Jei amerikietis pasisiūlys jums parodyti savo 1965-ųjų Mustang, neatsisakykite tokios galimybės – kada daugiau galėsite apžiūrėti 1964 metais pagamintą sportinį Ford?

Automobilių kultūra JAV ir Europoje stipriai skiriasi. Amerikiečiai dievina pikapus (ir ne šiaip sau), jiems jau seniai labiau patinka automatinės pavarų dėžės, o kai kuriose JAV dalyse automobiliai net nenešioja priekinių valstybinių numerių. Aišku, ir automobilių gamintojai turi prisitaikyti prie kitokių reikalavimų – štai šoninių veidrodėlių stiklai JAV žymimi ilgu perspėjimu. Tačiau laikas visur teka vienodai, tai kodėl modelio ir gamybos metai turėtų skirtis?

1965-ųjų Ford Mustang kabrioletas. 65-ųjų Mustang’ai gaminti ir 1964 metais. (MercurySable99, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Nelabai suprantate apie ką kalba? Jei amerikietis jums parodys savo 2022-ųjų Acura MDX, jūs tikriausiai pagalvosite, kad tai – 2022-aisiais pagamintas automobilis. Tačiau iš tikrųjų tas MDX gali būti pagamintas kad ir 2021-ųjų vasarį. Keista, tiesa?

Europiečiai varto JAV aukcionų puslapius ir kartais nesupranta, kodėl modelio ir gamybos metai nesutampa. Senajame žemyne automobilių modeliai taip nėra žymimi. Mums keista, kad pirmos kartos Acura MDX buvo gaminamas 2000-2006 metais, tačiau 2000-ųjų MDX apskritai niekada neegzistavo. Amerikiečių akyse ir dokumentuose 2000 metais buvo gaminamas 2001-ųjų MDX. Kadangi Šiaurės Amerikos automobilių pramonės centrai yra JAV, toks pat žymėjimas sutinkamas ir Kanadoje.

2022-ųjų Acura MDX, užfiksuotas 2021-ųjų vasario mėnesį. Kai buvo pagamintas. (Gold Pony, Wikimedia (CC BY 3.0)

Automobiliai ir mada

Neįmanoma apsimesti, kad automobilis nėra socioekonominio statuso simbolis. Galbūt nereikėtų tam pasiduoti ir to paisyti, bet taip yra – visai naujas automobilis tampa užuomina apie jo vairuotoja padėtį visuomenėje. 1923 metais General Motors prezidentu tapęs Alfredas Pritchardas Sloanas jaunesnysis sugalvojo iš aprangos pasaulio pasiskolinti mados koncepciją. Kas madinga šį sezoną? Jau tikrai ne tai, kas buvo madinga pernai!

Drabužių mados yra ne kas kita kaip rinkodaros triukas. Rūbai dėvisi nepakankamai greitai, todėl drabužių gamintojai sugalvojo nuolat keisti jų dizainą. Gerai tai, kad tai skatina kūrybiškumą. Tačiau madingi žmonės turi pirkti tik naujausios kolekcijos drabužius, kad savo bendraminčių akyse liktų gražūs ir stilingi.

1926-ųjų Chevrolet. (GPS 56, Wikimedia(CC BY 2.0)

Automobiliai dėvisi dar lėčiau nei megztiniai ir suknelės – tas pats modelis yra gaminamas kelis metus. Alfredas P. Sloanas pastebėjo, kad dėl to naujovėmis ir statusu suinteresuoti pirkėjai yra linkę prie naujausių modelių. Kai naujausias vieno gamintojo modelis yra pristatytas, tarkim, 1925 metais ir bus gaminamas bent 7-10 metų, konkurentai turi gausybę galimybių pasiūlyti ką nors naujesnio. Be to, kam pirkti naują automobilį, kai 5 metų amžiaus mašina atrodo identiškai?

