Volvo P1800 yra gerai žinomas švediškas sportinis automobilis, gamintas nuo 1961 iki 1973 metų. Nors pagaminta tik maždaug 47,5 tūkstančiai tokių automobilių, P1800 iš tikrųjų yra garsus visame pasaulyje. Bet ar žinote, kad prieš jį Volvo gamino kitą sportinį automobilį? P1900 yra praktiškai pamirštas, nes visada buvo ypatingai retas.
Ką reiškia žodis „retas“, kai kalbame apie automobilius? Italijoje gimęs Volvo 262C yra retas – 1977-1981 metais pagaminti vos 6622 tokie automobiliai. Volkswagen New Beetle RSi irgi yra retas – šio modelio tiražas apribotas iki 250 vienetų. Tačiau Volvo P1900 yra daug retesnis.
Volvo kompanija buvo įkurta 1927 metais, todėl šeštojo dešimtmečio pradžioje jau buvo gerai įsitvirtinęs automobilių gamintojas ir pasauliniu mastu žinoma markė. Jos įkūrėjas ir vadovas Assaras Gabrielssonas vis dar sėdėjo už Volvo kompanijos vairo ir žvalgėsi naujų krypčių, kurios padėtų išplėsti Volvo pirkėjų auditoriją. Vienas iš dalykų, patraukusių jo dėmesį, buvo amerikietiškas sportinis automobilis Chevrolet Corvette. Ne šiaip sau -Corvette, gaminama nuo 1953 metų, buvo gaivus vėjo gūsis automobilių pramonėje ir Gabrielssonas tikėjo, kad būtent Volvo gali kažką panašaus atnešti į Europą.
Tiesa, Volvo nekopijavo Corvette dizaino ar koncepcijos – Gabrielssonas tiesiog norėjo lengvo sportinio automobilio su stiklo pluošto kėbulu. Jis kreipėsi į JAV stiklo pluošto specialistus Glasspar, kurie garsėjo lengvomis valtelėmis ir kateriais, ir paprašė sukurti lengvą kėbulą. Tai nebuvo pirmasis Glasspar bandymas įsiterpti į automobilių pramonę – ši kompanija buvo viena iš pirmųjų, kuri su tuo eksperimentavo. Tačiau toks plastikinis Volvo turėjo potencialo sukelti rimtų bangų automobilių pramonėje. Dizainą mažam sportiniam Volvo sukūrė Williamas Trittas iš Glasspar, o inžineriniais reikalais rūpinosi danas Erikas Quistgaardas. Beje, įdomus faktas – Quistgaardas vėliau tapo Europos Kosmoso Agentūros vadovu.
Keturi pirmieji Volvo P1900 prototipai buvo pagaminti dar 1954 metais, o serijinė modelio gamyba prasidėjo 1956-aisiais. Tai – 4,2 metrų ilgio roudsteris su 1,4 litrų 4 cilindrų varikliu ir trijų laipsnių mechanine transmisija. Jie, kaip ir daugelis kitų mazgų, buvo paimti iš palyginti nuobodaus PV444. Nieko nenustebins faktas, kad P1900 nėra galingas – 52 kW nėra daug net ir tokiam mažam automobiliui, sveriančiam kiek mažiau nei toną. Po stiklo pluošto kėbulu yra solidus plieninių vamzdžių rėmas.
Volvo P1900 nėra gražiausias automobilis istorijoje, bet jis turi įsimintiną veidą su giliomis grotelėmis, skoningus chromo akcentus, gražų klasikinį saloną. Pirmieji 19 automobilių buvo pagaminti JAV, Glasspar gamykloje. Tuomet gamyba buvo perkelta į Švediją. Tiesa, neilgam, nes P1900 projektas greitai žlugo.
Tais 1956 metais, kai P1900 buvo pradėtas gaminti, Assaras Gabrielssonas paliko kompaniją ir buvo pakeistas nauju prezidentu Gunnaru Engellau. Šis pasiėmė P1900 pasivažinėjimui per atostogas ir negalėjo patikėti šio stiklo pluošto automobilio kokybe. Jis teigė, kad manė, kad P1900 tiesiog kelyje subyrės į gabalus. Tokį įspūdį jam tikriausiai sukėlė tai, kad stiklo pluošto kėbulas judėjo ir barškėjo. Be to, P1900 beveik nesulaukė savo pirkėjų – savo įkvėpėjos Corvette sėkmės švediškas sportinis automobilis nepakartojo. Taigi, 1957 metais P1900 gamyba buvo nutraukta.
Tiesa, reikia pasakyti, kad Volvo prezidento nuogąstavimai dėl automobilio patikimumo buvo nepagrįsti. Volvo P1900 buvo kruopščiai išbandytas dar prieš gamybą. Inžinierius Helmeras Pettersonas, kuris buvo atsakingas už PV444, bandė P1900 prototipą Europoje ir Šiaurės Afrikoje. Jis įveikė apie 2600 km pačiais įvairiausiais keliais ir tas badomasis P1900 nesubyrėjo (ko jam subyrėti, kai jis turi plieninį rėmą?) Be to, laikas yra geriausias bandytojas – daugelis Švedijoje likusių P1900 išgyveno iki šių dienų.
Nepaisant P1900 ilgaamžiškumo, tai yra labai retas automobilis, nes per tuos vienus gamybos metus Volvo pagamino tik 68 tokius automobilius. Volvo P1900 projektas buvo laikomas komercine nesėkme, bet bent jau neatbaidė kompanijos nuo kitų sportinių automobilių kūrimo – P1800 pasirodė vos po 4 metų. Tiesa, P1800 jau turi tradicinį plieninį kėbulą.