Kartais žmonės socialiniuose tinkluose dalijasi keistais vaizdais – dideli keleiviniai lėktuvai prie miestų suka ratus. Kartais taip jie danguje palieka didelius baltus apskritimus. O tada nusileidžia oro uoste lyg niekur nieko. Kodėl lėktuvai kartais skraido ratu?

Ar žinote, ką veikia zigzagu virš miestų skraidantys lėktuvai? Tokį lėktuvų elgesį galima pastebėti tokiose svetainėse kaip Flightradar24.com, bet ar žinote, kaip jos veikia? O kodėl šalia Lietuvos oro uostų reguliariai pasirodo žemai skraidantys lėktuvai-laboratorijos?

Jei dažnai keliaujate, tikėtina, kad esate buvę lėktuve, kuris prieš nutūpdamas apsuko kelis, regis, visiškai nereikalingus ratus. Tai yra pastebėję ir tie, kurie niekada neskraido, bet gyvena netoli oro uosto, nes kartais po tokių manevrų ore lieka balti kondensato apskritimai.

Kartais prieš tūpdami lėktuvai ore piešia tokius apskritimus. (Bin im Garten, Wikimedia)

Tai – laukimo schema, geriau žinoma anglišku pavadinimu holding pattern. Kaip galite suprasti, tai yra trajektorija, kurią lėktuvas piešia kai jam tenka laukti leidimo nutūpti. Oro eismo kontrolieriai nurodo pilotams kur ir kaip pradėti sukti tokius ratus, laukiant savo eilės. Įprastai oro uostas turi tam numatytą erdvę.

Kodėl lėktuvui gali tekti sukti laukimo schemos ratus? Priežasčių gali būti labai įvairių. Man, Nodum.lt autoriui, yra tekę taip ratais skraidyti prie San Paulo Gvaroljoso tarptautinio oro uosto Brazilijoje. Tiesiog dėl atidėtų skrydžių ir kitų smulkių pokyčių tvarkaraštyje susidarė kilti norinčių lėktuvų eilė. Tam, kad ją pavyktų sutrumpinti ir išvykstantys skrydžiai per daug nevėluotų, mūsų lėktuvui buvo nurodyta palaukti. Mūsų tūpimas nebuvo prioritetinis, nes pasirodėme per anksti.

Lėktuvams gali tekti laukti ne tik dėl oro uosto užimtumo. Jei koks lėktuvas tupia avariniu būdu, kitiems orlaiviams bus nurodyta laukti, kad į bėdą patekę pilotai turėtų laisvą tūpimo trajektorijos ir tako pasirinkimą, o jiems į pagalbą skubantys ugniagesių ir medikų automobiliai galėtų saugiai važiuoti tiesiausiu keliu. Ant tako išbėgęs gyvūnas ar koks beprotis irgi gali priversti oro eismo kontrolierius nurodyti atvykstantiems lėktuvams palaukti. Net ir sniego valymas gali trumpam pakviesti pilotus paskraidyti ratais.

Laukimo schemos ratus lėktuvai suka kai tenka palaukti galimybės nutūpti

Nors ratus lėktuvai dažniausiai suka dėl problemų oro uoste (kaip minėta, kamščių, užimtų takų, avarijų ir t. t.), į skraidymą ratu lėktuvai gali įsivelti ir dėl savų bėdų. Tokie lėktuvai kaip Boeing 737 ar Airbus A320 neturi galimybės išpurkšti degalų. Jei jiems tenka atlikti neplanuotą nusileidimą, degalus jie turi išdeginti, kad tūpimas būtų saugesnis. Kartais po ryšių ir navigacijos sistemų remonto lėktuvas pakyla ir apsuka kelis laukimo schemos ratus, kad sukalibruotų ar patikrintų savo įrangą. Taigi, priežasčių, kodėl lėktuvai suka tokius ratus, gali būti įvairių ir nuo žemės jų nepamatysite, bet dabar žinosite, kad tai yra tiesiog laukimo schema.

Laukimo schema yra didelis ovalas, primenantis hipodromo ar NASCAR lenktynių trasą. Standartinė laukimo schema turi dvi tiesiąsias ir du didelius 180 laipsnių posūkius – kiekvienai šiai daliai skiriama po minutę. Taigi, vieną laukimo schemos ratą lėktuvas turėtų apsukti per 4 minutes. Toks konkretus laikas padeda kontrolieriams organizuoti eismą, bet kartais laukimo schema gali būti koreguojama, ilginama. Yra numatyti ir greičiai, kurie taip pat apibrėžia laukimo schemos ratų dydį. Laukimo schema nėra tiesiog didelis apskritimas, nes sukdamas lėktuvas sudegina daugiau degalų, o ir keleiviams tai nebūtų patogu.

Vienas iš būdų įvesti lėktuvą į laukimo schemą (Orion 8, Wikimedia)

Pabaigai, dar keli įdomūs faktai. Kaip minėta, oro uostai laukimui įprastai yra numatę tam tikrą vietą, kurią žymi koks nors radijo švyturys. Didžiausi oro uostai turi net kelias tokias vietas. Ten vienu metu leidimo tūpti gali laukti net keli lėktuvai, kuriuos skiria bent 300 metrų aukščio. Galite įsivaizduoti, kad tie apskritimai yra vienoje milžiniškoje kolonoje. Atėjus laikui, pirmiausia tupia skrendantys žemiau. Laukimo schemos ratai sukami į dešinę – tai yra, pagal laikrodžio rodyklę. Toks standartas, bet tokie posūkiai kabinos dešinėje sėdinčiam pilotui yra patogesni (kairėje sėdi kapitonas). Nors laukimo schema atrodo labai paprasta, sakoma, kad lėktuvo įvedimas į šią trajektoriją numatytoje vietoje yra gana sudėtingas manevras, ypač nepatyrusiems pilotams.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia