Per visą istoriją suskaičiuotume daug ypatingų automobilių. Dauguma jų yra gausiai aprašyti ir mylimi entuziastų. Tuo tarpu Jaguar Project 8 yra vienas iš tų ypatingų automobilių, apie kuriuos galbūt net nesate girdėję. Arba manote, kad tai – dar vienas BMW M3 ar Mercedes AMG C 63 konkurentas.

Pasivaikščiokime aplink Jaguar Project 8

2021-ųjų gegužę Nodum.lt autorius kartu su kitais automobilių žurnalistais buvo pakviestas Nemuno žiede išbandyti atnaujintą Jaguar F-Type. Kartu tai buvo proga apžiūrėti unikalų Jaguar Project 8. Labai dėl to džiaugiausi ir kiek nustebau pastebėjęs, kad ne visi žurnalistai žino, kas tai. Taip tikriausiai yra dėl to, kad jiems tenka skaityti apie daugybę naujų automobilių, o šio Project 8 net nebuvo galima pavairuoti – jis yra visiškai naujas. Aš Project 8 nepamirštu nuo pat jo pasirodymo 2017 metais ir esu įsitikinęs, kad tai – vienas iš įdomiausių mūsų laikų projektų, todėl turiu apie jį papasakoti.

Jaguar Project 8 – tai ypatinga XE sedano versija. Nuo 2015 metų gaminamas Jaguar XE yra Iano Callumo kūrinys ir jei nežinote šios pavardės, paminėsiu, kad Callumo gyvenimo aprašyme – Ford RS200, Aston Martin DB7, DB9 ir Vanquish, visų modernių Jaguar modelių (įskaitant ir F-Type gražuolį) dizainas.

Standartinis Jaguar XE yra gražus automobilis, bet Project 8 yra visiškai kitame lygyje. (Gamintojo nuotrauka)

Jaguar XE pasižymi sportišku charakteriu, bet iš esmės tai – šiek tiek įdomesnis šeimyninis automobilis, populiarumu stipriai nusileidžiantis BMW, Mercedes-Benz ir Audi pasiūlymams. Ir taip buvo nuo pat XE istorijos pradžios – tiesą sakant, jei ne Project 8, šis automobilis būtų lengvai pamirštamas. O Jaguar Project 8 yra ypatingas.

Entuziastų kūrinys, kurio neturėjo būti

Jaguar Project 8 – tai JLR Special Vehicle Operations (SVO) divizijos kūrinys. Įdomu tai, kad jis prasidėjo nuo variklio. Grupelė entuziastų norėjo pažiūrėti, kokią galią galima patikimai išspausti iš JLR 5,0 litrų V8 variklio. Paaiškėjo, kad ta jėgainė be patikimumo problemų automobiliui gali padovanoti apie 600 AG (apie tai – šiek tiek vėliau). Geram varikliui reikia automobilio. SVO inžinieriai apsižvalgė ir ėmė galvoti, kur būtų galima sumontuoti šį labai galingą variklį. F-Type jie anksčiau jau buvo pavertę Project 7, todėl dabar atėjo eilė kompaktiškam sedanui XE.

Visas Project 8 priekis stipriai skiriasi nuo XE – net ir žibintų padėtis nėra ta pati.

XE niekada nebuvo kuriamas tokio dydžio varikliams. Taigi, inžinieriai stipriai pakeitė XE variklio skyriaus konfigūraciją, kad sunkų V8 būtų galima pastumti kiek įmanoma arčiau automobilio vidurio. Teko stiprinti platformą, suteikti automobiliui keturių varomų ratų sistemą, platinti važiuoklę. Išaugęs ašių ilgis pareikalavo naujų sparnų, nauji sparnai – naujų aerodinamikos sprendimų. Taip žingsnis po žingsnio entuziastų rankose XE sedanas virto Project 8 – galingiausiu serijinės gamybos Jaguar automobiliu ir vienu greičiausiu keturdurių sedanų pasaulyje.

Jaguar Project 8 – kur XE?

Pilnas Project 8 vardas iš tikrųjų yra Jaguar XE SV Project 8. Tačiau šis automobilis yra taip toli nutolės nuo savo šaknų, kad dažniausiai jis vadinamas tiesiog Jaguar Project 8.

Didelė Project 8 kėbulo dalis buvo pagaminta iš anglies pluošto.

Visas Project 8 priekis yra visiškai naujas – net ir žibintai yra pastumti toliau į priekį, taip sukuriant daugiau vietos varikliui ir kitiems mazgams bei didesnei priekinei ašiai su sportine važiuokle. Išaugo ir galinė ašis, todėl pasikeitė visa galinės automobilio dalies geometrija. Iš anglies pluošto pagaminti nauji sparnai, kapotas, bamperis, slenksčiai. Jaguar netgi štampavo naujas galines dureles, uždengė dugną didžiuliu plokščiu aptaku, apsiuvo saloną Alcantara (medžiaga, kuri dažnai neteisingai vadinama versta oda). Project 8 išsaugojo XE priekines dureles, stogą ir didžiąją vidinės kėbulo konstrukcijos dalį, bet iš esmės tai – kitas automobilio modelis.

Ne 600 AG, bet Jaguar nemeluoja

Su kompresorius pagalba 5,0 litrų V8 variklis po Project 8 kapotu išspaudžia 592 AG. Na, bent jau taip sako Jaguar, bet tai ne visada ir ne visur yra tiesa. Tai yra minimali variklio galia, pasiekiama neidealiomis sąlygomis (pavyzdžiui, didesniame aukštyje virš jūros lygio, kur oras yra retesnis).

Project 8 – ekstremaliausias ir galingiausias Jaguar serijinės gamybos modelis.

Smalsūs Project 8 savininkai pastebėjo, kad vėsesnę dieną arčiau jūros lygio šis variklis per 8 laipsnių mechaninę transmisiją visiems keturiems ratams dovanoja net 610-620 AG (ir apie 700 Nm). Tokia galia pasiekiama didelio mechaninio kompresoriaus pagalba, kuris, beje, nėra uždengtas plastikiniu gaubtu – šis sprendimas sutaupo kelis šimtus gramų svorio ir kelis laipsnius karščio. Project 8 turi naują įsiurbimo sistemą ir specialiai jam sukurtą titaninę išmetimo sistemą – visa tai leidžia varikliui laisviau kvėpuoti.

Tikslas – greitis

Dar pačioje Project 8 projekto pradžioje Jaguar inžinieriai apskaičiavo, kad šis automobilis galės pasiekti 200 mylių per valandą (322 km/val.) greitį. Tai – superautomobilių teritorija, į kurią sedanai įprastai nesiveržia. BMW, Mercedes-Benz AMG ir kiti sportinių sedanų gamintojai savo automobiliuose montuoja elektroninius ribotuvus, nes siekiant didesnio maksimalaus greičio reikia atlikti daugiau išsamių saugumo ir stabilumo bandymų, tenka rūpintis kitokiomis padangomis, stabdžiais bei aerodinamika. Nors SVO divizija galėjo apriboti Project 8 greitį ties, tarkime, 250 km/val., buvo pasirinktas kitas kelias – leisti automobiliui bėgti.

400 mm stabdžių diskai Project 8 priekyje ir itin lengvi kalti ratlankiai.

Jaguar Project 8 yra pirmasis serijinės gamybos automobilis su keraminiais ratų guoliais. Jis taip pat turi didžiulius anglies-keraminius stabdžių diskus (400 mm priekyje), didelį dviejų padėčių spoilerį, reguliuojamą spliterį. Greičio siekiantiems inžinieriams teko apgalvoti kiekvieną detalę. Pavyzdžiui, galiniai Project 8 sparnai turi išpjovas, kurios padeda aušinti stabdžius ir ventiliuoja ratų arkas, taip užtikrindamos, kad aplink ratą kylantis slėgis nepakels automobilio aukščiau. Simuliacijos parodė, kad pasiekus 320 km/val. greitį Project 8 kapotas gali užsinorėti nuskristi šalin, todėl čia suformuota didelė įdubusi ventiliacijos anga. Project 8 yra vienas iš retų gatvėmis važiuojančių automobilių, kuris turi tikrą difuzorių – jo įrengimas sumažino bagažinės tūrį ir čia nebetelpa atsarginis ratas. Ir netikėtus inžinierių sprendimus galima vardinti be galo – Project 8 yra toks ypatingas automobilis.

Didžiulį Project 8 spoilerį galima ir visai nuimti, bet tuomet į trasą geriau nevažiuoti.

Iki 100 km/val. Project 8 bėgėjasi tik 3,5 sekundes. Maksimalus automobilio greitis, pasiekiamas nustačius spoilerį į mažesnio oro pasipriešinimo padėtį, siekia 322 km/val. Žurnalistų bandymai parodė, kad 200 km/val. greitį Project 8 gali pasiekti per 11,8 s.

Retesnis nei manote, retesnis nei būtų buvę praktiška

Tik 300 Jaguar Project 8 automobilių išvydo pasaulį. Tai reiškia, kad tą dieną prie Nemuno Žiedo matėme automobilį, kuris yra gerokai retesnis už Ferrari Enzo, LaFerrari, Porsche 918 Spyder, Bugatti Veyron, Alfa Romeo 8C Competizione ir daug kitų legendinių riboto leidimo modelių.

Project 8 turi tikrą difuzorių – daugelis sportinių automobilių turi tik jo imitacijas.

Nepaisant to, kad Project 8 yra tokios ribotos serijos automobilis, Jaguar dosniai investavo į jo gamybą. Project 8 turi unikalų kėbulą, kurio didelė dalis yra pagaminta iš anglies pluošto. Jaguar specialiai šioms detalėms turėjo gaminti formas. Negana to, dėl estetinių priežasčių Project 8 turi visiškai unikalios formos galines dureles – vėlgi, tam reikėjo unikalių štampavimo formų, kurių gamyba yra labai brangi. Jaguar galėjo pasukti kitu keliu ir mažinti gamybos kaštus dizaino vientisumo sąskaita arba tiesiog pagaminti didesnį Project 8 kiekį, bet tikslas buvo vienas – išskirtinai unikalus automobilis.

Britas su vairu tik kairėje, bet tai – privalumas

Project 8 yra britiškas automobilis, bet jis niekada nebuvo siūlomas su vairu dešinėje. Kaip žinote, įprastas Jaguar XE turi ir dešiniavairę versiją – šie automobiliai Jungtinėje Karalystėje yra santykinai populiarūs. Tai kas nutiko su Project 8?

Dešiniavairių Project 8 nebuvo, nes tai būtų buvę per brangu ir tiesiog nebūtina.

Didžiulis 5 litrų V8 variklis sunkiai tilpo po XE kapotu, palikdamas nedaug vietos vairo kolonėlei ir keturių varomų ratų sistemai. Dėl to norint perkelti vairą į kitą pusę būtų tekę stipriai pakeisti visą variklio skyriaus konfigūraciją – dešiniavairis Project 8 būtų stipriai skyręsis nuo kairiavairio. Dėl to būtų reikalingi papildomi bandymai. Kai visas modelio tiražas yra tik 300 vienetų, papildomos pastangos ir išlaidos tiesiog nėra vertos rezultato. Ypač kai britams patinka kairiavairiai automobiliai.

Būdamas tik kairiavairis Jaguar Project 8 yra ypatingų automobilių klubo narys – dešiniavairės versijos neturėjo ir Porsche Carrera GT, Ferrari F40, Bugatti Veyron ar Chirron. Tai Project 8 paverčia dar išskirtinesniu gimtojoje šalyje.

Prie Nemuno žiedo apžiūrėtas automobilis gale turėjo saugos lankus, nors įprasta sėdynė yra praktiškesnis pasirinkimas.

Project 8 pirkėjai galėjo vietoje galinės sėdynės rinktis saugos lankus, kurie kartu tarnavo ir kaip lenktynių trasoms skirtų saugos diržų tvirtinimo vieta. Tačiau pasirinkę įprastą galinę sėdynę čia galėjo montuoti ir vaikiškas kėdutes – Project 8 turi visus patogumus, kokių tik gali prireikti.

Visiškai unikalus – net neminėkite M3, RS4 ar AMG C 63

Žinoma, tarp šio straipsnio skaitytojų yra ir tokių, kurie mintyse vardina kitus greitus sedanus. Tačiau Jaguar Project 8 yra visiškai unikalus tiek savo istorija, tiek retumu, tiek techniniais sprendimais.

Jaguar Project 8 yra unikalus automobilis tiek dizainu, tiek technologijomis, tiek istorija.

Kai BMW kuria naują 3 serijos sedaną, iš karto galvojama ir apie M versijas. Jaguar XE buvo pagamintas be tokių ambicijų. JLR Special Vehicles divizijos inžinieriai tiesiog paėmė kasdienišką sedaną iš Jaguar gamos ir jį visiškai transformavo. Kai M, RS ar AMG automobiliai yra kuriami kaip komerciniai modeliai, Project 8 buvo tik labai retas ir labai brangus entuziastų projektas.

Šiuo požiūriu Project 8 labiau primena lenktyninį automobilį, bet jis turi oro kondicionierių, neblogą garso izoliaciją, visas reikalingas komforto sistemas. Nemažai Project 8 savininkų šiuos automobilius naudoja ir žiemą. Arba vairuoja juos kasdien – tai yra 322 km/val. greitį pasiekiantis automobilis su vaikiškos kėdutės tvirtinimo taškais

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia