Iki kokio slėgio pripučiamos didžiųjų karjerų sunkvežimių padangos?

Iki kokio slėgio pripučiamos didžiųjų karjerų sunkvežimių padangos?

Ar žinote slėgį savo automobilio padangose? Jis tikriausiai svyruoja nuo 2 iki 3 barų – daugumos automobilių padangos tikriausiai patektų į šiuos rėmus, nors visada yra išimčių. Tikriausiai nenustebsite sužinoję, kad dideli ir sunkūs sunkvežimiai padangose nešioja kur kas stipresnį slėgį – įprasto vilkiko su puspriekabe padangos bus pripūstos 8,5-9 barų slėgiu. Tuomet kaip stipriai pripučiamos karjerų sunkvežimių, kurie su kroviniu sveria apie 600 tonų?

Iš tiesų, viskas atrodo logiška – sunkvežimiai yra sunkesni už automobilius, dėvi visiškai kitokius ratlankius ir padangas, todėl jiems reikia ir daugiau slėgio. Per mažas slėgis padangose atsiliepia degalų sąnaudoms – gamintojai optimalų slėgį nurodo tikrai ne be reikalo. Tačiau patys didžiausi pasaulio sunkvežimiai jus nustebins, nes jų padangos nėra taip kietai pripūstos, kaip jums atrodo.



Didieji karjerų sunkvežimiai sveria labai daug. Pavyzdžiui, BelAZ 75710 sveria apie 360 tonų ir gali pavežti apie 450 tonų krovinį – pagal šį rodiklį tai yra didžiausias sunkvežimis pasaulyje. Šis milžinas turi ne keturias, o visas aštuonias padangas, kad spaudimas į žemę nebūtų toks didelis. Kiek žemiau didžiausių pasaulio sunkvežimių sąraše rastume Caterpillar 797F, kuris paveža 330 tonų, nors pats nesveria nei 300. Pažvelkime į šį pavyzdį atidžiau.

Caterpillar 797F įprastai dėvi 63 colių ratlankius su  Michelin XDR arba Bridgestone V-Steel Rock Deep padangomis. Pilni jų išmatavimai – 59/80R63. Gale sunkvežimis turi sudvigubintus ratus, tačiau priešingai nei BelAZ sunkvežimiui, šiam 797F priekyje pakanka ir poros padangų. Na o dabar pakalbėkime apie skaičius.

Caterpillar 797F įprastai dėvi 63 colių ratlankius su daugiau nei po 5 tonas sveriančiomis padangomis. (CAT nuotrauka)

Michelin XDR padangos, montuojamos ir Caterpillar 797F, ir daugelyje kitų didžiausių sunkvežimių, dažniausiai pripučiamos 7 barų slėgiu.  Kitaip tariant, jų slėgis nėra kažkoks kosminis – aukštesnį rastume ir kur kas mažesnių vilkikų padangose. Žinoma, viskas priklauso ir nuo paties sunkvežimio – minėtas BelAZ 75710 su sudvigubintais ratais priekyje ir gale pageidauja tik 6,5 barų savo Michelin XDR padangose. Kodėl taip yra?

Liebherr T 284 padangose – 6.5 barų slėgis. (Liebherr)

Karjerų sunkvežimiai dirba pakankamai sudėtingomis sąlygomis. Anksčiau jų padangos iš tiesų išlaikydavo didesnį slėgį, tačiau greitai pastebėta, kad aukštesniam slėgiui sukurtos padangos greičiau dėvisi. Tuo pačiu, žemesnio slėgio padangos yra saugesnės. Nors padangos sprogimo tikimybė  karjere yra labai menka, geriau jau to išvengti – ir 7 barais pripūsta padanga sprogusi pridarytų problemų. Michelin skaičiuoja, kad 14 % sumažinus padangai reikalingą slėgį, jos tarnavimo laikas prailgėja net 20 %. Tačiau kaip taip nestipriai pripūstos padangos atlaiko tokius svorius?

Atstumas iki padangos viršaus – daugiau nei 4 metrai. (CAT nuotrauka)

Na, Michelin XDR padangos, kurias naudoja Caterpillar 797F, yra labai stiprios. Didieji sunkvežimiai tvirtumo ir stabilumo ieško ne ore padangose, bet pačioje padangų konstrukcijoje. Šios Michelin XDR padangos skersmuo yra šiek tiek daugiau nei 4 metrai, o svoris – 5360 kg. Taip, viena padanga sveria daugiau nei trys Volkswagen Passat automobiliai su keleiviais, bet būna ir dar sunkesnių apie 6 tonas sveriančių padangų. Tačiau to ir reikėtų tikėtis – juk Caterpillar 797F veža 330 tonų svorį.

Galiausiai, tokios padangos savyje ir taip talpina labai daug oro. Ratlankio santykis su padangos aukščiu yra gana mažas. Taigi, tokios padangos reikia mažesnio slėgio, kad išlaikytų savo formą. Beje, kadangi tokios padangos kainuoja daugiau nei 40 tūkstančių dolerių už vienetą, jos yra restauruojamos kai susidėvi ir taisomos, kai prakiūra.

Didžiulės padangos remontas

 

Michelin teigimu, vienas iš bekamerinių padangų privalumų yra tas, kad prakiurdytos jos lėčiau netenka slėgio, todėl vairuotojas dar gali nuvykti iki remonto punkto. Tai ir reikėtų suprasti apie šias padangas – jos yra didžiulės industrijos darbo įrankis, kuris privalo būti kiek įmanoma efektyvesnis. Jei tvirtesnė konstrukcija ir palyginti žemesnis slėgis padeda prailginti tarnavimo laiką, tuomet to tikrai bus siekiama. Savo laiką nugyvenusios padangos dažniausiai atiduodamos gamintojui, kuris jas perdirba, tačiau kartais jas priima ir kiti gumos perdirbėjai.



Taip pat skaitykite:

Kaip pervežami milžiniški karjerų sunkvežimiai?

Liebherr LTM 11200-9.1 – 1200 tonų pakeliantis mobilus kranas;

Troleisunkvežimiai – kadaise karjeruose bei kasyklose dirbo ir milžiniški ūsuoti sunkvežimiai;

10 faktų apie sunkvežimius, kurių galbūt nežinojote;

Kodėl Challenger Terra Gator TG 8333 turi tik tris ratus?

Liebherr R9800 – vienas didžiausių karjerų eskavatorių pasaulyje.

Apie Nodum

Nodum.lt - įdomiems skaitiniams skirtas puslapis. Čia reguliariai publikuojami straipsniai apie naujausias technologijas, mokslo pasiekimus, automobilių pasaulio naujienas ir kultūrą, patarimus ir visokias internete aptinkamas įdomybes. Didžiausias dėmesys skiriamas žmonėms, kurie kuria, keliauja, myli savo darbą, įdomioms lankytinoms vietoms ir pomėgiams. Nodum.lt - įvairenybių mazgas, jei veikiate ką nors įdomaus, apie ką norėtumėte papaskoti - susisiekite su mumis per mūsų Facebook puslapį ar elektroniniu paštu - nodum2017@gmail.com.