Taigi, Sloanas į General Motors produkciją atvedė madą. Jis nurodė kasmet atnaujinti kompanijos modelius. Net ir nedideli atnaujinimai buvo labai svarbūs, o jiems pažymėti prie modelio vardo pabrėžtinai kartoti metai. Sloanas įvedė ir kitus pramonės standartu tapusius dalykus – vieningą markės dizaino kalbą ir, deja, suplanuotą gaminių senėjimą.

1968-ųjų Chevrolet Corvette Stingray kabrioletas. (wallerdog, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Kartais automobilių gamintojai pataupo tam tikrus patogumus ar technologijas, kad juos galėtų pristatyti vėliau kaip vieną iš savo metinių atnaujinimų. Tiesa, dabar tie atnaujinimai nebūtinai yra kasmetiniai – modelis gali likti nepakitęs ir kelis metus.

Kodėl modelio metai nesutampa su gamybos?

Alfredas P. Sloanas prie modelio vardo prisegė metus, o JAV prezidentas Franklinas Delanas Rooseveltas atkabino tuos metus nuo kalendoriaus. Ketvirtajame dešimtmetyje jis (greičiau jo administracija) pastebėjo, kad ruošiantis naujų modelių pristatymui automobilių pramonė tarsi prisnūsta ir daug darbininkų laikinai lieka be darbo ir pajamų. Kadangi tuo metu gamybos metai sutapo su modelio metais, tas nedarbingas laikotarpis persidengė su didžiausiomis metų šventėmis – Kalėdomis ir Naujaisiais metais. Laikinai nedirbantys darbininkai šventėms turėjo mažiau pinigų ekonomikai pakurstyti. Todėl Rooseveltas nusprendė tai išspręsti.

2015-ųjų Ford Mustang 2014-ųjų Mondial de l’Automobile parodoje. (Thesupermat, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Rooseveltas ketvirtojo dešimtmečio viduryje pasirašė įstatymą, pagal kurį naują modelį automobilių gamintojai turėjo pristatyti rudenį. Taip pasiruošimas (kuris irgi buvo daugiau rinkodarinis nei fizinis) buvo patrauktas tolyn nuo švenčių, o potencialūs pirkėjai anksti ėmė žvalgytis į kitų metų ženklu pažymėtus modelius.

Dabar automobilių pramonė beveik niekada nestovi, o ir darbuotojai turi kitokias sąlygas. Tas Roosevelto pasirašytas įstatymas buvo tradicijos pradžia, tačiau pats savo esme nebegalioja. Dabar Jungtinių Amerikos Valstijų aplinkos apsaugos agentūra nurodo, kad naują modelį galima pristatyti nuo sausio 2 dienos praeitais iki gruodžio 31-osios einamaisiais metais. Tai yra, JAV automobilių gamintojas 2024-ųjų modelį gali pristatyti 2023-iųjų sausio 2-ąją, bet gali ir 2024-ųjų gruodžio 31-ąją. Pavyzdžiui, 2016-ųjų Mazda CX-9 buvo pristatytas JAV rinkai 2016-ųjų viduryje, o 2016-ųjų Kia Sorento – 2015-ųjų sausį.

2016-ųjų Kia Sorento, gamintas ir pardavinėtas nuo 2015 metų sausio. (Bull-Doser, Wikimedia)

Ir modelio metai, žymimi raidėmis MY (Model Year – pavyzdžiui, MY2020 Chevrolet Corvette) yra įtraukiami į JAV bei Kanados automobilių rinką ir taršą reguliuojančius dokumentus. Tai modelio, o ne gamybos metai įtraukiami į automobilio identifikacinį kodą (VIN). Be to, modelio metus turi ir kiti produktai – nameliai ant ratų, dviračiai, kateriai ir t. t. Likusioje pasaulio dalyje dokumentuose dažniau naudojami gamybos metai, gamintojo modeliui suteiktas kodas (BMW 3 E30, Mazda MX-5 NB ir pan.) ar kitoks žymėjimas.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia