Įlipate į naują sportišką BMW, įsitaisote patogioje sėdynėje ir staiga suprantate, kad kažkas ne taip – vairaratis yra neįprastai storas. Ir tai pastebima ne tik BMW, bet ir kai kurių kitų markių modeliuose. Kodėl gamintojai sugalvojo storinti vairaračius?
Ar žinote, kad ir vairo bumbulas, dažnai matomas ant traktorių ir šakinių krautuvų vairų, turi savo istoriją? O kodėl Citroën DS ir keli kiti šio gamintojo modeliai turi vieno stipino vairą?
Jei nepastebėjote, kas vyksta su vairų dizainu, jums tai bus naujiena. Štai, pažvelkite į šį 6-ojo dešimtmečio BMW 507 vairą:
Matote, koks jis plonas? Aišku, tą plonumo įspūdį sustiprina didelis diametras, kuris laikais prieš vairo stiprintuvus buvo įprastas. Nereikėtų manyti, kad BMW 507 ar kito 20 amžiaus vidurio automobilio vairas buvo ergonomikos viršūnė. Jie kieti ir labai dideli, bet tais laikais buvo vairuojama su pirštinėmis, todėl pasirūpinti savo rankų patogumu buvo galima ir kitaip. Be to, kieti vairai buvo atsparesni aplinkos poveikiui ir dėvėjimuisi. Bet su laiku vairai ėmė storėti.
Štai 1982-1994 metais gaminto BMW E30 vairas:
E30 vairaratis yra mažesnis, storesnis ir, aišku, minkštas. Automobiliams greitėjant, tvirtas vairo sugriebimas tapo būtinas. Be to, pirštinės išėjo iš mados, atsirado ilgaamžiškesnių minkštų medžiagų. Taigi, vairai buvo paminkštinti ir dėl to šiek tiek sustorėjo.
Na, o dabar pažvelkime į modernaus BMW vairą:
Tai – 2014-ųjų BMW M4 vairas. Jis jau daug storesnis. Tiesą sakant, jis toks storas, kad ne vienas šį automobilį testavęs žurnalistas į tai atkreipė dėmesį.
O štai čia – 2023-iųjų BMW M3CS vairas:
Minkšto storumo įspūdį stiprina tai, kad jis yra apsiūtas Alcantara (ne versta oda), bet faktas tas, kad vairai su laiku stipriai sustorėjo. Ir tai patinka ne visiems.
Labai garsus automobilių kūrėjas Gordonas Murray tiesiog nekenčia šios mados. Jo kuriami automobiliai turi, reikia sakyti, senamadiškai plonus vairus. Ne tokius kaip 5-6-ojo dešimtmečių automobiliai, bet artimesnius E30 pavyzdžiui. Automobilių žurnalistikos legenda Harry Metcalfe irgi negali pakęsti storų šiuolaikinių vairaračių.
Kodėl vairai sustorėjo?
Vairai pirmiausia ėmė storėti dėl to, kad tapo minkšti. Tie kieti didelio diametro vairai nėra labai patogūs, ypač kai šalta. Pirštinės padeda, bet jų norisi ne visada. Taigi, oda geriau aptraukti ne vairuotojo rankas, o vairą. Oda (ar kažkoks sintetinis jos pakaitalas) ir po ja dedamas paminkštinimas šiek tiek sustorino vairus.
Šiek tiek storesnis vairas yra lengviau sugriebiamas, patogiau užpildo sugniaužtą kumštį. Pažiūrėkite į įrankių – plaktukų, rankinių pjūklų, grąžtų – rankenas. Jos niekada nėra labai plonos. Lengvai sugriebiamas vairas yra svarbus saugumui, ypač greituose šiuolaikiniuose automobiliuose. Ir anksčiau, tais 1950-1970 metais lenktyninių automobilių vairai būdavo apsukami odos atraižomis arba virvėmis, kad būtų storesni ir lengviau tvirtai sugriebiami.
Be to, dabar būtų sunku pagaminti ploną šildomą vairaratį – tokios papildomos funkcijos irgi šiek tiek prisideda prie masyvių vairų. Tačiau visa tai paaiškintų vairų sustorėjimą tik iki tam tikros ribos – galbūt iki 20 amžiaus pabaigos standarto. Aišku, kodėl vairai sustorėjo iki, tarkime, tokio, kokį turi E30. O kodėl jie storėjo po to?
Iš tikrųjų, tai – dizainerių sprendimas, iš dalies galbūt įkvėptas automobilių sporto. Sportiškesni, greitesni automobiliai dažnai turi storesnius vairus. Ypač lenktyniniai automobiliai. Įdomu, kad paprastos klasikinės vairuotojų pirštinės gerai tiko kietiems ploniems vairams, o su storomis, liepsnai atspariomis pirštinėmis lengviau sugriebti storą Alcantara aptrauktą vairą.
Į Nodum.lt klausimą apie storėjančius vairus BMW atsakė paprastai – „Rinkos tyrimai su mūsų klientais rodo, kad jie labai patenkinti tokiais vairaračiais. Daugelis mūsų bandytojų ir lenktynininkų irgi taip mano“. Ir tie tyrimai gali būti svari priežastis – anksčiau išsamūs tyrimai tikrai nebūdavo atliekami.
Taigi, viską susumuojant, šiuolaikinių automobilių vairai yra daug storesni nei senų modelių, nes komforto siekis privertė kurti minkštesnius vairaračius. Storesni vairaračiai taip pat yra lengviau sugriebiami, o tai svarbu saugumui. Galiausiai, paskutinį žingsnį žengė dizaineriai, kurie tikriausiai taip bando pabrėžti automobilio sportiškumą.