Dauguma žmonių sunkvežimius mato tik keliuose, todėl jie net nežino, kad jų būna vos kelių tipų. Iš tikrųjų sunkvežimių yra labai įvairių ir ne visi jie pasirodo mūsų keliuose bei greitkeliuose. Ar esate girdėję apie terminaluose dirbančius keičiamo kėbulo sunkvežimius? Štai kam jie skirti, kokiomis techninėmis savybėmis pasižymi ir kokį darbą dirba.
Keičiamo kėbulo (swap-body) sunkvežimiai, kartais dar vadinami keičiamo antstato ar tiesiog moduliniais sunkvežimiais, iš tikrųjų naudojasi keliais. Tačiau šįkart kalbame apie mažuosius modulinius sunkvežimius, kurie savo darbu yra panašūs į terminalų vilkikus ir kartais netgi gali juos pavaduoti. Konstrukcija jie panašūs į konteinerinius sunkvežimius, tačiau nuo jų keičiamo kėbulo sunkvežimiai skiriasi pakankamai stipriai.
Kaip galima suprasti iš pavadinimo, keičiamo kėbulo sunkvežimiai yra krovininės mašinos su keičiamais krovinių konteineriais. Iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, kad tai – paprastas kėbulinis (kietašonis) sunkvežimis, tačiau visas šio sunkvežimio krovinių skyrius gali būti lengvai nuimamas ir pakeičiamas kitu. Šiuo požiūriu keičiamo kėbulo sunkvežimiai yra panašūs į jūrinių konteinerių pervežimo platformas, tačiau jie vežioja ne jūrinius, o specialius lengvus lengvus konteinerius. Tie konteineriai (aiškumo dėlei juos vadinsime moduliais) yra brangesni už jūrinius, tačiau yra žymiai lengvesni.
Labai svarbu atskirti – tokių sunkvežimių būna dviejų rūšių – didieji, kurie rieda į kelius, ir mažesni, kurie įprastai dirba uždarose teritorijose. Šiame straipsnyje kalbėsime apie pastaruosius.
Krovininiai moduliai įprastai turi keturias kojas, kurias nuleidus sunkvežimis gali išvažiuoti, konteinerį palikdamas už savęs. Apačioje dar būna ir specialūs bėgeliai, leidžiantys modulį pritvirtinti prie sunkvežimio platformos. Tai – visai įdomi logistikos sistema, sumažinanti sunkvežimių stovėjimo laiką. Keičiamo kėbulo sunkvežimis atvažiuoja į gamyklą ar logistikos centrą, pasiima krovinį ir išvažiuoja. Tuo tarpu įprastas kietašonis sunkvežimis turi palaukti, kol bus pakrautas. Mažieji keičiamo kėbulo sunkvežimiai padeda tuos konteinerius paruošti ir juos palieka ten, kur juos gali pasiimti kiti sunkvežimiai. Kad būtų aiškiau apie ką kalbame, pažvelkime į visai neseniai pristatytą antros kartos KAMAG Wiesel.
Vokiečių sunkiosios pramoninės technikos gamintojas KAMAG jau seniai gamina mažuosius keičiamo kėbulo sunkvežimius. Pirmos kartos Wiesel nešiojo Mercedes-Benz logotipą, nes būtent tos markės sunkvežimiai buvo naudojami kaip Wiesel pagrindas. Antrosios kartos Wiesel kitų gamintojų logotipų jau nebeturi – tai yra grynakraujis KAMAG, leisiantis mums pažvelgti į kelias šių retai sutinkamų sunkvežimių ypatybes.
Visų pirma, pastebėsite, kad Wiesel atrodo šiek tiek keistai – šio sunkvežimio kabina yra sumontuota labai žemai priešais priekinę ašį. Pirmos kartos Wiesel nešiojo Mercedes-Benz kabiną, kuri buvo kiek aukštesnė – lipant į vidų reikėjo užkopti dviem laipteliais. Naujoji KAMAG sukurta kabina yra žemesnė, į vidų patenkama be jokių laiptelių. Taip vairuotojui lengviau įlipti ir išlipti, nes jam tai tenka daryti nuolat, kad krovinių moduliai būtų deramai pritvirtinti ar pastatyti prie krovimo rampų. Wiesel platforma turi hidraulinį keltuvą, kuris leidžia pakelti krovinių modulį ir jį pervežti nesulanksčius jo kojų. Čia taip pat gali būti sumontuotas ir balnas, skirtas puspriekabėms tvirtinti, o gale yra ir priekabos tvirtinimo kablys – Wiesel gali pavaduoti ir terminalų vilkikus.
KAMAG siūlo tris Wiesel versijas. Stipriausia gali pavežti 23, vidutinė – 17,4 tonų krovinį. Šios dvi Wiesel versijos turi po dvi ašis ir nėra laukiamos bendro naudojimo keliuose. Valstybinius numerių ženklus pasimatuoti gali tik 16 tonų krovinius vežantis Wiesel. Įprastai keičiamų kėbulų sunkvežimiai dirba logistikos centruose, terminaluose, įvairių įmonių teritorijose, todėl važiuoti į kelius jiems dažniausiai nereikia, tačiau kartais gali tekti kirsti kelią ar nuvažiuoti iki atokiau esančio įmonės pastato. Net ta Wiesel versija, kuri gali tai daryti, išvysto tik 40 km/val. greitį. Kuo sunkesnį svorį veža, tuo lėčiau Wiesel turi važiuoti. Greičio jam ir nereikia – tokie keičiamo kėbulo sunkvežimiai įprastai nuo sandėlių surenka krovinių modulius ir perveža juos ten, kur juos gali paimti didesni sunkvežimiai.
KAMAG Wiesel naudoja Deutz 4,1 litro variklį, išvystantį 115 kW galią. Jis per hidrostatinę transmisiją suka galinius ratus. Vairuotojo darbo vieta yra stebėtinai patogi. Čia yra nemažai vietos, visi valdymo įrenginiai yra pakankamai ergonomiški, veikia klimato kontrolės sistema. Hidraulinis keltuvas yra valdomas vairalazde. Wiesel turi didelį galinį stiklą, kuris padeda manevruojant atbulomis – šis langas netgi turi valytuvą. Sunkvežimio stogas turi papildomas apsaugas, o aplinka apšviečiama ryškiais LED žibintais.
KAMAG Wiesel yra tik pavyzdys – tokio tipo modulinių sunkvežimių yra labai daug, tačiau pagrindinėmis savo savybėmis jie yra labai panašūs. Tai yra pakankamai universalūs ir manevringi sunkvežimiai, kurių daugelis žmonių niekada nėra matę.
Taip pat skaitykite:
Kokį darbą dirba terminalų vilkikai ir kuo jie skiriasi nuo įprastų?
Mįslė technikos mėgėjams – kokį darbą dirba šis KAMAG sunkvežimis?
Nauja Volvo sunkvežimių funkcija padės sutaupyti degalų;
Pirmoji Vokietijos elektrinio greitkelio atkarpa jau veikia;
Futuristiškasis Mercedes-Benz EXT-92 1992 metais siūlė daugybę privalumų;
DAF surado seniausią tebenaudojamą markės sunkvežimį;
Kodėl taip keistai atrodo oro uostų autobusai?
Ilgakojai konteinerių sunkvežimiai.