Tarpvėžės plotis – tai atstumas tarp dešinės ir kairės pusės ratų. Traktorius vėžės yra labai svarbios, nes jie turi tilpti tarp daržovių eilių ar į anksčiau pramintas linijas, kad nepakenktų būsimam derliui. Tikriausiai retas su traktoriais artimai nebendraujantis žmogus žino, kad atstumą tarp traktoriaus padangų galima reguliuoti specialių ratlankių pagalba.

Traktorius bulvių lauke. Jei ten dirba ir kiti traktoriai, būtų gerai, jei jie visi turėtų panašų vėžės plotį. (Chafer Machinery, Wikimedia (CC BY 2.0)

Beje, ar žinote, kodėl priekiniai traktorių ratai įprastai yra mažesni? O kodėl priekiniai kai kurių senų traktorių ratai yra sumontuoti greta vienas kito? Ir kodėl ūkininkai kartais savo traktorių ratus pripildo vandeniu?

Traktorių būna ir didesnių, ir mažesnių. Dažnai viename ūkyje tuose pačiuose laukuose dirba skirtingo dydžio ir skirtingų gamintojų traktoriai. Idealiu atveju, jie pasižymi vienodu tarpvėžės pločiu, kad važiuodami per laukus nemintų skirtingų takų. Be to, ir tempiami padargai turėtų tilpti į tas vėžes, kad laukuose be reikalo nebūtų ištrypiamas per didelis plotas. Tarpvėžės dydis svarbus ir dėl stabilumo bei manevringumo – plačiau stovintis traktorius yra stabilesnis, bet gali netilpti pro siaurus vartus.

Kai kurie traktorių ratlankiai leidžia reguliuoti tarpvėžės dydį. Ir tai yra gana įdomu, nes tai yra labai paprasta, bet kartu ir labai patikima sistema. Štai kaip tie ratlankiai atrodo:

Seno traktoriaus ratas. Tokie ratlankiai leidžia reguliuoti vėžės plotį. (GT1976, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Kaip pastebėsite, šiuos ratlankius sudaro dvi pagrindinės dalys – išorinis žiedas, ant kurio montuojama padanga, ir vidinis diskas, kuris yra šiek tiek išgaubtas. Šios dalys viena su kita yra sutvirtintos varžtais, todėl važiuoklės geometrijos pakeitimas yra gana lengvas, nors ir nemažai laiko užimantis darbas.

Visų pirma, tarpvėžės plotis priklauso nuo to, į kurią pusę ratlankis yra išgaubtas. Jei ratlankių išgaubimas yra nukreiptas į išorę, padangos bus arčiau traktoriaus centro, jei į vidų – tarpvėžė bus platesnė. Traktoristas gali tiesiog nuimti ratus ir sukeisti juos vietomis, taip pakeisdamas atstumą tarp skirtingos pusės padangų (su sąlyga kad viskas telpa). Paprastai sakant, taip keičiamas ratlankių išnešimas. Tiesa, tarpvėžės plotis keičiamas labai retai – dažniausiai jis sureguliuojamas kartą ir paliekamas.

Traktorius su ratlankių išgaubimu nukreiptu į vidinę pusę. Taip prisukti ratlankiai šiek tiek platina vėžę. (Traumrune, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Ratų apsukimas ir apkeitimas yra greičiausias būdas pakeisti atstumą tarp traktoriaus vėžių. Tačiau jį galima sureguliuoti daug tiksliau.

Tas vidinis diskas prie ratlankio žiedo yra prisuktas per metalines kilpas. Ir diską galima tvirtinti prie vienos ar kitos kilpos pusės. Kitaip tariant, kilpa gali būti paliekama išorėje arba viduje. Be to, ta kilpa nebūtinai yra ratlankio žiedo centre, todėl skirtingų konfigūracijų gali būti labai daug.

Ratlankio žiedas pastumtas į išorę. (JoachimKohlerBremen, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Tiksliau, toks reguliuojamo išnešimo ratlankis iš viso turi net 8 nustatymus. Aišku, jų pasirinkimą gali riboti ir kiti traktoriaus geometrijos aspektai (pavyzdžiui, pats siauriausias nustatymas gali būti nesuderinamas su traktoriaus rėmu ar purvasaugiais). Bet įdomu, kad tokia galimybė apskritai egzistuoja, net jei ir yra naudojama retai.

Ne visi traktoriai avi tokius reguliuojamus ratlankius – sunku pasakyti, bet atrodo, kad anksčiau jie buvo sutinkami dažniau. Ir, kaip minėta anksčiau, tarpvėžė taip keičiama retai.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia