Ilgesniam laikui oro uostuose ar aerodromuose pastatyti lėktuvai papuošiami raudonomis juostelėmis su užrašu „Remove before flight“. Kaip ir teigiama baltomis raidėmis užrašytas nurodymas, šias juosteles būtina pašalinti prieš skrydį. Bet kam jos reikalingos? Kas blogiausio gali nutikti, jei kažkas pamirš vieną ar kitą tokią juostelę pašalinti?

Žinoma, tai nėra tik šiaip sau raudonos juostelės kaip nors priklijuotos prie skirtingų variklio dalių. Jos yra tvirtinamos prie įvairių kamščių dengiančių įvairias angas lėktuvo paviršiuje arba kaiščių, kurie įvairiems mechaniniams mazgams neleidžia judėti. Taigi, užrašas „Remove before flight“ („Pašalinti prieš skrydį“) ir pati juostelė yra tik žymeklis. Daugelis tai supranta, tačiau tai vis tiek svarbu paaiškinti – juostelės tik žymi komponentus, kuriuos reikia pašalinti.

Ir kokie tai gali būti komponentai? Na, visų pirma, įvairios angos lėktuvo paviršiuje. Tai gali būti praktiškai bet kas nuo kulkosvaidžių vamzdžių naikintuvuose iki Pitot vamzdelių, skirtų judėjimo greičiui ore ir aukščiui virš jūros lygio nustatyti. Iš esmės, visos didesnės angos yra uždengiamos įvairiais kamščiais ar dengteliais. Kartais angos būna tokios didelės, kad prireikia nemažo audinio ar kitokio specialiai pagaminto uždangalo, prie kurio taip pat būna „Remove before flight“ juostelė.

Visas „Remove before flight“ juostelių pluoštelis. (USAFE AFAFRICA, Wikimedia(CC BY 2.0)

Iš tiesų, jei lėktuvas stovės bent kelias dienas, reikėtų uždengti ir jo variklius. Kaip galite įsivaizduoti, didžiųjų reaktyvinių lėktuvų varikliai yra išties dideli, todėl juos uždengti ne taip jau lengva. Tačiau būtina dėl lėktuvo saugumo.

Nors dauguma angų lėktuvo paviršiuje yra visai mažos, jos vis tiek yra kritiškai svarbios. Pavyzdžiui, tinkamai neveikiantis Pitot vamzdelis gali sukelti ir katastrofą (pavyzdys žemiau). Įvairūs kamščiai ir dangteliai visų pirma saugo nuo vabzdžių ir paukščių, kurie gali į tokias skyles prinešti šiukšlių ar jose paprasčiausiai apsigyventi. Pirkdami ilgai stovėjusį automobilį turime patikrinti oro įsiurbimo sistemą, ar ten gilių neprinešė kokia voverė ar pelės nesusisuko jaukaus lizdo. Panašios bėdos ištinka ir lėktuvus – Pitot vamzdelyje gali apsigyventi įvairios musės, o oro paėmimo angose – paukščiai.

Kamščiai ir dangteliai taip pat saugo įvairias angas nuo dulkių ir ledo. Žiema dažnai būna nepastovi – į kokią nors angą patekęs vanduo gali greitai sušalti ir ledą ir net apgadinti kokius nors prietaisus arba tiesiog neleisti jiems tinkamai veikti. Aišku, aviacinių švenčių metu šie dangteliai ir kamščiai su raudonomis juostelėmis turi ir kitą paskirtį – ir aplink vaikštinėjantiems lankytojams neleidžia nieko prikimšti į šias kritiškai svarbias angas.

Daugybė raudonų juostelių ant F-15 naikintuvo. (Nacho Anazawa, Wikimedia(CC BY 2.0)

Tokios „Remove before flight“ juostelės puošia ir įvairius kaiščius, kurie neleidžia judėti mechaniniams mazgams. Pavyzdžiui, jie kartais neleidžia suktis propeleriams. Vėjas gali įsukti propelerį, o tai nėra gerai, kai lėktuvo variklis neveikia. Panašūs kaiščiai naudojami ir važiuoklėje ar kituose mechaniniuose orlaivių mazguose. Vėjas gali išjudinti ir lėktuvo uodegoje ar sparnuose esančius valdymo paviršius, todėl specialus kaištis gali įtvirtinti vairalazdę, kad ši be reikalo nejudėtų.

„Remove before flight“ primena orlaivius prižiūrintiems žmonėms viską pašalinti. Kartais naudojami visų šių juostelių sąrašai, prie kurių šias juosteles reikia pritvirtinti, taip užtikrinant, kad buvo pašalinta viskas, kas lėktuvui skrydžio metu gali trukdyti. Galiausiai, vienas iš pilotų prieš skrydį dar turi apžiūrėti lėktuvą ir pats įsitikinti, kad „Remove before flight“ juostelių jau niekur neliko.

Juostelėmis pažymėti kamščiai nuo vabzdžių ir teršalų saugo jautrius prietaisus. (Allied Joint Force Command Brunssum , Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Tačiau kas gali nutikti, jei kas nors pamirš pašalinti tokią juostelę? Na, gali įvykti katastrofa. 1996 metais Aeroperú  oro linijų Boeing 757-23A sudužo Ramiajame vandenyne nes orlaivį prižiūrintys specialistai pamiršo pašalinti juostelę, dengiančią Pitot sistemos angas. Tiesa, ši lipni juosta neturėjo „Remove before flight“ žymeklio. Nakties tamsoje pilotai negalėjo suprasti nei kokiu greičiu nei kokiame aukštyje skrenda, todėl galiausiai kairiuoju sparnu trenkėsi į vandens paviršių. Katastrofoje žuvo visi 70 lėktuve buvę žmonės.

Įdomu tai, kad „Remove before flight“ juostelės tapo vienu iš aviacijos mėgėjų suvenyrų. Žinoma, niekas nuo pastatytų lėktuvų jų nevagia (tai būtų labai kvaila). Vietoje to kuriami marškinėliai, raktų pakabukai ir kiti daiktai su tokiais atvaizdais.

Taip pat skaitykite:

Didelių lėktuvų vagysčių pasitaiko ir jos niekada nesibaigia gerai;

Kodėl didžiųjų lėktuvų padangos nėra pripildomos oru?

Ar įmanoma įsigyti dėvėtų didžiųjų lėktuvų?

Ar kabinose sėdintys pilotai gali matyti lėktuvo sparnų galus?

Kodėl lėktuvai patys netyčia nepakyla pučiant stipriam vėjui?

Kodėl lėktuvų variklių centruose piešiama balta spiralė?

Kodėl į lėktuvus keleiviai dažniausiai laipinami iš kairės pusė?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia