Verslo klasės privatūs lėktuvai daug kam yra nepasiekiama svajonė. Dažniausiai tai – nedideli dvimotoriai reaktyviniai lėktuvai su prabangiai įrengtais salonais. Tačiau yra ir propelerinių verslo klasės lėktuvų ir kai kurie iš jų yra labai keisti. Štai itališkas Piaggio P.180 Avanti atrodo tarsi būtų su ūsais, tačiau iš tiesų turi dvi poras sparnų ir du stumiančius turbopropelerinius variklius.

Nodum dažnai rašo apie aviacijos keistuolius. Praeitą savaitę kalbėjome apie Čeburaška pravardžiuotą An-72/74, kuris savo variklius tarsi nešėsi ant pečių. O kiek anksčiau trumpai pasakojome irapie sraigtasparnius pakeisti norėjusį Edgley EA-7 Optica. Siūlome paskaityti ir tuos straipsnius, o dabar pažvelkime į keistąjį itališką Piaggio P.180 Avanti.

Piaggio P.180 Avanti – tai itališkas verslo klasės lėktuvas, varomas dviem turbopropeleriniais varikliais. Jo prabangiame salone gali patogiai įsitaisyti 9 keliautojai, lėktuvą valdo vienas arba du pilotai. Iš tiesų, tai nėra labai keista. Turbopropeleriniai varikliai yra šiek tiek pigesni, tačiau jais varomi verslo klasės lėktuvai vis tiek yra labai prabangūs ir geidžiami. Tik Piaggio P.180 Avanti  neatrodo kaip joks kitas jums matytas verslo klasės lėktuvas.

Piaggio P.180 Avanti turi du stumiančius propelerius ir dvi poras sparnų. (Tibboh, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Piaggio Aerospace ėmėsi kurti naują lėktuvą dar 1979 metais. Tris metus lėktuvo modelis buvo bandomas vėjo tuneliuose Italijoje ir JAV. Šis darbas nebuvo lengvas palyginti nedidelei itališkai bendrovei, nes naujojo lėktuvo forma buvo gana neįprasta. Visgi, dizainas buvo užpatentuotas jau 1982 metais, o jau kitais metais Piaggio pasiekė susitarimą su Gates Learjet dėl fiuzeliažo gamybos. Piaggio P.180 Avanti pirmą kartą į orą kilo 1986 metais, nors prieš pat šį įvykį Gates Learjet pasitraukė iš projekto dėl finansinių bėdų. Piaggio P.180 Avanti greitai ėmė rinkti sertifikatus – 1990 metais gauti JAV ir Italijos sertifikatai, vėliau – Europos ir kiti tarptautiniai leidimai. Nors buvo nesklandumų ir tebėra gaminamas iki šiol.

Nors ir vadiname jį keistu, Avanti yra labai gražus lėktuvas. (Anton Bannikov, Wikimedia(GFDL)

Piaggio P.180 Avanti vietą šioje straipsnių serijoje apie keisčiausius lėktuvus užsitarnavo dėl to, kad turi du stumiančius turbopropelerinius variklius fiuzeliažo gale ir papildomą porą nedidelių sparnų lėktuvo priekyje. Taip, supratote teisingai –  Piaggio P.180 Avanti ūsai iš tikrųjų yra sparnai – jie kuria keliamąją jėgą, turi užsparnius ir padeda valdyti lėktuvą. Tai nėra tik pasyvūs konstrukcijos elementai. Dėl neįprasto dizaino šie sparnai yra tiesiog būtini, nes pagrindinių sparnų pora yra arti lėktuvo uodegos, nustumta visiškai už keleivių salono. Kadangi šis lėktuvas turi dvi sparnų poras, pagrindiniai sparnai gali būti net 34 % trumpesni.

Piaggio P.180 Avanti varikliai skleidžia specifinį dūzgesį, bet kabinoje yra pakankamai tylu. (John Taggart, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Lėktuvų su dviem stumiančiais turbopropeleriniais varikliais tikrai nėra daug, todėl Piaggio P.180 Avanti beveik neturi konkurentų. Kita vertus, šis lėktuvas savo charakteristikomis yra pakankamai artimas mažiems reaktyviniams lėktuvams, bet sunaudoja kur kas mažiau degalų. Prie to prisideda ir itin aerodinamiška orlaivio forma – fiuzeliažo pjūvis kinta per visą lėktuvo ilgį. Salone iš tiesų yra nemažai vietos – telpa 9 keleiviai. Palyginimui, HA-420 HondaJet gali susodinti 8 keleivius, pasiekia vos 41 km/h didesnį maksimalų greitį, bet kainuoja kelis kartus daugiau.

Piaggio P.180 Avanti pilotų kabina. (Shahram Sharifi , Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Avanti propeleriai, beje, skleidžia labai specifinį aukšto tono garsą – net keli nedideli oro uostai jį apkaltino esant triukšmingiausiu nedideliu lėktuvu pasaulyje. Tai nėra tiesa – matavimai parodė, kad Piaggio P.180 Avanti  kilimo metu skleidžiamas triukšmas neviršija standartų. Tačiau erzinantis aukšto tono garsas kyla dėl neįprastos variklių konfigūracijos – propeleriai ne tik plaka orą stumdami lėktuvą į priekį, bet ir maišo išmetamąsias lėktuvo dujas, taip išgaudami tą keistą aukšto tono zvimbesį. Beje, nors oro uostai pyksta, gamintojas džiaugiasi, nes salone triukšmo lygis yra žemesnis nei kituose šios klasės lėktuvuose – visas garsas skrydžio metu lieka už nugaros.

Piaggio P.180 Avanti priekyje matoma papildoma sparnų pora padeda valdyti orlaivį ir išlaiko jį stabilų. (Fabrizio Berni, Wikimedia(GFDL)

Egzistuoja kelios specializuotos Piaggio P.180 Avanti  versijos, tarp kurių ir privatūs verslo klasės lėktuvai, ligonių gabenimo, kartografijos, patruliavimo orlaiviai. Sukurtas ir karinis dronas Hammerhead, galintis gabenti 500 kg ginklų.

Na, o čia keli Piaggio P.180 Avanti techniniai faktai:

Ilgis – 14,4 m;
Sparnų mojis – 14 m;
Keleivių skaičius – iki 7-9.
Varikliai – Pratt & Whitney Canada PT6A-66B, po 630 kW;
Maksimalus greitis – 741 km/h;
Maksimalus skrydžio aukštis – 12 km;
Maksimalus skrydžio nuotolis – 2797 km (su 4 keleiviais).

Taip pat skaitykite:

Čeburaška pravardžiuotas An-72/74;

Keistuolis Edgley EA-7 Optica su pasislėpusiu varikliu ir stikline kabina;

Keistas, bet darbštus sraigtasparnis Ka-26;

Neįprastų proporcijų australų žemdirbių lėktuvas Transavia PL-12 Airtruk;

Mažas BAe 146 turi net 4 variklius;

Lėktuvas su sutinusia nosimi buvo sukurtas automobiliams gabenti;

Didžiausias NASA krovininis lėktuvas – propelerinis APK bombonešio palikuonis Super Guppy.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia