Transporto priemonės ant oro pagalvių (hovercraft) – tai tokios mašinos, kurios skraido tik vos vos pakilusios nuo žemės ar kito lygaus paviršiaus. Tokia mašina gali lengvai pereiti nuo vandens ant smėlio, todėl karyboje jos dažnai naudojamos perkelti įvairiai technikai per vandens telkinius. Bet ar galėtume sukurti tokį tanką? Sovietai bandė net du kartus.

Taip, žinau – pats terminas Transporto priemonė su oro pagalve yra toks pat elegantiškas ir patogus kaip petnešos iš dygliuotos vielos. Tačiau jūs žinote kas tai yra. Didelis propeleris po tokia mašina sukuria aukšto slėgio zoną, kuri yra tarsi standi oro pagalvė. Tam, kad ji neišsisklaidytų, tokios mašinos turi vadinamąsias prijuostes – visą korpusą juosiantį guminį žiedą. Apie transporto priemones su oro pagalvėmis jau esame rašę ne kartą – tokių būna ir žoliapjovių. O galėjo būti ir tankų.

Nepakilęs Levkovo tankas

Sovietų inžinierius Vladimiras Levkovas tikriausiai yra vienas iš pirmųjų (tikrai ne pirmasis) tokių transporto priemonių teoretikų ir kūrėjų. Pirmasis jo prototipas L-1 buvo sukurtas 1934 metais. Netrukus Levkovas ėmė kurti ir kur kas greitesnį ir geresnį L-5. Tai buvo įdomūs prototipai, padėję tobulinti technologijas, kurias inžinierius ketino pritaikyti karyboje.

1937 metais Levkovas inicijavo ore pakibusio tanko kūrimą. Idėja buvo paprasta – toks tankas galėtų lengvai įveikti vandens ir smėlio kliūtis, važinėti keliais, o žiemą jis būtų beveik nesustabdomas. Niekada nereikėtų baimintis įklimpti purve ar sniege. Tankas, kuris dokumentuose buvo vadinamas tiesiog kaip Ore pakibęs amfibinis tankas, buvo kuriamas 84-ojoje aviacijos gamykloje Maskvoje.

Levkovo tanko mechanizmai turėjo būti pagrįsti ankstesniais jo eksperimentais ir prototipais. Tai būtų buvęs didelis 10 metrų ilgio tankas su šarvuotu 10 mm storio korpusu ir 13 mm storio šarvais apsaugotu bokšteliu. Buvo numatyta, kad tame bokštelyje bus vienas 7,62 mm kulkosvaidis DT. Levkovo tankas turėtų tik dviejų žmonių įgulą ir svertų apie 8,5 tonas.

Levkovo tanko maketas. Prototipo stadijos ši mašina taip ir nepasiekė. (Wikimedia)

Tankas būtų varomas dviem lėktuvų varikliais – du M-25 varikliai kartu turėjo išvystyti 1450 AG (1081 kW). Kiekvienas variklis turėjo sukti po vieną horizontalų sraigtą – viena tokia oro šachta turėjo būti įrengta tanko priekyje, kita – gale. Levkovas numatė, kad žaliuzių formos mechanizmas reguliuos oro srauto kryptį ir leis tankui skristi pirmyn ar tiesiog pakibti ore 20-25 cm aukštyje. Nors ir sunku tai įsivaizduoti, buvo skaičiuojama, kad šis tankas įsibėgės iki 120 km/val.

Tačiau neįsibėgėjo. Tik vienas 1:4 mastelio maketas buvo pagamintas ir jis nesudomino sovietų karinės vadovybės. Levkovo tankas turėjo veikti pelkėtose vietovėse, ežeruose ir ant sniego, tačiau tiesa yra ta, kad karo vietos nepasirinksi. Be to, toks didelis ir prastai ginkluotas tankas būtų tapęs lengvu taikiniu. Galiausiai, ir pats mechanizmas greičiausiai nebūtų buvęs labai patikimas, turint omenyje to meto technines galimybes. Sugedus vos vienam varikliui, transmisijai ar sraigtui Levkovo tankas būtų tiesiog nuskendęs ar įklimpęs, o jokios važiuoklės jis neturėjo.

Objektas 760

Kuriam laikui oru skrendančio tanko idėja buvo pastumta į šalį. Tačiau transporto priemonės ant oro pagalvių vystėsi toliau ir per kelis dešimtmečius tapo pakankamai patikimomis. Taigi, 1959-1963 metais Sovietų sąjungoje vėl buvo tiriamos galimybės sukurti ore pakibusią karinę kovinę mašiną.

Objektas 760 iš tikrųjų buvo bandomas įvairiomis sąlygomis. (Wikimedia)

1961 metais Čeliabinsko traktorių gamyboje buvo sukurtas Objektas 760 – lengvo amfibinio tanko prototipas. Priešingai nei Levkovo tankas, tai buvo tikra veikianti mašina, kuri buvo bandoma iki 1963 metų. Bandymuose šis 7 metrų ilgio ir 3,4 metrų pločio tankas pasirodė labai gerai – jis puikiai įveikdavo pelkėtas ar užtvindytas vietoves. Nors Objektas 760 turėjo vikšrus, oro pagalvė stipriai sumažindavo slėgį į gruntą, todėl šis tankas galėjo drąsiai važiuoti per prieštankinėmis minomis nusėtus laukus.

Objektas 760 svėrė mažiau nei Levkovo tankas – tik 6 tonas. Slėgis į gruntą važiuojant vikšrais siekė 0,35 kg/cm², o pakilus ant oro pagalvės – 0,033 kg/cm². Tuo tarpu bokštelyje buvo 73 mm pabūklas.

Objektas 761. (Wikimedia)

Objekto 760 pagrindu buvo sukurtas Objektas 761. Tai buvo tik šiek tiek patobulintas prototipas. Ir nors bandymų rezultatai buvo vertinami teigiamai, toliau šis projektas nepasistūmėjo.

Tankas ant oro pagalvės atrodo kaip gera mintis. Tačiau norint į orą pakelti tokią mašiną reikia labai daug energijos. Taigi, kažkoks kompromisas privalo būti – arba mašina prastai judės, arba bus tik lengvai šarvuota, arba bus didelis ir lengvas taikinys.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia