Daugelis jums gerai pažįstamų lėktuvų, tokių kaip Boeing 737 ar Airbus A320, turi po du variklius. Tačiau kas nutinka, kai užgęsta abu? Ir tokioms situacijoms lėktuvus inžinieriai yra paruošę – tuomet padėti gali ir iš lėktuvo papilvės nuleistas papildomas sraigtas. Kas tai per įrenginys ir kodėl jūs jo nesate matę?

Lėktuvai yra tokie saugūs todėl, kad visų sistemų funkcijos yra dubliuotos. Štai užgesus vienam varikliui, jo trūkumą kompensuos kitas. Net ir užgesus šiam įmanoma išvengti katastrofos, nes lėktuvai gali neblogai sklęsti. Tačiau tam, kad avarinis nusileidimas būtų sėkmingas, reikės pasitelkti priešpriešinio srauto turbiną.

Priešpriešinio oro srauto turbina (Ram air turbine arba RAT) – tai maža vėjo jėgainė, sumontuota kažkur lėktuvo fiuzeliaže ar sparne. Prireikus ji yra išstumiama laukan, kur pasitinka priešpriešinį oro srautą, susidarantį lėktuvui judant pirmyn. Jis įsuka turbinos mentis ir ši gali imtis darbo – gaminti elektrą arba suteikti energijos hidraulinei sistemai.

Airbus A320 priešpriešinio oro srauto turbina – šis įrenginys gali padėti išvengti tragedijos, kai nutyla visi lėktuvo varikliai. (Curimedia, Wikimedia(CC BY 2.0)

Didieji lėktuvai yra valdomi naudojant hidraulines sistemas. Energijos hidrauliniams siurbliams suteikia pagrindiniai lėktuvo varikliai arba atsarginė jėgainė, įprastai montuojama lėktuvo uodegoje. Įvairūs gedimai iš rikiuotės gali išvesti visus lėktuvo variklius, o tuomet orlaivis gali tapti ir nevaldomu. Tokiais atvejais išskleidžiama priešpriešinio oro srauto turbina, kuri tampa pagrindiniu energijos šaltiniu hidraulinei sistemai arba pasitarnauja kaip elektros generatorius. Šios turbinos sukimosi greitis, o kartu ir pagaminamos energijos kiekis, priklauso nuo lėktuvo greičio ore.

Priešpriešinio oro srauto turbina bandomojo Airbus A350X papilvėje. (Laurent ERRERA, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Įdomu tai, kad kadaise priešpriešinio oro srauto turbinos buvo naudojamos dažniau. Štai didieji dirižabliai jas naudojo degalų siurbliams sukti. Šiuolaikinių lėktuvų priešpriešinio oro srauto turbinos slepiasi fiuzeliažuose arba sparnuose ir yra išleidžiamos laukan tik tada, kai to reikia. O tokios situacijos pasitaiko retai.

Naikintuvo Saab JA 37 Viggen priešpriešinio oro srauto turbina.

Vienas garsesnių atvejų, kuomet priešpriešinio oro srauto turbina išgelbėjo dešimtis gyvybių – vadinamasis Gimlio sklandytuvo incidentas. Air Canada oro linijų Boeing 767 1983-ųjų liepą skrido iš Monrealio į Edmontoną. Pusiaukelėje užgeso abu lėktuvo varikliai – baigėsi degalai. Incidentas įvyko dėl žmogiškos klaidos – lėktuvo bakai buvo nepakankamai pripildyti. Taigi, Boeing 767 turėjo leistis sklęsdamas ir įgudusių pilotų bei priešpriešinio oro srauto turbinos dėka jam tai pavyko puikiai – visi 69 lėktuve buvę žmonės išgyveno ir tik 10 patyrė nedideles traumas.

Britų strateginio bombonešio Avro Vulcan priešpriešinio oro srauto turbina. (Roland Turner, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Tikriausiai nenustebsite sužinoję, kad didžiausią priešpriešinio oro srauto turbiną dabar turi milžinas Airbus A380 – to įrenginio sraigto skersmuo siekia 1,63 metrus. Įprastų lėktuvų priešpriešinio oro srauto turbinos turi maždaug 80 cm skersmens sraigtus. Priklausomai nuo turbinos dydžio ir lėktuvo greičio, taip gali būti generuojama 5-70 kW galia. Tiesa, mažesnių lėktuvų turbinos tikrai nėra tokios galingos – dažnai jos generuoja apie 400 vatų galią. Maži žemės ūkio paskirties lėktuvai priešpriešinio oro srauto turbinas naudoja mechaniniam darbui atlikti – jos dažnai suka purkštuvų siurblius ar kitus įrenginius.

Ši priešpriešinio oro srauto turbina suka žemės ūkio paskirties lėktuvo purkštuvą. (TomFawls, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Priešpriešinio oro srauto turbinos yra labai svarbios kariniuose orlaiviuose. Tiesiog tikimybė, kad jos jiems prireiks yra didesnė – juk šie lėktuvai keliauja į karštuosius pasaulio taškus. Įdomu tai, kad ir karinėje aviacijoje priešpriešinio oro srauto turbinos gali būti naudojamos mechaniniam darbui atlikti. Pavyzdžiui, toks įrenginys gali tiekti energiją M61A1 Vulcan ginklui ar AN/ALQ-99 elektroninės karybos įrangai. Tai leidžia sukurti modulinę sistemą – modulis su automatine patranka ar kulkosvaidžiu gali būti greitai pritvirtintas prie lėktuvo sparno, nes nereikia sujungti elektros ar hidraulinių linijų.

Taip pat skaitykite:

Kodėl beveik niekas nebegamina trimotorių reaktyvinių lėktuvų?

Kam skirtas burbulą primenantis daiktas po Pilatus PC-12 sparnu?

Koks slėgis palaikomas didžiųjų lėktuvų padangose?

Kam skirtos tos raudonos juostelės su užrašu „Remove before flight“ ant oro uostuose stovinčių lėktuvų?

Kokią funkciją atlieka ant sparnų matomos geltonos kilpos?

Kodėl visų Dash 8 lėktuvų sparnų ir uodegos atbrailos yra juodos?

Kam reikalingi tie maži gumbeliai ant Boeing 737 ir kitų lėktuvų sparnų?

10 įdomių faktų apie lėktuvus.

Kodėl kai kurių Boeing lėktuvų variklių korpusai turi dantytus galus? 

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia