Northrop F-5 naikintuvų pilotus.
Iš viso pagaminta 50 RFB Fantrainer lėktuvų. Neįprasta konfigūracija šiam orlaiviui suteikia tą keistą išvaizdą. Turboveleninis variklis suka stumiantį propelerį, kuris dar yra ir uždengtas. Taigi, iš pirmo žvilgsnio net sunku pasakyti, kad tai – propelerinis lėktuvas. Panašia konstrukcija pasižymėjo ir šioje serijoje jau aprašytas Edgley EA-7 Optica.
2010 metais prasidėjo bandymai atgaivinti Fantrainer dizainą. Visą dokumentaciją ir teises įsigijo FanJet Aviation kompanija, kuri dabar gamina šiuos lėktuvus pilotų mokymui. Naujas lėktuvas vadinasi Fanjet 600.
Keli techniniai faktai apie RFB Fantrainer:
Ilgis – 9,2 m;
Sparnų ilgis – 9,74 m;
Tuščio svoris: 1160 kg;
Įgulos skaičius – 2 (instruktorius ir mokinys);
Variklis – Allison 250-C20B (406 kW) arba 250-C30 (480 kW);
Propeleris – 5 menčių, 1,2 m skersmens;
Maksimalus greitis – 417 km/h;
Maksimalus skrydžio aukštis – 7,62 km.
Taip pat skaitykite:
Asimetriškasis Rutan Boomerang turėjo du variklius, bet ir jie nebuvo vienodi;
Keistuolis ilgakojis Mil Mi-10 sraigtasparnis;
Ūsuotasis Piaggio P.180 Avanti turi dvi sparnų poras, o propeleriniai varikliai sumontuoti gale;
Čeburaška pravardžiuotas An-72/74;
Keistuolis Edgley EA-7 Optica su pasislėpusiu varikliu ir stikline kabina;
Keistas, bet darbštus sraigtasparnis Ka-26;
Neįprastų proporcijų australų žemdirbių lėktuvas Transavia PL-12 Airtruk;
Mažas BAe 146 turi net 4 variklius;
Lėktuvas su sutinusia nosimi buvo sukurtas automobiliams gabenti;
Didžiausias NASA krovininis lėktuvas – propelerinis APK bombonešio palikuonis Super Guppy.