Vilkikas – tai mašina, skirta puspriekabėms tempti. Vilkikus dažnai sutinkame greitkeliuose – gabendami krovinius jie išraižo visą žemyną. Tačiau ne visi vilkikai važinėja keliais – kai kurie dirba logistikos bazėse, uostuose ar didelių gamyklų teritorijose. Kuo terminalų vilkikai skiriasi nuo paprastų? Kodėl jie taip keistai atrodo?

Iš tiesų, apie terminalų vilkikus ateityje tikriausiai išgirsite vis dažniau – tikėtina, kad būtent jie pirmieji taps visiškai autonomiškais. Štai Volvo jau pristatė vilkiką Vera, kuris bent jau iš pradžių dirbs uždarose uostų, logistikos centrų bei gamyklų teritorijose. Tačiau šiuo metu dauguma terminalų vilkikų tebeturi kabinas ir vairuotojus.

Terminalų vilkikai bendro naudojimo keliuose pasirodo retai, nors kai kurie nešioja valstybinius numerius. Iš esmės, jie dirba panašų darbą kaip manevriniai lokomotyvai – perskirsto krovinius ir puspriekabes logistikos bazėse. Kadangi jie dirba uždarose teritorijose, jie yra palyginti nedideli. Tiesa, pats terminalų vilkiko terminas yra gana platus – panašiai atrodo ir pramoniniuose objektuose, oro uostuose ir net dideliuose automobilių ir sunkvežimių laivuose dirbantys vilkikai. Šiame straipsnyje į detales nesileisime, bet iš esmės skirtumai tarp visų šių mašinų ir greitkelių vilkikų yra vienodi.

Terminalų vilkikai yra gana maži – vienvietė kabina yra sumontuota pakraštyje, o ratų bazė yra labai trumpa. (Superbass, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Siauroje terminalo vilkiko kabinoje – tik viena vieta vairuotojui. Kartais šalia siauros kabinos yra nedidelė turėklu apsaugota aikštelė, leidžianti vairuotojui nenulipant žemyn prijungti puspriekabės laidus bei pneumatines linijas. Tai taupo laiką. Didelės kabinos terminalų vilkikams tiesiog nereikia, nes niekas juose nemiega ir nesiveža asmeninių daiktų. Dėl tos pačios priežasties ir komforto sistemos terminalų vilkikuose yra gana kuklios, o ir saugumo sistemoms didelis dėmesys nėra skiriamas.

Šalia kabinos yra vietos nenulipant žemyn nueiti iki puspriekabės. (TERBERG Deutschland PR, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Kitas neįprastas terminalų vilkikų bruožas – didelis galinis langas. Įprastai greitkelių vilkikai galinio lango neturi. Kadangi terminalų vilkikai dažnai manevruoja siauruose tarpuose, geras matomumas yra labai svarbus. Galinis langas padeda greičiau ir tiksliau privažiuoti prie puspriekabės. Kai kuriuose modeliuose sėdynė gali būti pasukama 180 laipsnių kampu, kad vairuotojas galėtų greitai ir patogiai pasižiūrėti atgal.

Įdomu ir tai, kad daugelis terminalų vilkikų turi hidraulinius balno (puspriekabės tvirtinimo mechanizmo) pakėlimo mechanizmus, kurie gali pakelti iki 30 tonų svorį. Tai reiškia, kad prisikabinęs prie puspriekabės vilkikas gali ją šiek tiek pakelti ir pervežti ją į kitą vieną su ištiestomis stovėjimo kojomis. Įprasti vilkikai to padaryti negali.

Hidraulinė sistema leidžia kilstelėti puspriekabės priekį ir ją pervežti su ištiestomis stovėjimo kojomis. (Wikimedia)

Žinoma, terminalų vilkikai nėra tokie greiti kaip įprasti. Įprastai jie naudoja mažesnius dyzelinius variklius, išvystančius apie 220-250 AG (daugiau nei dvigubai mažiau galios nei įprastuose vilkikuose). Patys mažiausi tokio tipo vilkikai išvysto apie 150-180 AG, bet ir jie dažnai dirba mažose įmonėse ir yra vadinami kiemo vilkikais. Tuo tarpu ir terminalų sunkvežimiai savo galia nesiskundžia ir kai reikia vienu metu veža du vienas ant kito sukrautus konteinerius.

Nors ir šioje srityje vis dar dominuoja dyzeliniai varikliai, šiais laikais vis daugiau terminalų sunkvežimių yra elektriniai. Maksimalus terminalų vilkikų greitis dažniausiai ribojamas ties 20 arba 40 km/val. riba. Tuo tarpu itin trumpa ratų bazė ir stipriai pasukami priekiniai ratai šioms mašinoms suteikia puikų manevringumą.

Terminalų vilkikai važinėja labai trumpais atstumais labai nedideliu greičiu – įprastai jų greitis ribojamas iki 40 km/h. (Joost J. Bakker, Wikimedia (CC BY 2.0)

Taigi, terminalų vilkikai yra visai kitokie sunkvežimiai. Jie dirba trumpomis distancijomis ir neišvažiuoja į kelius, todėl yra ne tokie galingi ir greiti kaip įprasti. Įdomu ir tai, kad šiame rinkos segmente dominuoja visai kitos markės – Scania, Mercedes-Benz, Renault, Volvo ir kitų gerai žinomų vardų čia nerasite. Populiariausius terminalų vilkikus gamina Terberg, Autocar, Capacity Truck, Hoist Liftruck, Tico, Kalmar Ottawa ir gausybė kitų kompanijų. Kadangi šios mašinos yra paprastesnės už įprastus greitkelių vilkikus, jos yra ir žymiai pigesnės.

Taip pat skaitykite:

Volvo Vera – savavaldis ateities terminalų vilkikas;

Kodėl taip keistai atrodo oro uostų autobusai?

Kaip atrodo mažas manevrinis lokomotyvas ir kokį darbą jis dirba?

Ilgakojai konteinerių sunkvežimiai;

Ką veikia šis pramoninis sunkvežimis?

Itin žemo profilio vilkiko koncepcija  Steinwinter 2040;

10 įdomių faktų apie sunkvežimius, kurių galbūt nežinojote.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia